Lite bilfrågor

zwepp
18 september 2008 · 34 Inlägg

Hej, jag har lite frågor om bilen (citroen zx -95)

När jag ligger över 5000 varv i tvåan så vibrerar hela bilen, ungefär som med obalanserade däck. Det är inga vibrationer i ettan. Vad kan detta vara? obalans i växellådan?

När jag svänger samtidigt som jag gasar på lite så kommer det ett knakade som ökar i takt med varvtalet, låter som att det kommer från framvagnen någonstans. vad kan detta vara?

När jag kommer mot en rödljuskorsning så vill jag lägga i ettan medans jag rullar mot korsningen, har jag för hög fart så vill den inte riktigt. Är det farligt för växellådan att lägga i ettan i rullning?

Tar motorn skada av att segdra på höga växlar på t.ex 40 vägar och liknande? sparar det verkligen så mycket bensin att göra såhär?

När jag släpper upp kopplingen snabbt efter växlingar så biter den inte riktigt som den gör på andra bilar, det blir mer som att den slirar i nån sekund innan den börjar dra igen.
Har provat att ligga i 50 i femman med fullgas och trycka ner kopplingen snabbt, och då tar det ungefär en sekund efter man har släppt upp den tills varvtalet är stabilt igen.
Är detta ett tecken på att kopplingen måste bytas snart? Isåfall, är detta väldigt krångligt på denna bilen?

Citroën ZX (1995)
zshoe Kokar ris
18 september 2008 · 923 Inlägg

zwepp skrev:
När jag svänger samtidigt som jag gasar på lite så kommer det ett knakade som ökar i takt med varvtalet, låter som att det kommer från framvagnen någonstans. vad kan detta vara?

När jag kommer mot en rödljuskorsning så vill jag lägga i ettan medans jag rullar mot korsningen, har jag för hög fart så vill den inte riktigt. Är det farligt för växellådan att lägga i ettan i rullning?

Tar motorn skada av att segdra på höga växlar på t.ex 40 vägar och liknande? sparar det verkligen så mycket bensin att göra såhär?

När jag släpper upp kopplingen snabbt efter växlingar så biter den inte riktigt som den gör på andra bilar, det blir mer som att den slirar i nån sekund innan den börjar dra igen.
Har provat att ligga i 50 i femman med fullgas och trycka ner kopplingen snabbt, och då tar det ungefär en sekund efter man har släppt upp den tills varvtalet är stabilt igen.
Är detta ett tecken på att kopplingen måste bytas snart? Isåfall, är detta väldigt krångligt på denna bilen?

första, drivknut som är kajko antagligen.

andra, ja det är inte nyttigt iaf, du får helt enkelt hålla dig och lägga i ettan när du stannat, var en tråd om detta för inte så länge sen.

tredje, ligger du på 5an och kör 40 blås har du fel växel. hoppa ner till 4, alternativt 3:an om du vill av någon anledning öka farten.

fjärde, jo låter som kopplingen är sliten, men vafan gasa tills det rasar brukar jag säga, ett till sätt att pröva är att stå stilla med 4:an i, varva upp och dumpa kopplingen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
zwepp
18 september 2008 · 34 Inlägg

Tack, får ta och kolla upp det med drivknuten då.

Okej, får ta och slänga i ettan när jag står stilla då.

Jo, det var mer som ett exempel ifall det är skadligt för motorn att dra på höga växlar vid låg hastighet.

Ja, jag gasar tills den inte vill vara med mer givetvis big_smile men tänkte ta det lite extra lungt vid kopplingsarbetet om den är sliten så den inte går sönger än iallafall.

Citroën ZX (1995)
Muttley
19 september 2008 ·

enklare sätt att kolla kopplingen är att du rullar med bilen i 1an eller 2an, trycker ner kopplingen gasar upp lite och släpper kopplingen snabbt, då ska de rycka tag direkt, och gör de inte det så är den sliten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang