Toyota supra eller RX7

Aerodynamik ...
29 juli 2007 · 7 120 Inlägg

_lee_jr skrev:
hur mkt bör en supra jspec dvs den med 280hk ligga för pris?manuell of cours:P sen de är samma bil som 330hk? de hålelr minst lika? jag leta lite på sån men de bara pbz som ha de kostar juh ca: 120 kanske ska man skaffa en ihöst.. hur är de supra att försäkra? är 25 bor i örebro säg inte supra kostar type 20tusen i försäkring då ge jag upp asså...

Starta en egen tråd, det där är lite Off Topic. Men kan säga att manuella Japan-speccade supror går för cirka 160-200 000. Och euro/Us-speccade cirka 300 000.
Försäkring mm kan du ta reda på ,på supras.nu

Golf_88
22 januari 2008 · 7 Inlägg

timnordlof skrev:
Jag säger självklart RX-7! smile Valde mellan RX-7 och Supra, men det tog inte lång tid innan jag blev helt övertygad om att FD3S är rätt bil. Kvalitétskänslan är tydligen enorm och Mazdan ska vara tajtare i både låda, väghållning och inredning. smile

Som Alecci säger, RX-7 har oförtjänst dåligt rykte. Hur många bilar gör 0-100 på 5 sekunder (eller vissa modeller ännu mindre) original? Inte så många i den prisklassen...

men håller de lika bra som supaan gör då?

Wanegardh Asgammal medlem.
22 januari 2008 · 2 246 Inlägg

rx7

andast Fjant
22 januari 2008 · 187 Inlägg

valet mellan RX-7 och supra är lätt

Supra är fläskig och klumpig...

RX-7 är vacker, smidig och grym

Har själv ägt RX7 FD3... det är en drömbil...

Valet för dig borde inte stå mellan dessa bilar... möjligen mellan RX7 och skyline... det hade varit ett svårare val... R32 GTR är en förbaskat fin bil för snälla pengar...

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
Hampusd transportkonsult
22 januari 2008 · 284 Inlägg

Det är två helt skilda bilar.

Supran är en tung GTvagn. Som orginal inte är så kul att svänga med. Men klart billigast om man vill trimma vidare.
Rx7an är en lätt smidig historia. Hur kul som helst att köra. Men dock dyr om du skall göra större modifikationer med motorn. Finns väldigt mycket eftermarknads till Rx7an också.

Men jag skulle nog ändå välja RX7an.
Mer gocart känsla.

Mvh Hampus som har hårdkört båda modellerna. Både vänster och högerstyrt.

Bottles are for babys. Real men get blown.
chrno RE-雨宮
22 januari 2008 · 481 Inlägg

CrxVt skrev:
Men båda bilarna e bra på sina sätt. Så de är va du skall ha den till och går wankel sönder så då kostar de en del.

Och om en Supra går sönder kostar det också endel.
Wankel har och kommer nog alltid ha ett dåligt rykte. Trots det är det inga firmor i Japan som byter tätningar osv på sina trimmade bilar.
Sköter man bilen som man ska så är det lika stor chans som för en kolvmotor att det händer något.

Dom snabbaste Rx7orna gör idag Tsukuba på 55,xx sekunder (Då inte räknat med RE-Amemiyas SuperGT bil.) det är ganska bra på 1,3 liter och lite drygt 400 hästar.

Supran är fet på sitt vis, Rx7an på sitt.
Jag har rattat redigt trimmade supror i Japan och jag skulle inte välja dom före min Rx7a. Nog för att dom hade mer effekt. Men är det verkligen allt?

Polarens Hachi kör ifrån 600hästars r34or med sin 1.6 liters motor med ca 200hästar när vi kör touge..
Så många i sverige som glömmer balans. Vill du sen bara ha den till strippen så är det ju mkt mkt enklare att bygga en Supra än en Rx7a.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Hampusd transportkonsult
22 januari 2008 · 284 Inlägg

Jo balans är ju en av dom starkaste sidorna fos både rx7fd och rx8. Vet inte hur det är i den gamla rx7an dock.

Bottles are for babys. Real men get blown.
andreas_hudik
23 januari 2008 · 82 Inlägg

RX7 helt klart, men då mest för att Wankel faktiskt är lite fränt. Sen så har ju Supran blivit en dussinbil som ses i varje gathörn, så det gör ju att det blir roligare med en RX7 också.

Gillade Supran som fan förut å var på väg att handla en, importera själv. Fick tag i riktigt billiga i bra skick. Men sen åkte man på Elmia, å då såg man Supror överallt, då var man inte alls sugen längre.

Knasten
3 juli 2008 · 17 Inlägg

Davv3 skrev:
Finns ju bara ett val..
Supra! big_smile

säger du som kör RX-7!

Reyez Svets specialist
3 juli 2008 · 680 Inlägg

håller med de mesta här. Rx7, jag har tröttnat på supran. köp en mazda!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Knasten
3 juli 2008 · 17 Inlägg

P-G skrev:

Davv3 skrev:
Det är klart, bygger du om en rx7a med samma stuk som kooz har på sin så.. varför inte? wink

Håller med, men frågan är ju om man är sugen på att lägga ut 165lök för ett breddningskit till RX7.

165lök e väll lite överdrivet?

Reyez Svets specialist
3 juli 2008 · 680 Inlägg

P-G skrev:

Davv3 skrev:
Det är klart, bygger du om en rx7a med samma stuk som kooz har på sin så.. varför inte? wink

Håller med, men frågan är ju om man är sugen på att lägga ut 165lök för ett breddningskit till RX7.

Klart att man är, finns bara 9 körande i världen..big_smile

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Reyez Svets specialist
3 juli 2008 · 680 Inlägg

Knasten skrev:

P-G skrev:

Davv3 skrev:
Det är klart, bygger du om en rx7a med samma stuk som kooz har på sin så.. varför inte? wink

Håller med, men frågan är ju om man är sugen på att lägga ut 165lök för ett breddningskit till RX7.

165lök e väll lite överdrivet?

Det kostar 140K.. Men med Dalhems som sponsor så ger man inte så mkt!!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Knasten
3 juli 2008 · 17 Inlägg

Reyez skrev:

Knasten skrev:

P-G skrev:

Håller med, men frågan är ju om man är sugen på att lägga ut 165lök för ett breddningskit till RX7.

165lök e väll lite överdrivet?

Det kostar 140K.. Men med Dalhems som sponsor så ger man inte så mkt!!!

Jaha snackar ni Veilside Fortune kittet eller? tongue jag e lite lost, har inte sovit på 28 timmar...

Rinnegan Malleus Malificarum
3 juli 2008 · 2 401 Inlägg

Jag fattar inte vars alla får att Supran är tung.

Tjänstevikten på en MKIV, 1998 års modell 2JZGTE med manuell 6 växlad ligger på 1460 kilo. RX-7'an ligger på 1100 kilo.

Sen så är Wankel motorn inte så värst driftsäker, medans 2JZ är atombombssäker i princip.

Men men, kläm, känn och kör. Bilda din egen uppfattning.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thiger_84
3 juli 2008 · 509 Inlägg

Evolution_6SiC6 skrev:

Goli skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:
Turbon har ju den effekten!
Kommer inget kommer inget... Kommer allt!

Men det beror väl lite på vad killen ska ha bilen till också.
Supran är ju lätt trimmad !

Du borde nog lära dig lite mer om supra innan du uttalar dig. Singelturbo har kanske lite utav din ketchupeffekt, men vilken singelturbo har inte det i så fall? Sedan kan man koppla om turborna hur man vill ha dem om man fortfarande kör med TT...

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

En orginal euro-spec supra levererar 400nm vid ca 1200 rpm. Maxvridet är ca 480nm så de får vara en riktigt mager ketchupeffekt isf hehe wink

AeroMalm BMW fantast
3 juli 2008 · 1 172 Inlägg

jag hade köpt en Rx7. drömmer själv om en sån...big_smile suprorna är fina och går sjukt bra, men dom är samtidigt bra tyngre än en rx7a... så tror rx7anj är roligare på bana/ drift då den kasnke är bättre ballanserad

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
ROE
3 juli 2008 · 336 Inlägg

RX-7 ifall du kan wankel annars ska du nog ej ge dig in på det och från england när vintern kommer eftersom det går att få bilar där då till skam bud pågrund av att många ej har vinterförvar. Utmana den http://www.garaget.org/video/an8powa9tmdx

//
Roe
rotary12
3 juli 2008 · 482 Inlägg

Jag hade köpt en rx7 (mest på grund av att jag älskar wankelmotorer). Det där med driftsäkerheten kan man ta och köra upp! Jag har själv ägt en wankel (mazda rx-4) som jag skötte som man skulle och den kunde jag dra fullt ut på dom första tre växlarna dag in och dag ut, utan att den gick isönder. Det där var i mitten av 80-talet då wankelmotorn troligtvis inte var så driftsäker som den är idag.

Sen ser man som sagt supror överallt nuförtiden och sen tycker jag personligen att 7an ser bra mycket fetare ut wink

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang