Failade besiktningen pga. CO-halten. Förslag? UPDATE: Tydligen stort fel, ev. riva toppen?

Hefen
18 juni 2008 · 120 Inlägg

4,5 volt på lambdan betyder att den ssäger till styrdonet att feta på mer bränsle

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
Android
18 juni 2008 · 892 Inlägg

silver-robban skrev:
4,5 volt på lambdan betyder att den ssäger till styrdonet att feta på mer bränsle

Ok, så det SKULLE kunna vara så att det är t.ex. LMM som mäter fel, att den drar tjuvluft eller att kanske bränslepumpen är lite slö, eller nått annat, lite vad som helst? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Hefen
18 juni 2008 · 120 Inlägg

ja...tjuvluften kanske...men dom andra e mycket ovanliga på din bil.
Mest vanligt har varit lambda och motortempgivare och ibland tjuvluft eller läck på avgas före lambda.
lättast e ju om man har en 4gasmätare och kan felsöka sig fram resultat.

Edit....en "pirat"lambda kostar inte många kroner heller om det skulle vara den .

Senast redigerat av silver-robban (18 juni 2008)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
Android
18 juni 2008 · 892 Inlägg

Ok, jag förstår.
Jag får se om man åka förbi nån verkstad och fråga om de kan mäta. Kan inte ta lång tid tycker jag, de borde väl de flesta kunna ställa upp på hoppas man. smile
Jag har ju en lång lista nu med symptom och test resultat, jag kan försöka sammanställa det så det blir överskådligt, om inte annat för mig själv eller för den verkstad jag lämnar in till...

Vet inte vart jag hittar en pirat-sond bara, har kollat biltema, men de verkar inte ha. Skulle ju vara nice att kunna köpa en för billig penning och se om det är den, och blir det bra så köper man en riktig.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Android
19 juni 2008 · 892 Inlägg

Vänta nu här en sek!

HUR kan jag få lambda värdet 1.01 från bilprovningen, om jag mäter ut 4.5V från lambdan? 1.01 i lambda betyder ju att jag skulle ligga nära den där stoichmiska punkten eller vad den heter, men att jag sedan mäter ut 4.5V från sensorn, vilket ju betyder att blandningen är åt helvete! lol

Det går INTE ihop!
Ska snacka med en dyr tekniker på Opel imorgon och se vad han har för teori, men det kanske blir en ny lambda sensor och motortempgivare, samt leta läckor, och se om det blir bättre...

Annars, så blir det K-Sprit, besiktning, och sen lämna in bilen när man har lite mer tid på sig...

Tack för hjälpen killar! Hoppas jag kommer nån vart med detta nu. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Android
4 juli 2008 · 892 Inlägg

Ok, nu väcker jag tråden igen...

Lämnade in bilen till Opel och fick tillbaka den igår. Det var tydligen inte lambdan...och inte katten heller. Mekanikern gissade på att det är nått med toppen, men kan även vara nått med styrsystemet. Anledningen till han trodde det är toppen är att det är nått "knarrande" ljud precis när man get lätt lätt gas. Jag har hört det med och undrat vad det är. På högre varv går bilen dock skitbra.

Tänkte jag ev. ska ge mig på att riva toppen i helgen och kolla, första gången i mitt liv. smile
Vet ju inte om det är det som är felet iomed att jag komptestade bilen i höstas och det var ok...men antar att det kan ju vara nått annat som e stört med den.

Men nu undrar jag om det är nån som vet om det går att testa en styrbox på nått sätt, eller om det är nån som har en Simtech 56.1 liggandes som man kan testa med/köpa billigt.
Skulle gärna vilja testa med en fungerande tändmodul också, kan ju vara den med...

Sen undrar jag om nån vet några bra företag i västra Stockholm som kan tryck testa och plana en topp för ett rimligt pris?
Var kan man få tag på kamaxel lager? Tänkte att det är väl lika bra att försöka renovera toppen om den ändå ska av liksom. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
torpis Forummoderator
4 juli 2008 · 10 572 Inlägg

vad vill du trycktesta?

gissar på om venligerna tätar... i så fall kan du när toppen är av och tvättad (och torr) hälla i någon matsked bensin i varje port, och samtidigt titta på undersidan om det fuktar igenom.   I princip gratis metod smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Android
4 juli 2008 · 892 Inlägg

torpis skrev:
vad vill du trycktesta?

gissar på om venligerna tätar... i så fall kan du när toppen är av och tvättad (och torr) hälla i någon matsked bensin i varje port, och samtidigt titta på undersidan om det fuktar igenom.   I princip gratis metod smile

Bra tips, ska komma ihåg det. smile
Men vad gäller trycktest så menade jag att se om det kunde finnas några sprickor i toppen eller nått sånt...så att den är hel och fin. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang