Gammal Volvo 240, eller? (Tyck till tack) Nu med liten update...

Tubriken
5 september 2008 · 156 Inlägg

satsa på en sån årsmodell, de sitter ju B230F i de bilarna smile Bara köp och åka, inge att gnälla över. smile Min är från 88a den också.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
5 september 2008 · 1 874 Inlägg

Så länge du hittar en som inte är sönderrostad så är det bara att köra.
240 är ju dom enklaste bilarna i världen att meka med, om något skulle strula.
Helt underbart. Säger som jag har sagt till alla andra...

...ironiskt nog är min första bil, min 240 GLT från -90 den bästa bilen jag
någonsin haft. Och den gick så jävla bra. Så fort det blev något fel, så kunde
man plocka fram lite verktyg och fixa det på en timme. Och jag är till och med
asdålig på bilar! big_smile

BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2008 · 1 219 Inlägg

snackcalahan skrev:
har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

Hmm joo det låter ju härligt:D Men jag tror inte jag kan plana topparna, mycket svårt eller?
Men vad skulle det andra kunna kosta och kommer jag få ca 20hk eller nått extra?tongue

Jag trodde det var en b21:a i den, är det inte de???
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
snackcalahan
5 september 2008 · 482 Inlägg

BrajjAxx skrev:

snackcalahan skrev:
har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

Hmm joo det låter ju härligt:D Men jag tror inte jag kan plana topparna, mycket svårt eller?
Men vad skulle det andra kunna kosta och kommer jag få ca 20hk eller nått extra?tongue

Jag trodde det var en b21:a i den, är det inte de???
//BrajjAxx

I vilken? tror det va 83 b23an kom,bilen du kolla på är det en b230 i . har du bara tillgång till grejer så går det, inte så svårt. Vet inte riktigt vad det kan tänkas ge polaren hade planad, hårdare fjädrat o k-kam ,extraktor och 2,5 tums med fullflödes dämpare, den drog ialf en 850 glt utan några som helst problem. den är bra mycket piggare än min kan ja säga. det kan kosta allt från 2000kr och uppåt beroende på hur mycket du kan göra själv och om du köper nya delar lr begagnade, om du inte gillar förgasare så kan du ju köra på samma men då kan behövas fettare soppapump.

just real power
no turbo shit
snackcalahan
5 september 2008 · 482 Inlägg

Henka_ skrev:

snackcalahan skrev:
har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

hahaha men varför förgasarkonvertera en insprutare?! jösses.


Verkade som en sjukt fin bil för övrigt..

nej avråde honom tidigare till att köpa 87 an, givetvis ska man inte konvertera onödigt jobb när man bara kan köpa en bil med förgasarmotor i stället tongue förgasare är ju kung utom på vintern då ,innan motorn är varm sad

just real power
no turbo shit
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2008 · 1 219 Inlägg

snackcalahan skrev:

BrajjAxx skrev:

snackcalahan skrev:
har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

Hmm joo det låter ju härligt:D Men jag tror inte jag kan plana topparna, mycket svårt eller?
Men vad skulle det andra kunna kosta och kommer jag få ca 20hk eller nått extra?tongue

Jag trodde det var en b21:a i den, är det inte de???
//BrajjAxx

I vilken? tror det va 83 b23an kom,bilen du kolla på är det en b230 i . har du bara tillgång till grejer så går det, inte så svårt. Vet inte riktigt vad det kan tänkas ge polaren hade planad, hårdare fjädrat o k-kam ,extraktor och 2,5 tums med fullflödes dämpare, den drog ialf en 850 glt utan några som helst problem. den är bra mycket piggare än min kan ja säga. det kan kosta allt från 2000kr och uppåt beroende på hur mycket du kan göra själv och om du köper nya delar lr begagnade, om du inte gillar förgasare så kan du ju köra på samma men då kan behövas fettare soppapump.

Aha så det sitter en b23:a i den:D Härligt... Men den är väll endå fyrväxlad utan servostyrning?

Jag får se hur det blir med trimmandet, börjar nog med nått billigt sportluftfilter!
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
snackcalahan
5 september 2008 · 482 Inlägg

det kan va både 4vxl +od lr 5vxl, servo ska den ha. sportluft filter gör ingen skillnad på de här bilarna, ger knappt nåt ljud heller, hade det på min, nu kör jag utan tongue inte så snällt men det är en volvo motor skulle den rasa så är det bara att köpa en ny för en 500 spänn tongue

just real power
no turbo shit
Boostrider Försöker iaf
5 september 2008 · 1 998 Inlägg

Rosten på 240 finns i skärmkanter bak,
där tröskel möter skärmkant,
baljor,
Bakre fäste till balk under,
Torpedvägg kan de ofta va rost på.
Kan förekomma rost runt framrutan

Från 88 kom ett bättre rostskydd och annan plåt har ja för mig så de rostar mindre än de tidigare.
Under 82 så ä väl inte 240 något å ha enligt mig big_smile

Motorn
Bästa sugmotorerna enligt mig är B230a och B230f
Sitter de en B230K i den så strunta i de. Dom går bra när dom funkar men de gör de sällan så länge. Kan bli mycke dyrt å få de fixat. Går kamremmen så blir de nya ventiler eller topp/kolvar.
B230e går bra men drar för mycke soppa för de 15hk extra du får eller nö.
F-motorn med lh-jetronic 2,4 är bäst tycker ja. 2,2 satt i 88a (men inga fel på den) och 2,4 i 88b till 93.
Ställ på bränsletryck extraktor annan kam ev större spridare och pump sen har du en mycket trevlig motor med någorlunda bra karaktär.

Bli inte avskrämd pga de höga miltalen. Går motorn bra så går den de ett bra tag till. Är kaross och bustningar bra så ä de inga tvivel. KÖP

V-lådor
M45 4-växlad, starkaste lådan efter m90 Volvos getraglåda
M46 som en m45a fast med överväxel som går i när man trycker på en knapp på växelspaken.
Funkar overdriven och går i fint så ä de inget fel på dessa lådor.
M47 5-växlad lite "klenare" låda.

Chassi.
Kolla bustningar i bakvagn då de kan bli slut och klonkande ljud hörs när man gasar på å släpper gasen.
Bussningar i framvagn kan bli slitna då de ofta gått långt.
Finns servo kolla så att du kan vrida fullt utan att de skriker och att den inte läcker olja.
Motorkuddarna kan va slitna och då kan de ibland bli svårt att få i 1an 2an å backen.

Bromsar
Volvos svaghet dock inte lika dåliga som på 740.
Tunna repiga skivor är ju inget man vill ha
Den ska inte dra åt något håll när man bromsar.
Handbromsen är väl de sämsta med bromsarna.
Wiren rostar eller kärvar ofta så när man släpper den så ligger backarna på ändå.

Inredning
Den klassiska nersuttna förarstolen förekommer ofta.
Dörrfacken brukar oftast va sönder.

Här har du en guide från mig å mina erfarenheter.

//Persson

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2008 · 1 219 Inlägg

snackcalahan skrev:
det kan va både 4vxl +od lr 5vxl, servo ska den ha. sportluft filter gör ingen skillnad på de här bilarna, ger knappt nåt ljud heller, hade det på min, nu kör jag utan tongue inte så snällt men det är en volvo motor skulle den rasa så är det bara att köpa en ny för en 500 spänn tongue

Haha aa ok:P
Tro det eller ej, men jag hittade en "Alla bilar -86". Kolla här:
http://img387.imageshack.us/img387/5995/allabilar001zh3.jpg
http://img387.imageshack.us/img387/5995/allabilar001zh3.ada0d48f20.jpg
http://img237.imageshack.us/img237/4375/allabilar002je6.jpg
http://img237.imageshack.us/img237/4375/allabilar002je6.c0627f368f.jpg
Alltså bör den vara 5-växlad och ha servo:D Fan vad glad jag blev nu:D
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
christofferedil Yellow bug!
5 september 2008 · 1 640 Inlägg

-Aluminium flägar, volvo Turbinfälgar eller Turbofälgar. (Nya däck)



Herregud, satsa på ett par ordentliga 16" eller 17" när du ändå ska sänka och hålla på. Varken turbin eller turbo fälgarna är ju snygga liksom, du kan få loss iaf ett par 16" med däck till ett bra pris tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2008 · 1 219 Inlägg

Edil_ skrev:
-Aluminium flägar, volvo Turbinfälgar eller Turbofälgar. (Nya däck)



Herregud, satsa på ett par ordentliga 16" eller 17" när du ändå ska sänka och hålla på. Varken turbin eller turbo fälgarna är ju snygga liksom, du kan få loss iaf ett par 16" med däck till ett bra pris tongue

Hmm ja, jag älskar Turbo fälgarna:D Men hittar man några finare för bra pris så är det klart man tar dem;)
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2008 · 1 219 Inlägg

Boostrider skrev:
Rosten på 240 finns i skärmkanter bak,
där tröskel möter skärmkant,
baljor,
Bakre fäste till balk under,
Torpedvägg kan de ofta va rost på.
Kan förekomma rost runt framrutan

Från 88 kom ett bättre rostskydd och annan plåt har ja för mig så de rostar mindre än de tidigare.
Under 82 så ä väl inte 240 något å ha enligt mig big_smile

Motorn
Bästa sugmotorerna enligt mig är B230a och B230f
Sitter de en B230K i den så strunta i de. Dom går bra när dom funkar men de gör de sällan så länge. Kan bli mycke dyrt å få de fixat. Går kamremmen så blir de nya ventiler eller topp/kolvar.
B230e går bra men drar för mycke soppa för de 15hk extra du får eller nö.
F-motorn med lh-jetronic 2,4 är bäst tycker ja. 2,2 satt i 88a (men inga fel på den) och 2,4 i 88b till 93.
Ställ på bränsletryck extraktor annan kam ev större spridare och pump sen har du en mycket trevlig motor med någorlunda bra karaktär.


Bli inte avskrämd pga de höga miltalen. Går motorn bra så går den de ett bra tag till. Är kaross och bustningar bra så ä de inga tvivel. KÖP

V-lådor
M45 4-växlad, starkaste lådan efter m90 Volvos getraglåda
M46 som en m45a fast med överväxel som går i när man trycker på en knapp på växelspaken.
Funkar overdriven och går i fint så ä de inget fel på dessa lådor.
M47 5-växlad lite "klenare" låda.

Chassi.
Kolla bustningar i bakvagn då de kan bli slut och klonkande ljud hörs när man gasar på å släpper gasen.
Bussningar i framvagn kan bli slitna då de ofta gått långt.
Finns servo kolla så att du kan vrida fullt utan att de skriker och att den inte läcker olja.
Motorkuddarna kan va slitna och då kan de ibland bli svårt att få i 1an 2an å backen.

Bromsar
Volvos svaghet dock inte lika dåliga som på 740.
Tunna repiga skivor är ju inget man vill ha
Den ska inte dra åt något håll när man bromsar.
Handbromsen är väl de sämsta med bromsarna.
Wiren rostar eller kärvar ofta så när man släpper den så ligger backarna på ändå.

Inredning
Den klassiska nersuttna förarstolen förekommer ofta.
Dörrfacken brukar oftast va sönder.

Här har du en guide från mig å mina erfarenheter.

//Persson

Tack så hemskt mycket:D Sjukt bra skrivet:D
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang