Frågor om inställning av ventilspel

Loffe123
25 oktober 2008 · 527 Inlägg

Ventilerna på min lilla runk-bil har börjat ticka onödigt mycket så jag tänkte att jag skulle ställa in dem och se om de tystnar något.
Jag har dock aldrig ställt in ventiler på en bil tidigare, bara på en 4-takts moppe.
Det är mekaniska "fjäderventiler" precis som på moppen, med en liten bult som man drar loss för att ställa och sen dra åt igen.

Mina frågor är då:

1. Är det normalt att man måste ställa in ventilerna på denna ventiltyp, hur ofta kan man tänka sig att det behövs för en bilmotor (var 1000-mil 5000, 10 000mil?? Vad är normalt? Varför blir spelet mindre?


2. Hur hårt ska jag dra åt låsmuttern, det finns inga vridmoment angivna för detta i verkstadmanualen. Ponera att jag har en vanlig 10-15cm spärrskaft för detta. Lika hårt som jag drar åt tändstiften, fast med ett litet spärrskaft, är det lagom el för hårt?

3. Ska jag låta bladmåttet ligga kvar i spelet medans jag spänner åt muttern?

4. Hur hårt eller löst ska bladmåttet kunna glida i spelet efter inställning?
Om jag "repar" bladmåttet, är det då för hårt?
Ska bladmåtet med lätthet kunna glida in och ut?
Ponera att jag håller bladmåttet mellan pekfinger och tumme med normalt tryck och för bladmåttet fram och tillbaka, är det ett normalt tryck att ha på bladmåttet i spelet?

5. Hur exakt är det att kamaxeln är i sitt dödläge, kan man skifta någon mm fram och tillbaka utan att det påverkar ventilen, eller är det milimeter-precision på detta?

Konstiga frågor kanske, men ändå viktiga tycker jag att veta inför detta ingrepp.

Tack för bra svar! :-)

Så här ser ventilen ut:

http://pici.se/pictures/iIngXiRBO.jpg

Senast redigerat av Loffe123 (25 oktober 2008)

mrbuggy Entreprenör
25 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Loffe123 skrev:
Ventilerna på min lilla runk-bil har börjat ticka onödigt mycket så jag tänkte att jag skulle ställa in dem och se om de tystnar något.
Jag har dock aldrig ställt in ventiler på en bil tidigare, bara på en 4-takts moppe.
Det är mekaniska "fjäderventiler" precis som på moppen, med en liten bult som man drar loss för att ställa och sen dra åt igen.

Mina frågor är då:

1. Är det normalt att man måste ställa in ventilerna på denna ventiltyp, hur ofta kan man tänka sig att det behövs för en bilmotor (var 1000-mil 5000, 10 000mil?? Vad är normalt? Varför blir spelet mindre?


2. Hur hårt ska jag dra åt låsmuttern, det finns inga vridmoment angivna för detta i verkstadmanualen. Ponera att jag har en vanlig 10-15cm spärrskaft för detta. Lika hårt som jag drar åt tändstiften, fast med ett litet spärrskaft, är det lagom el för hårt?

3. Ska jag låta bladmåttet ligga kvar i spelet medans jag spänner åt muttern?

4. Hur hårt eller löst ska bladmåttet kunna glida i spelet efter inställning?
Om jag "repar" bladmåttet, är det då för hårt?
Ska bladmåtet med lätthet kunna glida in och ut?
Ponera att jag håller bladmåttet mellan pekfinger och tumme med normalt tryck och för bladmåttet fram och tillbaka, är det ett normalt tryck att ha på bladmåttet i spelet?

5. Hur exakt är det att kamaxeln är i sitt dödläge, kan man skifta någon mm fram och tillbaka utan att det påverkar ventilen, eller är det milimeter-precision på detta?

Konstiga frågor kanske, men ändå viktiga tycker jag att veta inför detta ingrepp.

Tack för bra svar! :-)

Så här ser ventilen ut:

http://pici.se/pictures/iIngXiRBO.jpg

1. spelet brukar bli större med tiden...hur ofta beror helt på bilmärke...

2.lagom

3.ja

4.ja

5.beror lite på kammen..men ja....NOGA

netlord
25 oktober 2008 · 3 Inlägg

normalt sett så är det hydraliska ventil lyftare då kan du lägga åt dom tills det inte tickar ha något som skyddar mot oljestänk då motorn bör vara igång,äldre bilar har mekaniska ventil lyftare då bör man andvända bladmått 0.30-0.40

torpis Forummoderator
25 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

netlord skrev:
normalt sett så är det hydraliska ventil lyftare då kan du lägga åt dom tills det inte tickar ha något som skyddar mot oljestänk då motorn bör vara igång,äldre bilar har mekaniska ventil lyftare då bör man andvända bladmått 0.30-0.40

?? luddigt svar.  Vad menar du med att lägga åt hydrauliska tryckare?

Volvo gör precis tvärt om gick över till mekaniska tryckare då hydrauliska strular

Senast redigerat av torpis (25 oktober 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

Loffe123 skrev:
Ventilerna på min lilla runk-bil har börjat ticka onödigt mycket så jag tänkte att jag skulle ställa in dem och se om de tystnar något.
Jag har dock aldrig ställt in ventiler på en bil tidigare, bara på en 4-takts moppe.
Det är mekaniska "fjäderventiler" precis som på moppen, med en liten bult som man drar loss för att ställa och sen dra åt igen.

Mina frågor är då:

1. Är det normalt att man måste ställa in ventilerna på denna ventiltyp, hur ofta kan man tänka sig att det behövs för en bilmotor (var 1000-mil 5000, 10 000mil?? Vad är normalt? Varför blir spelet mindre?


2. Hur hårt ska jag dra åt låsmuttern, det finns inga vridmoment angivna för detta i verkstadmanualen. Ponera att jag har en vanlig 10-15cm spärrskaft för detta. Lika hårt som jag drar åt tändstiften, fast med ett litet spärrskaft, är det lagom el för hårt?

3. Ska jag låta bladmåttet ligga kvar i spelet medans jag spänner åt muttern?

4. Hur hårt eller löst ska bladmåttet kunna glida i spelet efter inställning?
Om jag "repar" bladmåttet, är det då för hårt?
Ska bladmåtet med lätthet kunna glida in och ut?
Ponera att jag håller bladmåttet mellan pekfinger och tumme med normalt tryck och för bladmåttet fram och tillbaka, är det ett normalt tryck att ha på bladmåttet i spelet?

5. Hur exakt är det att kamaxeln är i sitt dödläge, kan man skifta någon mm fram och tillbaka utan att det påverkar ventilen, eller är det milimeter-precision på detta?

Konstiga frågor kanske, men ändå viktiga tycker jag att veta inför detta ingrepp.

Tack för bra svar! :-)

Så här ser ventilen ut:

http://pici.se/pictures/iIngXiRBO.jpg

1: olika till bil o bil

2: så de sitter bra.

3: Nej egentligen inte men de är väll upp till var och en

4:, bladmåttet, de ska kännas som att de "suger fast" lite när du drar de fram o tillbaka..

5. kan skifta nån mm men inte mer än så

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
MHperformance CNC operatör
25 oktober 2008 · 280 Inlägg

det är ju en viss duration med kamaxeltider då båda ventilerna är stängda, det ser man ganska lätt.

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
twin_cam Smålänning
25 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Hur är bilen skött?

Kan inte tänka mig att det är mekaniska tryckare på din "runk-bil" och då ska du inte behöva ställa ventilspelet, för det sköter den själv smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
26 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Hur är bilen skött?

Kan inte tänka mig att det är mekaniska tryckare på din "runk-bil" och då ska du inte behöva ställa ventilspelet, för det sköter den själv smile

Om bilden på runkeriet stämmer så är det mekaniskt som tusan smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Loffe123
26 oktober 2008 · 527 Inlägg

Du ser ju bilden, den är i högsta grad mekanisk tycker jag :-)

Tack för alla svar!

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

1 Väldigt olika från bil till bil

2. Lagom hårt

3, Det brukar jag alltidgöra på den typen av ventiler.

4, Ja den mellan tummen å ekfingret låter bra du har ju oftast en tollerans på 0.05 mm så om det sitter väldigt hårt borde ju gå det med.

5, Kammen har ett dödläge över en ganska stor yta det e inte mllimeter passning bara se så att det högsta e längst i från vippan så går det fint.

OBS tänk på at dom flesta motorer har olika spel å att det e viktigt att ställa in det eftre fabrikantens anvisningar å att det skiljer mellan kall å varm motor vilka spel det skall vara

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang