Slö 740 Turbo? Hjälp!

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
6 september 2008 · 125 Inlägg

Hejsan, har en volvo 740 turbo, med följande :

sportluft filter
dump
3" från turbo med dubbla dämpare
guldbox med chip
bränslebox med chip
vx3 kam
Gröna Spridare ( storlek VET EJ),

Okej mitt problem. Jag blåste min topplockspackning och köpte en ny vanlig orginal packning till turbo ( hela satsen )

Riktplandade toppen 0.13 hundradelar, slipade in sätena och la på nya packningar och på med toppen igen. Nu går den som den gjorde innan, men den e slö? den har inget "bottendrag" den vill inte, det är precis som att de sitter 4 st klubbor som kolvar o vevstakar, Han drar på 2:an, där får jag upp bilen i 0,9 bar och 85 km/h vid typ 5 rpm ( med chip, trim kam och stor fin turbo ? ) är jag van eller låter det lite?

Racade med en 940 GL igår, vi vann självklart, men 940in höll oss ganska så bra ändå, va inte borta mer än 50->75 meter från oss. Sedan från 130 km/h -> 170 km/h tar de alltså veckor den är så fruktansvärt trött att man misstänker att det är en 2 taktars gräsklippar motor i.

När bilen inköptes 0 - 200 km/h va ju liksom ingenting 5->6000 rpm var ju typ 200 km/h nu är de runt 170.. Jag får tuppjucken. Turbon är ny och fräsch, toppen är ny renoverad ventiler osv osv rengjort och fin tjusterat. Snälla hjälp mig. Några ideér eller tror ni haft liknande problem?

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 176 Inlägg

Nu är jag ingen expert..men det klassiska som folk tjatar om är väl Lmm:en
som brukar ge sig om man har inoljat luftfilter..?
Dör den så går bilen dåligt..det var i alla fall en första tanke jag fick..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
8 september 2008 · 125 Inlägg

Ska pröva det, några andra förslag?

E85
8 september 2008 · 58 Inlägg

Var du på o pillade på Wg staget när du hade isär allt? några vacumslangar till turbon som sitter fel? eller det kanske sitter en slang imellan kompressorhuset o wg klockan bara? kolla så kammen inte står någon kugg fel. det kan ju göra en hel del. tändningen? tändstift? eller så slänger du i en bricka till i dumpen, fjädern kanske har gett sig lite. lite gissningar bara. wink

Mvh G

Senast redigerat av E85 (8 september 2008)

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
wildboy_87_
8 september 2008 · 1 062 Inlägg

va e det för turbo??
e det volvos gröna r spridare? isf ligger dem på 465cc å då måste du sätta på en 3" lmm isf kan bilen gå dåligt

Team Björkeryd
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 september 2008 · 125 Inlägg

E85 skrev:
Var du på o pillade på Wg staget när du hade isär allt? några vacumslangar till turbon som sitter fel? eller det kanske sitter en slang imellan kompressorhuset o wg klockan bara? kolla så kammen inte står någon kugg fel. det kan ju göra en hel del. tändningen? tändstift? eller så slänger du i en bricka till i dumpen, fjädern kanske har gett sig lite. lite gissningar bara. wink

Mvh G

Enligt handboken ( ASG ) så spelar det ingen roll hur du ställer fördelaren, har prov lampa och sånt till det men hände inget när jag vred den åt olika håll. haha var sitter Waste gaten då? hur ser den ut, jag tar lite kort på hur det ser ut när det ljusnat så kan du se för dig själv, Sedan ska inte kammen sitta en kugg fel. Tädstiften är nya, dock inte lyckats och hitta rätt kablar :S Kablarna jag har funkar bra på själva stiften, men inte på fördelaren ( skumt ). Hur menar du med en bricka till dumpen? hehe..

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 september 2008 · 125 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
va e det för turbo??
e det volvos gröna r spridare? isf ligger dem på 465cc å då måste du sätta på en 3" lmm isf kan bilen gå dåligt

Turbon är en stor Garret turbo, Och vet ej vilka det är dom där gröna spridarna. Tror jag har en 3" lmm, men den kanske är slut? Öppet luft filter är ju inte det bästa man kan ha enligt massor pga att det drar in mycket skit i motorn. I dont know smile

E85
9 september 2008 · 58 Inlägg

Zorgetz skrev:

E85 skrev:
Var du på o pillade på Wg staget när du hade isär allt? några vacumslangar till turbon som sitter fel? eller det kanske sitter en slang imellan kompressorhuset o wg klockan bara? kolla så kammen inte står någon kugg fel. det kan ju göra en hel del. tändningen? tändstift? eller så slänger du i en bricka till i dumpen, fjädern kanske har gett sig lite. lite gissningar bara. wink

Mvh G

Enligt handboken ( ASG ) så spelar det ingen roll hur du ställer fördelaren, har prov lampa och sånt till det men hände inget när jag vred den åt olika håll. haha var sitter Waste gaten då? hur ser den ut, jag tar lite kort på hur det ser ut när det ljusnat så kan du se för dig själv, Sedan ska inte kammen sitta en kugg fel. Tädstiften är nya, dock inte lyckats och hitta rätt kablar :S Kablarna jag har funkar bra på själva stiften, men inte på fördelaren ( skumt ). Hur menar du med en bricka till dumpen? hehe..

En del dumpar justerar man hårdheten på fjädern i dumpen med brickor så den håller för mer tryck. såg ut på dina bilder som att du hade en sån. WG:n måste du ju veta var den sitter. det är den ventilen i utloppet på turbon som släpper avgaserna förbi turbinen när det är tillräckligt med laddtryck. det sittter en klocka som styr den porten o det staget brukar folk skruva ihop. men det har du antagligen inte gjort då. wink fixa nya tändkablar. dom verkar ju lite tveksamma. //G

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 september 2008 · 125 Inlägg

E85 skrev:

Zorgetz skrev:

E85 skrev:
Var du på o pillade på Wg staget när du hade isär allt? några vacumslangar till turbon som sitter fel? eller det kanske sitter en slang imellan kompressorhuset o wg klockan bara? kolla så kammen inte står någon kugg fel. det kan ju göra en hel del. tändningen? tändstift? eller så slänger du i en bricka till i dumpen, fjädern kanske har gett sig lite. lite gissningar bara. wink

Mvh G

Enligt handboken ( ASG ) så spelar det ingen roll hur du ställer fördelaren, har prov lampa och sånt till det men hände inget när jag vred den åt olika håll. haha var sitter Waste gaten då? hur ser den ut, jag tar lite kort på hur det ser ut när det ljusnat så kan du se för dig själv, Sedan ska inte kammen sitta en kugg fel. Tädstiften är nya, dock inte lyckats och hitta rätt kablar :S Kablarna jag har funkar bra på själva stiften, men inte på fördelaren ( skumt ). Hur menar du med en bricka till dumpen? hehe..

E
n del dumpar justerar man hårdheten på fjädern i dumpen med brickor så den håller för mer tryck. såg ut på dina bilder som att du hade en sån. WG:n måste du ju veta var den sitter. det är den ventilen i utloppet på turbon som släpper avgaserna förbi turbinen när det är tillräckligt med laddtryck. det sittter en klocka som styr den porten o det staget brukar folk skruva ihop. men det har du antagligen inte gjort då. wink fixa nya tändkablar. dom verkar ju lite tveksamma. //G

hehe ja smile ska titta efter riktiga tänd kablar tongue Hum, ska ja skruva på skruven längstner om man tittar på min sista bild? jag fattar nog inte hur du menar med att lägga in brickor smile, Aha då vet jag vilken det är var jag vet har ja inte skruvat på den, men sitter den inte så där jätte fast kan de hända att jag kommit åt den  för jag tog bort grenrör och turbo och körde till stylingkompaniet o gjorde i ordning den..

Kesler
9 september 2008 · 3 650 Inlägg

nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden..men om du planade toppen så får du väl höjja med dubbla packningar

edit, dissa mitt inlägg tongue

Senast redigerat av Kesler (9 september 2008)

camaro67 Meister
9 september 2008 · 6 763 Inlägg

Du skriver att 5-6krmp var 200km/h men nu är de bara 170? Då slirar de nog på kopplingen. Men de låter välldigt skumt.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 september 2008 · 125 Inlägg

camaro67 skrev:
Du skriver att 5-6krmp var 200km/h men nu är de bara 170? Då slirar de nog på kopplingen. Men de låter välldigt skumt.

Absolut, det är konstigt, och har man inte grejat turbo innan vet man inte vad man ska kolla osv. Kopplingen är en Sinter koppling med nya lameller och förstärk tryckplatta "( Ny btw )" tycker det vore konstigt om den helt plötsligt började slira? Åh blir galen på detta vill ha igång den och köra lite innan sesongen är slut :'(

camaro67 Meister
9 september 2008 · 6 763 Inlägg

Zorgetz skrev:

camaro67 skrev:
Du skriver att 5-6krmp var 200km/h men nu är de bara 170? Då slirar de nog på kopplingen. Men de låter välldigt skumt.

Absolut, det är konstigt, och har man inte grejat turbo innan vet man inte vad man ska kolla osv. Kopplingen är en Sinter koppling med nya lameller och förstärk tryckplatta "( Ny btw )" tycker det vore konstigt om den helt plötsligt började slira? Åh blir galen på detta vill ha igång den och köra lite innan sesongen är slut :'(

Du känner ju om de slirar. De kan ju inte vara på något annat sätt om farten har sjunkit med 30km/h.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 september 2008 · 125 Inlägg

camaro67 skrev:

Zorgetz skrev:

camaro67 skrev:
Du skriver att 5-6krmp var 200km/h men nu är de bara 170? Då slirar de nog på kopplingen. Men de låter välldigt skumt.

Absolut, det är konstigt, och har man inte grejat turbo innan vet man inte vad man ska kolla osv. Kopplingen är en Sinter koppling med nya lameller och förstärk tryckplatta "( Ny btw )" tycker det vore konstigt om den helt plötsligt började slira? Åh blir galen på detta vill ha igång den och köra lite innan sesongen är slut :'(

Du känner ju om de slirar. De kan ju inte vara på något annat sätt om farten har sjunkit med 30km/h.

Nej kopplingen slirar inte de minsta.. *åh blir galen*..

camaro67 Meister
9 september 2008 · 6 763 Inlägg

Zorgetz skrev:

camaro67 skrev:

Zorgetz skrev:

Absolut, det är konstigt, och har man inte grejat turbo innan vet man inte vad man ska kolla osv. Kopplingen är en Sinter koppling med nya lameller och förstärk tryckplatta "( Ny btw )" tycker det vore konstigt om den helt plötsligt började slira? Åh blir galen på detta vill ha igång den och köra lite innan sesongen är slut :'(

Du känner ju om de slirar. De kan ju inte vara på något annat sätt om farten har sjunkit med 30km/h.

Nej kopplingen slirar inte de minsta.. *åh blir galen*..

Då kan du omöjligt ha tappat 30km/h vid samma varv.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
bmw_525_i
9 september 2008 · 37 Inlägg

går din bil hackigt? såfall kan det vara tjuvluft

wildboy_87_
9 september 2008 · 1 062 Inlägg

testa om kopplingen slirar på detta viset när du kör på 4 vxl lägg dig på typ 3500 varv sen fullgas samtidigt kickar du kopplingen  går den inte tillbaka te typ 3500-4000 så slirar din koppling.
vad för nr har du på plattan ?? har du trycktestat den??

gör man inte det å sätter dit en sinter som e tjockare än normalt så kan man hamna utanför tryckplattans max tryck å på så vis klarar tryckplattan bara 300nm isf 500 

kan va värt å tänka på               mvh

Team Björkeryd
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
10 september 2008 · 125 Inlägg

Okej, kopplingen är det inget fel på, gasade upp bilen i 70 km/h på 4:an och varvade upp den till ca ~5000 varv och släppte kopplingen, Den gick raka vägen ner på direkten typ. Den slirar inte.

Trycktestad svar nej.

Nummer på tryckplatan, hmm 440nm är det iaf men nått annat nummer har jag ej.

Sedan går inte bilen hackigt.. :S
Det jag fått som svar att kollar är nu då :

Kolla LMM's rätta storlek, ( Någon som har en liggandes till en turbo? 3" )
Kolla så kammen sitter rätt,
"Byta" till orginal filter box?
Byta tändkablar, ( någon som har liggandes?)
Trycktesta Kopplingen?
Som kesler skrev med planad topp, den är bara riktplanad 0.13 hundradelar = ingen komp förlust,
Sätta in brickor i dumpventilen eller kolla fjädern? ( berätta hur, tack )

Förlåt för allt besvär men jag är ny med turbo och hela vetenskapen bakom den inprincip.

Mvh Anders, tack för alla svar och allt ni säger. Allt är till en tröst !

wildboy_87_
10 september 2008 · 1 062 Inlägg

har du bytt vxl låda??? lr bakaxel?? lr ändrat hjul dimensioner

Team Björkeryd
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
10 september 2008 · 125 Inlägg

Problemet är löst, körde bilen till stylingkompaniet och dom hitta felet smile Tändningen ska ställas in och jag gjorde på fel sätt när jag gjort de * ahhahaha * Tack för alla svar och all hjälp ! Detta gav mig mycket erfarenhet och mycket bra kunskap ! Tack allesammans !

Mvh Anders Zkog

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang