Nya belägg men sämre bromsar?

kimmy89 Like it German
24 oktober 2008 · 378 Inlägg

Hej, jag byte nyligen bromsbelägg fram på min bil för någon dag sen(VW Passat - 90). Körde nämligen på metallen så tyckte de va dags. Men Problemet är att bromsarna är mycket sämre nu än när jag körde på dom gamla helt förstörda beläggen. Bromspedalen går även för långt ned. Konstruktionen är väldigt simpel så förstår inte vad jag kan gjort fel eller vad som behövs göras. Har även bromsvätska strax under MAX sträcket. Pedalen fjädrar ej så tror ej det finns luft i systemet.

Någon som har något tips?

MVh // K

Hur många skruvar fick du över?....
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

känns pedalen svampig? gör den de så har du nog luft...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mrbuggy Entreprenör
24 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

kimmy89 skrev:
Hej, jag byte nyligen bromsbelägg fram på min bil för någon dag sen(VW Passat - 90). Körde nämligen på metallen så tyckte de va dags. Men Problemet är att bromsarna är mycket sämre nu än när jag körde på dom gamla helt förstörda beläggen. Bromspedalen går även för långt ned. Konstruktionen är väldigt simpel så förstår inte vad jag kan gjort fel eller vad som behövs göras. Har även bromsvätska strax under MAX sträcket. Pedalen fjädrar ej så tror ej det finns luft i systemet.

Någon som har något tips?

MVh // K

Asbestfria belägg brukar ta lite sämre...men de finns en del olika märken också.. å de me pedalen brukar man få trycka ordentligt ett par gånger så dom ställer in sig efter nya beläggen..( såvida dom inte gått så långt ut att kolvarna släppt ifrån oket...

kimmy89 Like it German
24 oktober 2008 · 378 Inlägg

mechanic: när skulle luft kommit in då?

mrbuggy: pumpade på pedalen X antal gånger inna jag provåkte. Vid det här laget ska dom vara inställda. Och de måste vara nått fel för såhär dåligt ska inte bromsarna ta smile

mvh

Hur många skruvar fick du över?....
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

har du gammla broms slangar, gummi slangarna som sitter mellan kaross och bromsok torkar dom kan de tillsut komma luft genom så fast de inte läcker, sen du har inte lyckats ha kolvarna så pass långt ut att dom släppt?, rengjorde du oket, kolvar och damasker innan du satte dit dom nya beläggen?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mrbuggy Entreprenör
24 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

kimmy89 skrev:
mechanic: när skulle luft kommit in då?

mrbuggy: pumpade på pedalen X antal gånger inna jag provåkte. Vid det här laget ska dom vara inställda. Och de måste vara nått fel för såhär dåligt ska inte bromsarna ta smile

mvh

OK..hur menar du tar dåligt...?  måste du trycka hemskt hårt för att de ska ta...eller tar dom inte ändå. oavsett hur hårt du trampar..? Kanske servon som inte funkar ..

Senast redigerat av mrbuggy (24 oktober 2008)

prodrive Avstängd
24 oktober 2008 · 962 Inlägg

Att det inte biter lika bra beror väll på att du måste köra in skiten (beläggen..)

NIzmO Ollikkala Racing
24 oktober 2008 · 1 724 Inlägg

prodrive skrev:
Att det inte biter lika bra beror väll på att du måste köra in skiten (beläggen..)

Precis, dom gamla beläggen var formade efter eventuella ojämnheter i skivan vilket dom nya inte är och så är det ofta en yttre inkörningsyta som ska väck, kör ett litet tag till så ska det bli bättre.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Germax
24 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Har du kört in på metallen har kolvarna varit väldigt långt ut, de kan ha skadat packningarna när du tryckte tillbax dom igen.

engolf
24 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Håller med tidigare inlägg:
har dy bytt beomsklossar, men inte skivor måste de köras in först.
Gjorde det samma för någr dagar sedan, och de tog väldigt dåligt först, men efter att jag bromsat en del tar de lika bra som förr.

Om det inte blir bättre inom kort får du se på bromsarna en gång till.
n vän av mig lyckades en gång montera klossarna med metallytan mot bromsskivan...hmm
Då tog bromsarna otroligt dåligt, och kändes fjädrande.

kimmy89 Like it German
25 oktober 2008 · 378 Inlägg

mechanic: Tror nog inte de e luft ändå inte troligt att de blir så just när jag byter belägg. Däremot ska jag plocka ner å rengöra noggranare än vad jag gjorde för där fuska jag en del smile

mrbyggy: asså bromsarna nyper aldrig till riktigt lr vad man ska säga, hur hårt man än trampar. Men den går itne direkt trögt heller så..

enggolf: hehe nej har inte monterat beläggen år fel håll.

Kanske får köra in nya beläggen i skivorna lite bättre då. De låter ganska troligt att de kan vara så. tack så mycket.

Tack för alla förslag å tips än sålänge
Mvh/ kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
engolf
25 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Det kan också vara så att klossarna kärvat i sitt spår. De sitter ju i okoet, och om dem inte sitter ganska löst kan man få problem.
Vet int hur jag ska försklara det; när man bromsar, blir klossarna varma och utvidgar sig, och finns det inte plats för det, kan dem sätta sig riktigt fast i oket.
Det hände med mig en gång med klossar från biltema. Nu kollar jag alltid at dem alltid sitter någorlunda löst.

mrbuggy Entreprenör
25 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

kimmy89 skrev:
mechanic: Tror nog inte de e luft ändå inte troligt att de blir så just när jag byter belägg. Däremot ska jag plocka ner å rengöra noggranare än vad jag gjorde för där fuska jag en del smile

mrbyggy: asså bromsarna nyper aldrig till riktigt lr vad man ska säga, hur hårt man än trampar. Men den går itne direkt trögt heller så..

enggolf: hehe nej har inte monterat beläggen år fel håll.

Kanske får köra in nya beläggen i skivorna lite bättre då. De låter ganska troligt att de kan vara så. tack så mycket.

Tack för alla förslag å tips än sålänge
Mvh/ kimmy

Ett bra tips vid montering av nya belägg...slipa av stålkanterna på beläggen så att dom går lätt i oket..bättre med lite glapp än att de kärvar i kanterna på beläggen....!

Xuri One Man Clan
25 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

de brukar kännas så när man har bytt belägg....dels så behövs grejer slitas in innan de börjar greppa fint om skivan... du bytte bara belägg?  om så är fallet så antag jag att dom gamla skivorna är "spåriga" i ytan å då tar de längre tid å slita in dom.. du måste slita in spåren i beläggen också innan du har full kontakt....

sen kanske du köpte belägg av dåligt märke ?

kör några dagar så ska du se dom funkar fint sen

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
westerbrand fartgalen
25 oktober 2008 · 37 Inlägg

har du pumpat upp trycket i bromsledningarna. när jag bytte på min 328 så fick jag pumpa ett bra tag för att det skulle bli tryck.

Toyota corolla "radiobilen" (2006)
Volkswagen caddy "budracern" (2008)
Pikey
25 oktober 2008 · 2 283 Inlägg

Kör ut en kväll och bromsa hårt några gånger och allmänt hård-broms-köra

R.I.P. Michael Jackson!
kimmy89 Like it German
25 oktober 2008 · 378 Inlägg

satt å pumpa tryck ett bra tag innan jag tog en test sväng. Ska prova ut och åka å bromsa en del men om de inte blir bättre får ajg plocka ner å kolla igenom de smile

Kul med all hjälp jag fått tack allihop!

Hur många skruvar fick du över?....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang