bygga 3 tumms system

Germax
9 maj 2006 · 12 086 Inlägg

gasgas skrev:

JapMax skrev:
Min tolkning av "raka rör" är ett avgassystem utan kat och med fullflödesdämpare om de finns några. Kanske formulerade mig fel förut, det jag sa om optimala förhållanden gäller alltså sugmotorer.

Katten får man ju inte ta bort. det är ju olagligt. Så jag menade 3 tumms ifrån katten till slutburken.

Det får man visst, på bilar innan 87.

tecman
9 maj 2006 · 1 741 Inlägg

det låter svårt att få dit ett helt rakt rör från katten och bakåt men går det så gör det. avgaset på min bil går det nästan att ha helt rakt fram till katten sen efter den så behövs några böjjar.. skulle gissa att det är likadant på din bil

och ja det är många som bygger sina avgassystem själva av mekonomens rör och böjar. det är ju "simons sportystem" som gör rören. och de finns i rostfritt åxå men kostar betydligt mer.
men vad koster att catback system för dig? bör ju inte vara så mycket tycker jag är du verkligen säker på att du ska göra dig mödan att pussla ihop ett avgassystem?
du kommer ju med ganska stor säkerhet att behöva kapa och svetsa fast några krökar här och var + att få rätt vinkel på den så bör du fästa några punkter då du har röret på plats och står under bilen så att rören hamnar på sin rätta plats.
(men allt detta är ju bara om du inte kan ha ett helt rakt rör från katten och bakåt. kan du det så är det ju bara att köpa rören och lite avgaspaste sen massa klammer big_smile )

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
stoffeman starta hårt och öka
9 maj 2006 · 22 Inlägg

dumt att ha 3 tum när det är under 500 hk, spc ifall bilen inte är chippad.. och det bara låter illa! 2,5 tum räcker gott och väl efter downpipe.

starta hårt och öka
Volvo v40 (2000)
Andy69
9 maj 2006 · 343 Inlägg

stoffeman skrev:
dumt att ha 3 tum när det är under 500 hk, spc ifall bilen inte är chippad.. och det bara låter illa! 2,5 tum räcker gott och väl efter downpipe.

Sa han som inte hade bil?

mr_loffe
9 maj 2006 · 272 Inlägg

gasgas skrev:

jonTe skrev:

Sharky skrev:
"Raka rör"?
Menar du "raka rör" såsom i rör utan ljuddämpare, eller menar du "raka rör" såsom i rör utan krökar ?

....eller "raka rör" som i märket Raka rör?
http://www.rakaror.o.se/

Blev ganska "rörigt" detta wink

Jag menar att man sätter 3 tumms raka rör ifrån katten fram till ljuddmäparen.

Kanske inte så lönt om du har 2"? fram till och igenom katten? Effektökning blir det knappt men högre låter den ju säkert bättre att satsa på ett helt 3" och byta inför besiktning till det gamla. Eller skaffa racekat.

Senast redigerat av mr_loffe (9 maj 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang