E85 Etanol konvertering

vw-mannen
19 juli 2007 · 295 Inlägg

Tjena.. har en nytrimmad golf 2 Gti 16V Kr Turbo som ja funderar på att mata på E85 vad behövs? mer soppa självklart smile men mer än så? vet att mitt skrut palla samt mina spridare soppa pumpen ligger på 8bar räcker de?

vill veta mer all hjälp är lärorikt!!

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
henna
23 augusti 2007 · 28 Inlägg

Gå in o kolla på www.etanol.nu..
Man behöver bla ställa om tändningen också..

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
23 augusti 2007 · 143 Inlägg

henna skrev:
Gå in o kolla på www.etanol.nu..
Man behöver bla ställa om tändningen också..

På vissa bilar ja. Men inte alla. Min volvo t.ex har ett addaptivt system som anpassar sig till bränslet inom en viss gräns.

Anledningen till att man vill höja/sänka tändningen är för att man ska undvika knaickningar i motorn. MEN! har du en knacksensor ska det inte vara mycket problem med att konvertera. läs på etanol.nu och se vad det står där.

Kan tyvärr inte säga hur din golf kommer att reagera med bränslet.tongue

Glöm heller inte att du kommer får BETYDLIG mycket sämre kall-starts förmåga. så en motorvärmare är ett måste om du ska ha bilen på vinter, annars kan du glömma att du får igång den under -10 celsius

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Germax
24 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Om du vet att ditt sprut klarar så är de ju lugnt. Ända problemet som kan uppstå är om komponenterna (pumpen, ledningar mm) inte klarar etanolen, vilket ibland har varit ett problem. Oftast är de pumpen som inte klarar av etanolen isf. Kolla lr testa.

Och ett soppatryck på 8bar kan inte va hälsosamt smile

Melker_elk Blyfot och motor dödare
24 augusti 2007 · 388 Inlägg

Nja nästan rätt etanolen i sig är inte farlig för slangar med mer, men därimot så löser den upp all skit som sammlas i tanken och slangar å det kan bidra till att pumpen havererar.
jag har kört många bilar på etanol och det funkar bra blir lite ryckig gång innan motorn är uppe  i temp.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
barrre Evolution Garage
24 augusti 2007 · 394 Inlägg

High_Tower skrev:
Anledningen till att man vill höja/sänka tändningen är för att man ska undvika knaickningar i motorn. MEN! har du en knacksensor ska det inte vara mycket problem med att konvertera. läs på etanol.nu och se vad det står där.

Hänger inte riktigt med att bilen skulle ha tendens till att knacka då etanol har betydligt högre oktanvärde än 95-bensin (tror etanol har 103).

Om nu inte knackningarna uppstår av högre förbränningstemperatur som efterföljd av tändning som är fel?

Skulle gärna vilja veta hur det funkar.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Grimling Professionell amatör
2 september 2008 · 451 Inlägg

Jag tankar upp till 90% e85 i min original folkabuss som har nått elektroniskt sprut, tankar man e85 efter att ha kört ren bensin så går den SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT i en halvmil sen går den mkt bättre än på vanlig bensin..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

High_Tower skrev:

henna skrev:
Gå in o kolla på www.etanol.nu..
Man behöver bla ställa om tändningen också..

På vissa bilar ja. Men inte alla. Min volvo t.ex har ett addaptivt system som anpassar sig till bränslet inom en viss gräns.

Anledningen till att man vill höja/sänka tändningen är för att man ska undvika knaickningar i motorn. MEN! har du en knacksensor ska det inte vara mycket problem med att konvertera. läs på etanol.nu och se vad det står där.

Hur tänkte du att knacksensorn skulle kunna justera mot knackning när det inte knackar? (e85 gör inte det förrens det är för sent)

E85 fungerar inte heller som bensin vad gäller motorns "fingeravtryck"...  man kan inte bara höja tex 10grader rakt av över hela registret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

barrre skrev:

High_Tower skrev:
Anledningen till att man vill höja/sänka tändningen är för att man ska undvika knaickningar i motorn. MEN! har du en knacksensor ska det inte vara mycket problem med att konvertera. läs på etanol.nu och se vad det står där.

Hänger inte riktigt med att bilen skulle ha tendens till att knacka då etanol har betydligt högre oktanvärde än 95-bensin (tror etanol har 103).

Om nu inte knackningarna uppstår av högre förbränningstemperatur som efterföljd av tändning som är fel?

Skulle gärna vilja veta hur det funkar.

E85 brinner snabbare än bensin, så du får automatiskt en "tändhöjning"   detta gör det extra lurigt att fulkonvertera som folk gör utan att mäta lambda med bredbandslambda och utan att veta hur nära knak motorn låg på bensin...  i synnerhet om man har turbo som markant höjer litereffekten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

_Butcher_ skrev:
Nja nästan rätt etanolen i sig är inte farlig för slangar med mer, men därimot så löser den upp all skit som sammlas i tanken och slangar å det kan bidra till att pumpen havererar.
jag har kört många bilar på etanol och det funkar bra blir lite ryckig gång innan motorn är uppe  i temp.

Hur går corvetten på E85?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

325ix skrev:
Tjena.. har en nytrimmad golf 2 Gti 16V Kr Turbo som ja funderar på att mata på E85 vad behövs?

Nu vart det många svar på raken här...  (det är kul med snabba bilar så jag försöker ge tips som gör att bilarna syns på gatan och inte står i garagen med hål i kolvarna)


Vad du behöver göra är att läsa på tills du förstår att det inte är någon bra idé att tanka etanol i en okonverterad bil, i synnerhet om den är trimmad med turbo.   Så läs på tills du förstår att du skall låta bli, läs sen ännumer tills du begripit hur man skall gå till väga.  Det fungerar INTE att fråga sig fram, du måste förstå vad du gör.

Senast redigerat av torpis (2 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang