Byte av motor och växellåda automat till manuell , volvo 240/740?

johan5588
2 augusti 2008 · 41 Inlägg

Hej!

Jag har en volvo 240 GLT -81 med b23e (manuell), tyvärr är karrossen helt slut nu sad
Men nu har vi hittat en fin 740 gl -88, tyvärr med automat låda.

-Går det bra att flytta över motor o växellåda ? Alltså stoppa i 240glt motorn inkl. manuell låda i 740:an där vi slängt ur b230f motorn med automat låda ?

-Vilka ev. modifieringar behöva ? startkrans ? passform ?

Mvh
Johan tongue

patrikke
2 augusti 2008 · 1 749 Inlägg

Kardanaxel, pedalställ kopplingsvajer kanske växellådsbalken.
Sedan kanske besiktningsgubbarna ogillar att man skiftar mellan automat och manuell samt mella b230 och b23e?
Detta är mina påståenden.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
johan5588
3 augusti 2008 · 41 Inlägg

Ok, tack för svar smile


Har ändrat planerna och har hittat en volvo 740 GLT -90 med OD låda (manuell) istället, hur passar det att lyfta i b23e motorn i denna ? Samma fästen m.m ?

Mvh
Johan

johan5588
3 augusti 2008 · 41 Inlägg

obs! Jag avser EJ besikta bilen.....cool

vullen Mr White
3 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

Smedhult skrev:
varför lägga ner krångel o byta motor om du inte ska bes?

Ställer samma fråga?..Varför stoppa i en äldre motor med sämmre insprut?

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
johan5588
3 augusti 2008 · 41 Inlägg

B230f motorn är ju tråkig karaktär på och bara 116 hk, mendans b23e motorn rappare och 136hk....
Vi har hade tänkt göra storservice på den om vi lyfter ur den och kanske modifera för 150 hk.

Men kommer den att passa i 740:an ?

Johan

pimpad740
3 augusti 2008 · 812 Inlägg

byter du motor fästen och elsystem ska de inte vara problem. förutom bumpen under som kan vara ite jävlig då det är en tryck grej ist för filter där ist, filtret på e motorn sitter ju i motor rummet på e maskinera tongue tycker du gör helt rätt i att byta. trevligare maskin å skruva med hittar  du inte. är som att skruva b20 tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
vullen Mr White
3 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

På med en 531 topp å en k-kam så får du samma karaktär som på E motorn...Men gillar du å skruva el så är de väll bara å byta wink

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
johan5588
3 augusti 2008 · 41 Inlägg

Aha, så detta skulle ge samma karaktär....vad kan 531 topp och en k-kam kosta ?

Karaktären i b23e är jag mycket nöjd med tongue , mitt ex. är i gott skick och ännu helt orginal, den kanske inte borde modifieras eller vad tycker ni som vet ?

/Johan

vullen Mr White
3 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

Blir 100% bätte bottendrag..1500kr får du ge för toppen å kamen kan du komma över en billig penning...Din nuvarande motor kan man säkert bygga vidare på men de är en hel del el som lär dras om till boxar mm om du ska ha den i.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Nuffe-X7
21 augusti 2008 · 34 Inlägg

ring till karstorps bildemontering och fråga vad allt det kan kosta annars så tar du toppen från en fb motor för det sitter 531 och vx3 kam i orginal

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang