började låta som en diesel igen efter oljebyte ? (VAG 1,8T)

tsdi Egenföretagare
3 september 2008 · 2 496 Inlägg

Tjennare !

A4an lät som en diesel innan jag bytte olja och filter, men eftersom oljan redan skulle varit bytt så passade jag på att byta både olja och filter, köpte en castrol edge 5w-30 alltså ingen "biltema olja"

Bilen blev helt knäpptyst efter det !

Men nu har den kanske rullat en 7-8 mil och låter lika "tråkigt" igen =/

Vad kan det vara ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
diamond_ Diamond
3 september 2008 · 540 Inlägg

audis bilar bruka låta lite grand som dieslar ändå faktiskt..  min gör det med.. har lärt mig leva med det..

I'm Rick James Bitch!
Karl-Bertil
3 september 2008 · 518 Inlägg

min audi c4 v6 lät också i lyftarna tills jag blev rekommenderad en bra olja:

Pennzoil

bytte till den o är helnöjd

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
baltis
3 september 2008 · 1 948 Inlägg

svårt att säga vad du tycker låter som en diesel... men jag skulle gissa på att det e ventilknack... prova låt den stå på tomgång en 15 min och se om det fortfarande låter lika mycket...

e det ventilknack så e det ingen fara... bara att tuffa på big_smile

tsdi Egenföretagare
3 september 2008 · 2 496 Inlägg

baltis skrev:
svårt att säga vad du tycker låter som en diesel... men jag skulle gissa på att det e ventilknack... prova låt den stå på tomgång en 15 min och se om det fortfarande låter lika mycket...

e det ventilknack så e det ingen fara... bara att tuffa på big_smile

Japp den låter lika mycket även om den stått länge på tomgång tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
baltis
3 september 2008 · 1 948 Inlägg

ja du... antingen så river du isärtoppen och renoverar den eller så höjjer du bara ljudet lite extra på stereon... jag skulle göra det senare big_smile

du kan ju köpa ett tdi märke och klistra på också om folk tycker bilen låter illa wink

Batta
3 september 2008 · 1 353 Inlägg

pröva med en något tjockare olja till att börja med, kan vara oljan som är för tunn ^^

kika vad som rekomenderas i boken.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
racefan
4 september 2008 · 1 059 Inlägg

lyssna om det kommer i bakkant av toppen. vänligt att kedjespännare koksar sönder där.barnsjukdom på audi,

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Ellertz Norrlänning
5 september 2008 · 1 453 Inlägg

Batta skrev:
pröva med en något tjockare olja till att börja med, kan vara oljan som är för tunn ^^

kika vad som rekomenderas i boken.

Ja tippar också på fel olja.. 5w30 är enligt mig alldeles för tunn..  ja skulle aldrig hälla i nått tunnare än 0w40 i min smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
MackeC5
7 september 2008 · 1 Inlägg

Så bra var Castrololjan ja..... Du kan köra på Statoiloljan eehhm, *host* jag menar Biltemaoljan du, det är ingen fara. Tjockaste i deras sortiment är Classic 20W -50, 199:- för 4 liter

Senast redigerat av MackeC5 (7 september 2008)

Henka_ Slav
7 september 2008 · 1 454 Inlägg

absolut inget fel på Castrol om man kör med en nyrenoverad motor eller en VÄLDIGT frisk race motor. har kört den i alla race motorer som byggts med mej inblandad, absolut bästa oljan ja vet. men prova hälla i en tjockare som andra säger. typ prova en 10 40 olja nu när de går mot höst, använd motorvärmare om du kan när de blir minusgrader.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
tsdi Egenföretagare
7 september 2008 · 2 496 Inlägg

okej ! ska gå tillbaka och klaga, gav nästan 800spänn, men tänkte att det var okej efersom dom rekomenderade just den oljan. tack för tipsen smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
7 september 2008 · 270 Inlägg

racefan skrev:
lyssna om det kommer i bakkant av toppen. vänligt att kedjespännare koksar sönder där.barnsjukdom på audi,

Hade dieselljud på min med, men det var remspännaren.

Men VAG-1.8T är ju kända för att ticka igång.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang