zshoe
Kokar ris
18 september 2008
· 923 Inlägg
zwepp skrev:
När jag svänger samtidigt som jag gasar på lite så kommer det ett knakade som ökar i takt med varvtalet, låter som att det kommer från framvagnen någonstans. vad kan detta vara?
När jag kommer mot en rödljuskorsning så vill jag lägga i ettan medans jag rullar mot korsningen, har jag för hög fart så vill den inte riktigt. Är det farligt för växellådan att lägga i ettan i rullning?
Tar motorn skada av att segdra på höga växlar på t.ex 40 vägar och liknande? sparar det verkligen så mycket bensin att göra såhär?
När jag släpper upp kopplingen snabbt efter växlingar så biter den inte riktigt som den gör på andra bilar, det blir mer som att den slirar i nån sekund innan den börjar dra igen.
Har provat att ligga i 50 i femman med fullgas och trycka ner kopplingen snabbt, och då tar det ungefär en sekund efter man har släppt upp den tills varvtalet är stabilt igen.
Är detta ett tecken på att kopplingen måste bytas snart? Isåfall, är detta väldigt krångligt på denna bilen?
första, drivknut som är kajko antagligen.
andra, ja det är inte nyttigt iaf, du får helt enkelt hålla dig och lägga i ettan när du stannat, var en tråd om detta för inte så länge sen.
tredje, ligger du på 5an och kör 40 blås har du fel växel. hoppa ner till 4, alternativt 3:an om du vill av någon anledning öka farten.
fjärde, jo låter som kopplingen är sliten, men vafan gasa tills det rasar brukar jag säga, ett till sätt att pröva är att stå stilla med 4:an i, varva upp och dumpa kopplingen.
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"