Slipa bort damm från lacken innan klarlacken?

Kero86
22 augusti 2008 · 3 Inlägg

Hej!

Jag håller på att lackera insidan av dörrarna på en Golf. Jag lackerar utomhus så det blev ganska mycket damm som fastnade på lacken (blanksvart) när jag lackerade. Nu undrar jag om man kan ta något fint slippapper och slipa lite lätt för att få bort dammet innan jag lägger på klarlacken?

/Rikard

qpon
22 augusti 2008 · 322 Inlägg

vilken sorts lack lackar du med?

Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
_Fredrik
22 augusti 2008 · 2 788 Inlägg

Har du lackerat med sprayfärg eller någon slags lackfärg så se till att det torkar ordentlgit först och slipa sedan ner det med ett fint våtslippapper och lägg på ett lager till innan du lägger på klarlacken, var helst inomhus isåfall för att undvika damm tongue

Är det dyrare lack du använt dig av som billack så kan du nog slipa ner med ett fint våtslippapper innan du lägger på klarlacken wink Se till att vara på ett ställe där det inte finns damm bara big_smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Youngblood Billackerare
23 augusti 2008 · 737 Inlägg

Risken att du slipar igenom basen är stor då man lägger ett ytterst tunt skick färg, normalt vill säga. Vilket innebär att du får måla om med den svarta färgen. Det går ganska bra att dränka mindre skräp med klarlacken men det beror helt på hur noga du är, hur stora skräpen är och vart på dörren skräpen sitter. Sitter skräpet t.ex. på undersidan eller på gångjärns sidan så gör det ju inte så mycket kanske med tanke på att det egentligen aldrig syns.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Kero86
25 augusti 2008 · 3 Inlägg

Jag får göra ett nytt försök inomhus. Tack för alla svaren!!!

/Rikard

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang