Lagligt med karossdelar i komposit material?

kenyaboss
20 juni 2008 · 196 Inlägg

Tjena jag undrar som sagt om det är lagligt med dörrar /skärmar i komposit material. Får bilprovningen PMS besvär om jag kommer dit med sånna?

Senast redigerat av kenyaboss (20 juni 2008)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Corvette är gjord i glasfiber...

Skärmbreddare är lagligt, frågan är bara vilken utsträckning och hur extremt du tänkt dig tongue Maxbredden är väll 250cm så det borde inte vara några problem smile

Däremot får de väll PMS om du dyker upp med däck som sticker utanför karossen, då MÅSTE du ha breddare

Senast redigerat av TenZer (20 juni 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
kenyaboss
20 juni 2008 · 196 Inlägg

om vi säger att jag är sugen på dörrar och vanliga skärmar typ fast i komposit då. är materialet godkänt att använda?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 juni 2008 · 3 404 Inlägg

glasfiberarmerad polyester? Ja det borde inte vara några större problem, någonting de skulle kunna ha anmärkningar om däremot är utformningen. Men tänkte du ha det hyffsat "stock" så borde de inte säga någonting.

Senast redigerat av TenZer (20 juni 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
evilaudio
20 juni 2008 · 16 195 Inlägg

då dörren tillhör bilen "bärande del" när den är stängd så tvivlar ja på de.. samt att krocksäkerheten blir betydligt sämmre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kenyaboss
20 juni 2008 · 196 Inlägg

oki jo jag misstänkte det smile men jag får väl göra det till en lek bil istället då.. dörrarna i komposit väger bara 5 kilo!

evilaudio
20 juni 2008 · 16 195 Inlägg

kenyaboss skrev:
oki jo jag misstänkte det smile men jag får väl göra det till en lek bil istället då.. dörrarna i komposit väger bara 5 kilo!

går nog att få dom ännu lättare.. om man vaccumgjuter dom me kolfiber å epoxy.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kenyaboss
20 juni 2008 · 196 Inlägg

jo jag såg att det fanns i kolfiber  med en vikt på ca 4 kg

Jetman
20 juni 2008 · 80 Inlägg

kenyaboss skrev:
oki jo jag misstänkte det smile men jag får väl göra det till en lek bil istället då.. dörrarna i komposit väger bara 5 kilo!

Hallå?? De lät VÄLDIGT mycke med 5 pannor!!

Har följt med en polare som jobbar åt en kille som håller på med kolfiber (känd men okänd inget namn) Han har gjort en Alfa gtv dörr i kolfiber (ej prepreg)..kände på den å de kändes som den vägde max 1 kg utan ram!! 1 finger räckte=sant!!!

Nu ska han få ihop bilen...köra en säsong...sen göra nytt i prepreg...om ja fattat rätt?

"Prepreg=förbehandlat kolfiber...typ "tejp" som bakas i ugn under tryck för att härda-ger lägre vikt+styrka)

Ska fråga polarn om dom har vägt den....vore kul å veta mer exakt!!

Kändes som om dörren var av well-papp!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!
master_lars
20 juni 2008 · 1 179 Inlägg

evilaudio skrev:
då dörren tillhör bilen "bärande del" när den är stängd så tvivlar ja på de.. samt att krocksäkerheten blir betydligt sämmre.

Fel, klart du får ha dörrar i glasfiber, plast och dylikt. Renault clio har tex plasskärmar fram. Saab sonett har total kaross i glasfiber. Matra Bagheera är väl också en bil helt i glasfiberkaross?

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Corpze
20 juni 2008 · 1 311 Inlägg

master_lars skrev:

evilaudio skrev:
då dörren tillhör bilen "bärande del" när den är stängd så tvivlar ja på de.. samt att krocksäkerheten blir betydligt sämmre.

Fel, klart du får ha dörrar i glasfiber, plast och dylikt. Renault clio har tex plasskärmar fram. Saab sonett har total kaross i glasfiber. Matra Bagheera är väl också en bil helt i glasfiberkaross?

Det kanske stämmer det du säger, men om bilen är utrsustad med plåtkomponenter från början kan det vara svårt att få igenom plastskärmar, huv, dörr då detta påverkar krocksäkerheten med deformationszoner etc.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
KHRacing
21 juni 2008 ·

Corpze skrev:

master_lars skrev:

evilaudio skrev:
då dörren tillhör bilen "bärande del" när den är stängd så tvivlar ja på de.. samt att krocksäkerheten blir betydligt sämmre.

Fel, klart du får ha dörrar i glasfiber, plast och dylikt. Renault clio har tex plasskärmar fram. Saab sonett har total kaross i glasfiber. Matra Bagheera är väl också en bil helt i glasfiberkaross?

Det kanske stämmer det du säger, men om bilen är utrsustad med plåtkomponenter från början kan det vara svårt att få igenom plastskärmar, huv, dörr då detta påverkar krocksäkerheten med deformationszoner etc.

Helt riktigt som Corpze säger -  Det är olagligt att byta sådana saker.
& eftersom trådskaparen frågar om det är LA G L I G T ... Så är svaret - NEJ sad

master-lars: du kan inte jämföra en plåtvovlo med corvette, Clio & Matran, då dessa har plast/glasfiber från fabriken.

Germax
21 juni 2008 · 12 086 Inlägg

master_lars skrev:

evilaudio skrev:
då dörren tillhör bilen "bärande del" när den är stängd så tvivlar ja på de.. samt att krocksäkerheten blir betydligt sämmre.

Fel, klart du får ha dörrar i glasfiber, plast och dylikt. Renault clio har tex plasskärmar fram. Saab sonett har total kaross i glasfiber. Matra Bagheera är väl också en bil helt i glasfiberkaross?

Du har inget konkret fakta? Utan du säger bara rakt ut FEL?

Isf vill jag påpeka att vad en tillverkare kan göra och vad en hemmasnickrare får göra är två helt olika saker. Vissa bilar är typade med platsdörrar, är dom det inte tror jag som många fler att de blir problem.

Smajly
21 juni 2008 · 3 059 Inlägg

Byt du dina dörrar o skärmar... De går fin fint.. är bilen bara gammal nog så det inte har med helhetsintyg o skit att göra kommer dom inte sä ett dugg.
Förr satte man alltid glasfiber huv, skärmar o dörrar på sina amazon o 140'or.. inga problem..
Bygger du en baja av en bubbla idag byter du skärmar, front och bak till glasfiberdelar.. inga problem..
En buggy är helt i glasfiber.. inget skydd alls på den.. inga problem..

Ange gärna vad för bil du tänker göra det på och årsmodell så blir de lättare att ge korrekt svar o slippa moraltanter.

Senast redigerat av Smajly (21 juni 2008)

KHRacing
21 juni 2008 ·

Smajly skrev:
Byt du dina dörrar o skärmar... De går fin fint.. är bilen bara gammal nog så det inte har med helhetsintyg o skit att göra kommer dom inte sä ett dugg.
Förr satte man alltid glasfiber huv, skärmar o dörrar på sina amazon o 140'or.. inga problem..
Bygger du en baja av en bubbla idag byter du skärmar, front och bak till glasfiberdelar.. inga problem..
En buggy är helt i glasfiber.. inget skydd alls på den.. inga problem..

Ange gärna vad för bil du tänker göra det på och årsmodell så blir de lättare att ge korrekt svar o slippa moraltanter.

Inga moraltanter här i denna tråden du smile

Observera att trådskaparen frågade om det var LAGLIGT - & det är det inte på bilar nyare än 1976 typ.

& att bygga en Baja av en bubbla medför en registreringsbesiktning som ombyggt/amatör byggt fordon ju - vlket du "glömde" nämna smile

Senast redigerat av KHRacing (21 juni 2008)

Koop
21 juni 2008 · 1 867 Inlägg

Frågan är om besgubbarna ens märker att dörrarna är i glasfiber? om man har dörrsidor och grejerna är snyggt lackade så måste dom ju gå runt och knacka på dörrarna, vilket inte är så troligt.

Edit: jag brukar besikta tidigt på morgonen, då orkar dom verkligen inte med såna grejer.

Senast redigerat av Koop (21 juni 2008)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Germax
21 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Koop skrev:
Frågan är om besgubbarna ens märker att dörrarna är i glasfiber? om man har dörrsidor och grejerna är snyggt lackade så måste dom ju gå runt och knacka på dörrarna, vilket inte är så troligt.

Edit: jag brukar besikta tidigt på morgonen, då orkar dom verkligen inte med såna grejer.

Lr 15.45 då brukar besiktningen gå på några minuter smile

tiger68
18 juli 2008 · 96 Inlägg

KHRacing skrev:

Smajly skrev:
Byt du dina dörrar o skärmar... De går fin fint.. är bilen bara gammal nog så det inte har med helhetsintyg o skit att göra kommer dom inte sä ett dugg.
Förr satte man alltid glasfiber huv, skärmar o dörrar på sina amazon o 140'or.. inga problem..
Bygger du en baja av en bubbla idag byter du skärmar, front och bak till glasfiberdelar.. inga problem..
En buggy är helt i glasfiber.. inget skydd alls på den.. inga problem..

Ange gärna vad för bil du tänker göra det på och årsmodell så blir de lättare att ge korrekt svar o slippa moraltanter.

Inga moraltanter här i denna tråden du smile

Observera att trådskaparen frågade om det var LAGLIGT - & det är det inte på bilar nyare än 1976 typ.

& att bygga en Baja av en bubbla medför en registreringsbesiktning som ombyggt/amatör byggt fordon ju - vlket du "glömde" nämna smile

Ska kolla närmare imorgon. Men 76 har vissa anknytningar med gräns för vad man får göra, sedan kommer det en ytterligare gräns senare för vad man får göra med tex motorbyten, där det är noga med tex katalysator.
Men eftersom skärmar mkt sällan räknas som bärande del eller hör till "krockskyddet så får man göra byte av dem. På gamla 900:an o 99:an var skärmarna svetsade, och det var gnäll ordentligt tom på bilar före 1976 om man ändrade på det.
Man kan för övrigt laga upp en dörr eller en skärm med plast utan att det har någon som helst betydelse.

Vad gäller försämrat krovkskydd skulle jag tro att en rätt byggd dörr i kolfiber som är bakad har betydligt högre säkerhet än en plåtdörr, dessutom bara en 10del av plåtdörrens vikt. Men vill man komma runt det så kan man alltid regbesiktiga och med bur i bilen så är det helt andra puckar, då kan du i prinsip byta ut hela karrosseriets utsida mot plast

Helbilsgodkända bilar får du inte ens byta till annan dimension på däck/fälg än det som är angivet i regpappren. man kan heller inte byta ut mot andra lampor eller sätta på kjolar o spoilers.
Nu finns det massor med folk som gör det och besiktningen ser genom fingrarna bla för att bilföretagen ändrat på lite nyare bilar så att det står betydligt feler dimensioner, eller hänvisning till tillverkarens uppgifter. Och eftersom vissa bilar av äldre modell omfattas av samma helbilsgodkännande i EU så komemr man ofta runt med tex större o fetare fälgar på sin saab 93 -98 än det som står i pappret, eftersom samma bil obs samma motoralternativ osv. finns med andra dimensioner i pappren.
Det har pga det blivit en hel djungel att gräva i vad gäller sulorna. Men många tillverkare har bara någone eller några få dimensioner i pappren och då är det stopp för annat.
Vad gäller andra delar kan besiktningen vara lite hårdare eller tom snällare. Men ute på gatan har polisen börjat kolla på helbilsintygen och börjat ställa stylade bilar med spanska flaggor.
Ofta blir det då en dyr historia att återställe till originalskick och få ordning på alla papper att allt är i sin ordning plus en kontroll i beiktningen.


Har man en bil för som är -95 eller äldre är det oftast fritt fram för rätt stora förändringar.
Man kan då byta fritt vad tex gäller motor, men då bara till samma motorvolym och cylinderantal, plus att motorn skall uppfylla samma reningskrav på papperet. För andra storlekar och effekter krävs regbesiktning och intyg från tillverkarna om motor och bil, att de uppfyller kraven och att bilen klarar effekten.

SÅ har du en gammal 240 från -80talet så kan du nog känna dig lugn. Man kan forma om bilen ganska mkt, men man skall fortfarande kunna uttyda att det är en 240, annars gäller registreringsbeiktning för ombyggt fordon, amatörbygge.

Men kolla på ett bibiliotek, där brukar oftast finnas senaste boken med gällande regler för amatörbyggdt fordon, och där finns också reglerna för vad man får göra innan regeln träder i kraft.


Eller köp den från vägverket. inte så dyr med tanke på att det annars kan kosta skjortan

För övrigt vore det roligt om någon visste var man köper stora mängder glasfiberplast billigast.
??

KHRacing
19 juli 2008 ·

Tiger68 - mkt bra inlägg -
topp 5 på garaget :-)

habomaster
22 juli 2008 · 463 Inlägg

tiger68 skrev:
Vad gäller försämrat krovkskydd skulle jag tro att en rätt byggd dörr i kolfiber som är bakad har betydligt högre säkerhet än en plåtdörr, dessutom bara en 10del av plåtdörrens vikt.

Måste säga att jag håller dig i helhet, men kolfibern är usel i krocktålighet när den är tillverkad så som i dörrar. Största nackdelen med kolfiber är att den tål väldigt mycket krafter i de riktningar som de är konstruerade för, men nästan ingenting i andra riktningar. Dvs kör någon in i dörren från sidan kommer den i princip pulveriseras och det kan bli ganska vassa splitter från den.

För att få kolfiber krocktålig måste den gjutas i bikakeform, likt monocoquen i en F1a..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang