Audi a4 startprobem

thetommy lala~~
28 juli 2008 · 88 Inlägg

Ja som rubriken lyder så är min audi riktigt gnällig ibland, och ibland startar den inte alls sad
Har haft den inlämnad på motorhalland här i halmstad 6-7ggr nu och dom kan endå inte hitta felet.
Det dom har gjort är Bytt Nyckel och kodat om den, bytt hela nyckelhuset, bytt ett bensinpumpsrelä, bytt nån jävla termostat och nu sist bytt batteriet... inget har hjälpt men de har kostat mig drygt 6tusen , är lagom förbannad.. så nu ber ja på mina bara knän kan nån veta va felet är?

Obs den går att putta igång med växel i och det funkar alltid!!! :S


Hade gött allihopa!

thetommy lala~~
29 juli 2008 · 88 Inlägg

Ingen som har en aning om va de kan va? :'(

pukan2
29 juli 2008 · 3 182 Inlägg

har startmotorn lagt av. eller kanse det är nåt kabbelbrott mellan startmotorn ok tändningslåset.

wfo-racing
29 juli 2008 · 3 Inlägg

hadde samma fel på min m5:a 92:a    och den startade inte om man körde på start motorn utan gick bara att putta igån och då bytte dom hallgivaren som känner i vilken position vevaxeln står och då funkade den perfekt efter det ..... givaren blir dålig och när du kör på starten så får styrboxen för svag signal

Dodge Ram 3500 "Cummins" (1999)
Palander Sir
29 juli 2008 · 201 Inlägg

Kollá om en lampa lyser med en bil och en nyckel på när du försöker starta...  I så fall är det fortfarande din startspärr som ligger på.. Finns några saker som kan hända.   Men ingen ide att koda om alla nycklar hade räckt att testa nån av reservnycklarna...  95% av gångerna när det är startspärren så är det ändast sladden från tändringen till immobelizerboxen som glappar eller är helt kass.. symtomen är då att den startar nån eller några sekunder för att sedan dö .. om det är glapp så brukar den sedan starta efter några försök felfritt..  Lampan lyser om startspärren inte klarar kod AV nycklarna...

Det andra som brukar kunna hända ibland är att styrboxen låser sig men det går att kolla genom att ta av batteripolerna nån minut och efter du satt tebax dom ska det gå att starta bilen 1 gång .. efter du stänger av så kommer det vara samma problem igen att den inte startar.. lösningen är då att koda om styrboxen mot immobelizern tar 5 min med vag-com   ..  Lösningen på första problemet med sladden är så klart att köpa en ny från VAG för 220kr och byta bara..   Har fixat några sånna bilar nu och det har aldrig vart nycklarna som bråkat...   Men kolla först om den lampan lyser när du försöker starta för att se om det är startspärren som ligger i..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
thetommy lala~~
29 juli 2008 · 88 Inlägg

Nä lampan lyser inte, och det va som ni sa innan att den gick igång men sen dog.. men nu efter att dom har meckat med den så brukar den funka när ja hämtar den från mecken men sen dan efter stendöd, och som sagt dom har ju bytt hela "bottenkontakten" m.m.. mne de låter ju som om de kanske kan va hallgivaren? men om de är så borde dom inte få med den på felsökningarna som dom nu gjort 5 gånger? :S

Palander Sir
29 juli 2008 · 201 Inlägg

låter mer som din styrbox då kanske .. knacka lite på den och försök starta igen.  Kan behövas lödas om i styrboxen.. jo hallgivaren ska ge felkod

Senast redigerat av Palander (29 juli 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Boren
20 augusti 2008 · 141 Inlägg

Jag har nog samma problem på min audi a3 8L -00. Ibland så "miss-"startar den, nästa gång man vrider på nyckel så vill den inte. efter ett tag går den alltid igång men jävligt störande. Har ännu inte avkodat den, ska göra detta först men bra att veta lite vad du testat och försökt med.

te_wik Forummoderator
20 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

Lita dum fråga kanske, men har ni testat med att byta tänddelar först?
stift, kablar osv?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sharky
20 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Om det är som TheTommy skriver att det alltid går att putta igång den så återstår inte så mycket. Det är endera något som händer när man vrider nyckeln till startläget (vilket verkstaden redan har eliminerat genom att byta bottenkontakt ) eller en trög startmotor.

Tommy: Startar bilen om den får extra kräm från ett extra batteri/ starthjälp?

/Göran

PS: Audi har avkänning av spänning under startfas och om spänningen sjunker för mycket (till typ under 9V) så startar inte bilen. Så endera kan spänningen vara för låg eller så har avkänningen fått spel.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang