Vad bör jag tänka på vid byte av 15''-fälgar till 17''?

Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Hejsan!

Ja, rubriken säger väl det mesta. Jag funderar på att byta upp mig från originalfälgarna på 15'' till 17''.
Vad bör jag tänka på? Är det ens möjligt på min bil? Kia Rio 1,6 Sport -06. Enligt en hel del sidor på nätet så ska det vara möjligt, men jag skulle vilja ha lite experthjälp.

TPFH TQ

_IsakssoN_
3 oktober 2008 · 310 Inlägg

Allt är möjligt smile
Åk till en däckfirma och be dom ge dig förslag på olika fälgar smile

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Ok, men är det verkligen möjligt att ha däck/fälg som är 215 bred på en sådan liten bil? För de flesta 17''-fälgar jag sett har diemensionen 215/35R17

Kvisten_89
3 oktober 2008 · 43 Inlägg

Det skall vara möjligt, men du får också tänka på att de inte tar i för mycket heller för då kan du få problem med besiktningen, sen ändras även hastighetsmätaren, det kan lätt bli att den visar fel men det finns tabeller och liknande på det. Så åk till närmsta däckfirma och prata med dom så ska du nog få den hjälp du behöver.

Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Alla jag har pratat med hittills har sagt att det inte borde vara några problem, men vill samtidigt inte lova 100%-igt! SÅ frustrerande. Nåja, först ska man ju ha pengar till fälgarna o däcken.

En polare nämnde att jag måste till att sänka bilen också medan däckfirman jag pratat med sa att det inte behövdes, vem ska man egentligen lyssna på???

Tompika
3 oktober 2008 · 69 Inlägg

ett stort minus med att gå upp i tum är att de dricker fasiken så mkt mer soppa, jämfört me mina 15 tums plåtisar samt mina 17 tum alu.....den dricker dryga 2 deciliter mer me 17 tummarna... hoppas detta inte avskräcker dig men som sagt styling e dyrt hmm

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
camaro67 Meister
3 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Tompika skrev:
ett stort minus med att gå upp i tum är att de dricker fasiken så mkt mer soppa, jämfört me mina 15 tums plåtisar samt mina 17 tum alu.....den dricker dryga 2 deciliter mer me 17 tummarna... hoppas detta inte avskräcker dig men som sagt styling e dyrt hmm

Vad har du för klumpar till hjul? Så mycke skillnad i tyngd/utväxling tror jag knappt att de blir så den drar 2dc mer. Du kanske kör lite hårdare med dom? Du behöver inte sänka bilen men de blir fan så mycke snyggare om man gör de

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
st220hgv Chaufför
3 oktober 2008 · 418 Inlägg

Du får räkna med att 17" däcken kan låta mer än dubbdäck inne i bilen tack vare lågprofilen o bredden...
Fast det skiter man i! Det är ju f... så snyggt tongue

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
Tompika
3 oktober 2008 · 69 Inlägg

camaro67 skrev:

Tompika skrev:
ett stort minus med att gå upp i tum är att de dricker fasiken så mkt mer soppa, jämfört me mina 15 tums plåtisar samt mina 17 tum alu.....den dricker dryga 2 deciliter mer me 17 tummarna... hoppas detta inte avskräcker dig men som sagt styling e dyrt hmm

Vad har du för klumpar till hjul? Så mycke skillnad i tyngd/utväxling tror jag knappt att de blir så den drar 2dc mer. Du kanske kör lite hårdare med dom? Du behöver inte sänka bilen men de blir fan så mycke snyggare om man gör de

haha bra fråga va de e för klumpar du, men jag drar på rätt bra me 15 tummarna oxå fast kanske snäppet mer med 17 tummarna. men denna lag kanske gäller bara mig ...lol

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
Trancequeen
3 oktober 2008 · 40 Inlägg

Nä, att bilen skulle börja dra mer soppa avskräcker mig verkligen inte.

Detdär med att sänka bilen, hur gör man det lättast och hur mycket ska man sänka i så fall?

Smajly
3 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Trancequeen skrev:
Alla jag har pratat med hittills har sagt att det inte borde vara några problem, men vill samtidigt inte lova 100%-igt! SÅ frustrerande. Nåja, först ska man ju ha pengar till fälgarna o däcken.

En polare nämnde att jag måste till att sänka bilen också medan däckfirman jag pratat med sa att det inte behövdes, vem ska man egentligen lyssna på???

Måste sänka? Öhhh, varför måste du det? Det är ju bara en smaksak om du vill eller inte.

st220hgv skrev:
Du får räkna med att 17" däcken kan låta mer än dubbdäck inne i bilen tack vare lågprofilen o bredden...
Fast det skiter man i! Det är ju f... så snyggt tongue

Hmm, kör med 225/45/17 fram och 245/40/17 bak på touringen och den låter inte möd mer än orginal fälg/däck gjorde.. Köp bra däck

Trancequeen skrev:
Nä, att bilen skulle börja dra mer soppa avskräcker mig verkligen inte.

Detdär med att sänka bilen, hur gör man det lättast och hur mycket ska man sänka i så fall?

Kräng på däck o fälg på bilen så ser du hur mycket plats det finns kvar.. den får ju inte gå imot vid rattutslag o fjädring.. Nog ingen som kan säga här att det ska si eller så mycket o ditt o datt om dom inte har just en sån bil själv med 17" i likadana däck.

Senast redigerat av Smajly (3 oktober 2008)

Trancequeen
4 oktober 2008 · 40 Inlägg

Nu har jag dock fått konstanterat att det SKA fungera utan problem, så nu blir det till att jobba järnet och lägga undan pengar smile

LillNaisarn
4 oktober 2008 ·

enklast är väll att annars räkna rullomkretsen orginal jämt emot den dimmensionen du funderar på och sen kolla ?

Räkna ut rullomkretsen kan du enkelt göra på dack.tk ,
Lycka till!

Trancequeen
5 oktober 2008 · 40 Inlägg

Nu har det dock uppstått en ny fundering!
Jag lyfte upp min bil igår på lifr för att kika in under hur det ser ut med plats inåt såatt säga, och det var ingen rolig syn. Det såg ut som att däck med bredden 215 kommer ta emot stötdämparna, vad gör jag nu då? Ger upp hoppet? :'(

THEBADGUY Gorgilus addictus
5 oktober 2008 · 4 738 Inlägg

Går ner till 205 kanske?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
jimmy-124 Svartlistad
5 oktober 2008 · 446 Inlägg

Trancequeen skrev:
Nu har det dock uppstått en ny fundering!
Jag lyfte upp min bil igår på lifr för att kika in under hur det ser ut med plats inåt såatt säga, och det var ingen rolig syn. Det såg ut som att däck med bredden 215 kommer ta emot stötdämparna, vad gör jag nu då? Ger upp hoppet? :'(

monterar spacers ? big_smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
KHRacing
5 oktober 2008 ·

finns numera 185/45-17 för under 1000-lappen i Sverige - borde se rätt bra ut på en sådan bil som din med 7x17 fälgar

MrTurbo Better than God \o/
5 oktober 2008 · 1 883 Inlägg

Trancequeen skrev:
Ok, men är det verkligen möjligt att ha däck/fälg som är 215 bred på en sådan liten bil? För de flesta 17''-fälgar jag sett har diemensionen 215/35R17

Det är väl DÄCKEN som har den dim?  Kör på 205 däck annars, det är väl inte hela världen?
Här kan du räkna på rullomkretsen; http://www.algonet.se/~leffmans/dack/dack.htm

Jag har 17" fälgar & 275or bak på min nu och jag hade 14" fälgar från början. smile

Senast redigerat av MrTurbo (5 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang