3318
Sök

Borde det inte finnas både hp och whp

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
Kör man bilen efter på vilket varvtal man har mest Hk förlorar man.
Kör man bilen efter vilket varvtal man har mest Nm vinner man,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

950 Inlägg
19 oktober 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Tommy, jag tror inte vi kommer att bli enige om detta med Nm och Hk någonsinn, hihi! Du ser på det på ditt sätt och så ser jag på det på mitt. Okay?

4 506 Inlägg
19 oktober 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Håller med.
NM och utväxlingen är det som är viktigt.
Ang. Hp så tycker jag man borde räkna i Whp ochså..

Kan du andas kan du dö.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Tommy, jag tror inte vi kommer att bli enige om detta med Nm och Hk någonsinn, hihi! Du ser på det på ditt sätt och så ser jag på det på mitt. Okay?

Det tror jag med, dock vet jag vad jag pratar om,,,, wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
OK.

Ta en motor med 500Nm @ 3500rpm (maxvrid) och 400Nm @ 7000 rpm (maxeffekt).

Det blir alltså 250Hkr vid 3500 rpm och 400Hkr vid 7000 rpm.

Så du hävdar alltså att man kan framföra fordonet fortare med 250Hkr än med 400Hkr?

Det intressanta är ju vilket moment man överför i kontaktytan mellan däck och asfalt. Eller hur Tommy?

Låt oss nu ta två bilar med motorspec enligt ovan. Låt dom rulla med hastigheten X. Lägg båda i växlar så att bil 1 ligger vid vridmomentmax (3500rpm) och bil 2 vid effektmax (7000rpm). Låt båda förarna trycka gasen i botten och registrera vilken bil som får den största momentana accelerationen.
Eftersom bil 1 måste växlas upp dubbelt så mycket som bil 2 (antag att bil 1 får en total utväxling på 2:1 och bil 2 på 1:1) så kommer bil 1 att ha 250Nm tillgängligt på baxaxeln och bil 2 att ha 400Nm tillgängligt. => bil 2 har större tillgängligt vrid att överföra mot asfalten och kommer att accelerera snabbare.

/Göran

Sokrates skrev:

/Tommy.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
Sharky skrev:
OK.

Ta en motor med 500Nm @ 3500rpm (maxvrid) och 400Nm @ 7000 rpm (maxeffekt).

Det blir alltså 250Hkr vid 3500 rpm och 400Hkr vid 7000 rpm.

Så du hävdar alltså att man kan framföra fordonet fortare med 250Hkr än med 400Hkr?

Det intressanta är ju vilket moment man överför i kontaktytan mellan däck och asfalt. Eller hur Tommy?

Låt oss nu ta två bilar med motorspec enligt ovan. Låt dom rulla med hastigheten X. Lägg båda i växlar så att bil 1 ligger vid vridmomentmax (3500rpm) och bil 2 vid effektmax (7000rpm). Låt båda förarna trycka gasen i botten och registrera vilken bil som får den största momentana accelerationen.
Eftersom bil 1 måste växlas upp dubbelt så mycket som bil 2 (antag att bil 1 får en total utväxling på 2:1 och bil 2 på 1:1) så kommer bil 1 att ha 250Nm tillgängligt på baxaxeln och bil 2 att ha 400Nm tillgängligt. => bil 2 har större tillgängligt vrid att överföra mot asfalten och kommer att accelerera snabbare.

/Göran

Sokrates skrev:

/Tommy.

Jag försökte förkalra detta på en fest och höll på att bli nerslagen av raggarna med V8. De hade bland annat trubbel att förstå att mina 530Nm är lika mycket som 530Nm i en V8...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
Evolution_6SiC6 skrev:
Du har en poäng där Griffin !
Själv tycker jag det är WHP som räknas, hur mycket man får ut på hjulen.

Vad spelar det för roll vad för effekt som finns i motorn eller på hjulen.  Jag antar att resonemanget är att den med mest effekt vinner...  Så alla som kör hjullastare, lastbil och buss ligger ruskigt bra till. (för att inte tala om alla Newtons)

Egentligen är inte hp, whp eller Nm intressant utan kg/whp, eller ännu bättre en tid på tex 100-200km/h.
Vad spelar det för roll vilken effekt man har om den inte för bilen frammåt?  För är det tuffast med flest whp så skulle som sagt lastbilen vinna allt, för att inte tala om fraktfartyg.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 072 Inlägg
20 oktober 2008
Jag har 1136hk i tråget.. en sån flik borde finnas smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2008
Men det intressanta är ju egentligen vridmomentet, som torpis menar på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Läs Torpis inlägg en gång till....

Det "intressanta" är över tid tillgänglig energi, dvs effekt gånger tid. Eller hur mycket av den kemiska energin man stoppar in i cylindrarna man lyckas överföra till asfalten.

Men vill man ha prestanda så måste man precis som Torpis också skriver veta en del andra saker såsom tex vikt hos fordonet.

/Göran

TurbOla skrev:

(Groucho Marx).

119 Inlägg
20 oktober 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Det är därför F1-bilar ligger på så låga varvtal, för det är där vridmomentet är som störst... roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2008
Sharky skrev:
Läs Torpis inlägg en gång till....

Det "intressanta" är över tid tillgänglig energi, dvs effekt gånger tid. Eller hur mycket av den kemiska energin man stoppar in i cylindrarna man lyckas överföra till asfalten.

Men vill man ha prestanda så måste man precis som Torpis också skriver veta en del andra saker såsom tex vikt hos fordonet.

/Göran

TurbOla skrev:

Ford Focus ST har ju fått mycket positiv respons för volvofemman, då vridmomentet ger nästan fullt redan vid 2000 varv och sen håller sig där nästan hela registret upp förutom i högsta varvtalen, då ökar hk, men vridet sjunker, iaf om man kollar på Fords hemsida.
Det borde väl vara en bra motor om man jagar vridmoment.

Meanstreaker skrev:
Det är därför F1-bilar ligger på så låga varvtal, för det är där vridmomentet är som störst... roll

Det är ju sugmotorer, lite svårare att få bra vrid i dom än turbomotorer.
Senast redigerat av TurbOla (20 oktober 2008)

4 001 Inlägg
20 oktober 2008
torpis skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
Du har en poäng där Griffin !
Själv tycker jag det är WHP som räknas, hur mycket man får ut på hjulen.

Vad spelar det för roll vad för effekt som finns i motorn eller på hjulen.  Jag antar att resonemanget är att den med mest effekt vinner...  Så alla som kör hjullastare, lastbil och buss ligger ruskigt bra till. (för att inte tala om alla Newtons)

Egentligen är inte hp, whp eller Nm intressant utan kg/whp, eller ännu bättre en tid på tex 100-200km/h.
Vad spelar det för roll vilken effekt man har om den inte för bilen frammåt?  För är det tuffast med flest whp så skulle som sagt lastbilen vinna allt, för att inte tala om fraktfartyg.

då får inte jag vara med att leka eftersom jag har 198km/h @ 8500rpm sad

TurbOla// en motor är en kompromiss, tyvärr kan man inte plocka ca 900hk ur 2,4 liter @ 3000rpm utan överladd (tveksamt om man klarar det med överladd) och man kan inte få en motor att ha ett jämt och fint register 1000 - 19000rpm...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2008
kolvas skrev:
TurbOla// en motor är en kompromiss, tyvärr kan man inte plocka ca 900hk ur 2,4 liter @ 3000rpm utan överladd (tveksamt om man klarar det med överladd) och man kan inte få en motor att ha ett jämt och fint register 1000 - 19000rpm...

Jag förstår inte hur du kombinerade 900hk, 2,4liter och mig? roll

Det jag skrev var att Ford Focus ST's Volvomotor ger maxvrid redan vid 1500 varv (efter att ha kollat på deras hemsida) och det ökar ända upp till 4000 varv, för att sedan dala varvid hästkrafterna börjar nå sin topp, vilket borde ge en ganska trevlig motorkaraktär över hela registret.

Som diskuterats förut ang. F1 bilarna, så lever de på hästarna, inte på vridet, därför de har så högt varv. Och anledningen att det är så, är för att de vill ha en lätt motor som inte väger mycket, lätta motordelar, som tyvärr ger mycket liten egen levande rörelse/vikt, därför också bl.a. lågt vridmoment.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Vridmomentet beror endast av effekt och varvtal. Har inget med hur lätta eller tunga motorns delar är.

500Hkr vid 7000Varv är 500Nm. Oavsett om man så bygger vevenaxeln i utarmat uran och har en av Jupiiters månar som svänghjul. Eller om vevaxeln i i ren beryllium och svänghjulet i fruset helium.

Läs långa tråden om sugmotortrimning. Där finns en härledning till hur mycket vrid man kan få ut per liter slagvolym.

/Göran

TurbOla skrev:
......lätt motor som inte väger mycket, lätta motordelar, som tyvärr ger mycket liten egen levande rörelse/vikt, därför också bl.a. lågt vridmoment.

(Groucho Marx).

JDM
593 Inlägg
20 oktober 2008
Det svåra med vad man vill ha fram på sidan asså Nm eller whp eller som jag tycker: kg/whp är ju det att inte alla vet detta?

Min merca är totalt original och jag har ingen aning om vad den har för whp, 100-200km/h eller nått sånt.
Jag kan bara gå på vad det står på pappren, men jag märker att min civic hade en otroligt annorlunda körkarraktär, den var piggare pga den låga vikten (1050kg) men med bara 90hk, mercan har 120hk men det spelar absolut ingen roll för den är tyngre (1310kg) och så är den annorlunda kuggad, klarar kanske lägre varv på motorvägen men det har ju ingen betydelse i ett rödljustest. Så detta med hk mm spelar ju nästan ingen roll igentligen då man behöver sjukt många värden för att man ska kunna jämföra bilarna.
Jag tycker det spelar någorlunda roll när jag får kg/hp men ändå inte.

Det jag tycker spelar någon roll i en bil är hur fort den tar sig runt en bana, rakt fram är inte särskillt intressant igentligen, men hur skriver jag hur bra min bil tar en kurva med några enkla siffror? Omöjligt, ja...
Sen spelar ju föraren och väderförhållanden roll också, grepp, downforce, utväxling mm.

Men en fråga, hur får jag reda på vad jag har för Nm i mercan?

Det ska vara JDM och bana!

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Se inlägg #13.

/Göran

Haxxel skrev:
Men en fråga, hur får jag reda på vad jag har för Nm i mercan?

(Groucho Marx).

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
TurbOla skrev:
Som diskuterats förut ang. F1 bilarna, så lever de på hästarna, inte på vridet, därför de har så högt varv. Och anledningen att det är så, är för att de vill ha en lätt motor som inte väger mycket, lätta motordelar, som tyvärr ger mycket liten egen levande rörelse/vikt, därför också bl.a. lågt vridmoment.

du är fel ute...  inget lever på hästar eller lever på vrid. turbo eller ej spelar ingen roll.  mycket varvtal är ett knep för att hitta mer effekt i en motor med en given volym (fler antal förbränningar per tidsenhet)

En F1motor skulle accelerera en Scania flakväxlare á 25ton lika fort som en dieselmotor på 20liter och motsvarande effekt givet att motorerna fick jobba på därför avsett varvtal.

Vridmoment är bara en slaggprodukt.

Ett exempel för att ytterligare visa att tänket med Newtons är fel...

V70 T5  250hk och 350Nm*
V70 D5  193hk och 416Nm*

D5:an gör 100-150km/h på 10.3sek*, T5 gör 100-150 på 8.9sek*

*mätdata från www.bsr.se

Svart på vitt att högst effekt går fortast i en given bil
Senast redigerat av torpis (20 oktober 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
Haxxel skrev:
Det jag tycker spelar någon roll i en bil är hur fort den tar sig runt en bana, rakt fram är inte särskillt intressant igentligen, men hur skriver jag hur bra min bil tar en kurva med några enkla siffror? Omöjligt, ja...

Exakt, exempelvis "Ringen" som fler och fler testar på ger ju en tid på hur pass komplett bilen är, medans acceleration mäts på ett angivet hastighetsintervall.   Mycket intressantare...  smile

49 Inlägg
20 oktober 2008
Kan någon förklara för mig hur man gör en ny tråd på forum?

Sök