Bilvård - Tips på produkter!

JimmyLiljeros
25 april 2006 · 8 Inlägg

Det är så att jag ska inte till stan imorn och handla lite grejer till bilen,.
Då det är min första vår med bil så skulle jag behöva lite tips på bra kemikalier för bilen inför sommarn...
Jag har en saab 900 95a och mina spoilers är riktigt matta efter vintern, så jag skulle vilja ha ett bra tips på att få dom blanka och fina igen,  jag har sett massor av sådana här produkter på micro och biltema men är dom verkligen nått att ha eller finns det alternativ som är mycket bättre ?
Jag vill även ha tips nått liknande för inredningen alltså instrumentpanel och sånt så det blir svart och fint och inte ser så matt ut.
I övrig tänkte jag det vore trevligt med lite allmänna tips om produkter som är bra så här inför sommaren, finns ju en uppsjö av produkter och vilka har ni blivit nöjda med och vilka va skit ?

I övrigt så ska jag köpa nya hjulbultar och då jag ska sätta på ett par alufälgar och skulle vilja ha tips nått bra ställe att köpa nya bultar som är bra för ändamålet med låsbult inkluderat gärna eller vid sidan om....

Produkterna ska helst gå att köpa på firmor som finns på många ställen då jag bor i uppsala trakten och inte har lust att åka runt halva sverige.

Skriv en topic som visar vad tråden handlar om, annars riskerar du att tråden blir låst! /R

Senast redigerat av Redbull (26 april 2006)

totte81
25 april 2006 · 69 Inlägg

jag använder armour all på inredningen det funkar jättebra tycker jag finns nog på vilken mack som helst!

VW_Jens
25 april 2006 · 608 Inlägg

finns ett medel som heter black chrome eller nåt liknande och det funkar riktigt bra!får matta ytor svart och snygga på nytt!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Saabare Avstängd
25 april 2006 · 1 106 Inlägg

Om spoilersen är lackade=polera bort det matta. Om det är svarta spoilers så använd listmedel. Jag råkade polera listerna på min Saab 9-3 o det blev så fult att jag använde listmedel. Inredeningen=använd medel anpassad för paneler o svarta grejer. Om du vill ha bilen fräck så kan du köpa Saab orginal 9-3 Sport Sedan 18 tums fälgar. Om du vill ha nya hjulbultar så kan du köpa bultarna från 9-5 o 9-3 oxå. 18 tummarna passar 900 (nya modellen), alla 9-3 o 9-5. Om man kan ta fjärrlarm(orginal) till 900 så bör det finnas tiltsensor o glaskrossensor så att man inte kan sno hjulen då de är så fräcka o grymma.

Senast redigerat av Saabare (25 april 2006)

Livet startar vid 220 km/h
JimmyLiljeros
25 april 2006 · 8 Inlägg

jo fäljar har jag redan fyndat, vart ett par spritt nya saaborginal 17" fälgar, med helt nya däck. gav 8000 för dessa...
Det där listmedlet verkade intressant, har dom olackade spoilersarna, även om jag är lite sugen på att lacka dessa, dock skeptiskt till att det går....
Vart finns black chroma att köpa av lite finare märken ? för det är det jag har hört att man ska ha för  ändamålet, bara sett på biltema och såna ställen men jag litar inte riktigt på deras kemikalier...
Jag har orginal fjärr larmet på 900 och har för mig att det är skakkänsligt, löste ut när jag borstade av snö förut, dock så bor jag rätt lungt och det är nog inte så stor stöldrisk, granner har en sprillans ny bmw med 19" så mina är nog inte så intressanta smile
Ska väl ha låsbultar alla fall har jag tänkt...

Senast redigerat av JimmyLiljeros (25 april 2006)

Saabare Avstängd
26 april 2006 · 1 106 Inlägg

JimmyLiljeros skrev:
jo fäljar har jag redan fyndat, vart ett par spritt nya saaborginal 17" fälgar, med helt nya däck. gav 8000 för dessa...
Det där listmedlet verkade intressant, har dom olackade spoilersarna, även om jag är lite sugen på att lacka dessa, dock skeptiskt till att det går....
Vart finns black chroma att köpa av lite finare märken ? för det är det jag har hört att man ska ha för  ändamålet, bara sett på biltema och såna ställen men jag litar inte riktigt på deras kemikalier...
Jag har orginal fjärr larmet på 900 och har för mig att det är skakkänsligt, löste ut när jag borstade av snö förut, dock så bor jag rätt lungt och det är nog inte så stor stöldrisk, granner har en sprillans ny bmw med 19" så mina är nog inte så intressanta smile
Ska väl ha låsbultar alla fall har jag tänkt...

Det går att lacka spoilersen som de andra Saab 900 har. Jag tittade på fälgarna o det saknas kåpor.

Senast redigerat av Saabare (26 april 2006)

Livet startar vid 220 km/h
viccoA
26 april 2006 · 3 110 Inlägg

Litet tips att få dina lister riktigt svarta.

Börja med att tvätta av dem och avfetta ordentligt (använda gärna Turtle Gummi och plast Cleaner).
Ta fram varmluftspistolen och blås med längs listerna så brukar de få tillbaka lite färg (på egen risk!).
Använd sedan exempelvis Turtle Black Chrome men det viktigaste är att du avslutar med Turtle Bumpershine. Bumpershinen gillar inte stora mängder regn osv så du kommer nog att få lägga på den varannan gång du tvättar bilen.

Turtle wax platinum series Vinylglans borde funka bra på interiören då den rengör lite bättre än de lite billigare produkterna.

Turtle är bara ett exempel, då du kan få tag i deras produkter lite överallt, finns mängder med andra (bättre) produkter.

JimmyLiljeros
26 april 2006 · 8 Inlägg

Saabare skrev:

JimmyLiljeros skrev:
jo fäljar har jag redan fyndat, vart ett par spritt nya saaborginal 17" fälgar, med helt nya däck. gav 8000 för dessa...
Det där listmedlet verkade intressant, har dom olackade spoilersarna, även om jag är lite sugen på att lacka dessa, dock skeptiskt till att det går....
Vart finns black chroma att köpa av lite finare märken ? för det är det jag har hört att man ska ha för  ändamålet, bara sett på biltema och såna ställen men jag litar inte riktigt på deras kemikalier...
Jag har orginal fjärr larmet på 900 och har för mig att det är skakkänsligt, löste ut när jag borstade av snö förut, dock så bor jag rätt lungt och det är nog inte så stor stöldrisk, granner har en sprillans ny bmw med 19" så mina är nog inte så intressanta smile
Ska väl ha låsbultar alla fall har jag tänkt...

Det går att lacka spoilersen som de andra Saab 900 har. Jag tittade på fälgarna o det saknas kåpor.

Jo ska bla annat det jag ska köpa idag, men dom var dyra, 400 spänn för 4st, skulle först sätta dit nån annan kåpa typ bara blank eller nått men kom på att jag ville ha saabs ändå....

Tack för tipsen om turtleprodukterna för det är det som är mitt största, lister och spoilers....

Sen angående att lacka dom svarta, har lite färg som jag fick med bilen men det kan inte bli så att färgen lätt spricker då ?
Går det möjligt vis att lacka listerna också så det blir som på 9-3an ?

viccoA
26 april 2006 · 3 110 Inlägg

JimmyLiljeros skrev:

Saabare skrev:

JimmyLiljeros skrev:
jo fäljar har jag redan fyndat, vart ett par spritt nya saaborginal 17" fälgar, med helt nya däck. gav 8000 för dessa...
Det där listmedlet verkade intressant, har dom olackade spoilersarna, även om jag är lite sugen på att lacka dessa, dock skeptiskt till att det går....
Vart finns black chroma att köpa av lite finare märken ? för det är det jag har hört att man ska ha för  ändamålet, bara sett på biltema och såna ställen men jag litar inte riktigt på deras kemikalier...
Jag har orginal fjärr larmet på 900 och har för mig att det är skakkänsligt, löste ut när jag borstade av snö förut, dock så bor jag rätt lungt och det är nog inte så stor stöldrisk, granner har en sprillans ny bmw med 19" så mina är nog inte så intressanta smile
Ska väl ha låsbultar alla fall har jag tänkt...

Det går att lacka spoilersen som de andra Saab 900 har. Jag tittade på fälgarna o det saknas kåpor.

Jo ska bla annat det jag ska köpa idag, men dom var dyra, 400 spänn för 4st, skulle först sätta dit nån annan kåpa typ bara blank eller nått men kom på att jag ville ha saabs ändå....

Tack för tipsen om turtleprodukterna för det är det som är mitt största, lister och spoilers....

Sen angående att lacka dom svarta, har lite färg som jag fick med bilen men det kan inte bli så att färgen lätt spricker då ?
Går det möjligt vis att lacka listerna också så det blir som på 9-3an ?

Kan säkert lacka listerna så att de blir som 9-3:an. Antar att det blir lite spacklings och slipningsjobb osv. Jag hade lämnat det till en lackerare.

Saabare Avstängd
26 april 2006 · 1 106 Inlägg

viccoA skrev:

JimmyLiljeros skrev:

Saabare skrev:

Det går att lacka spoilersen som de andra Saab 900 har. Jag tittade på fälgarna o det saknas kåpor.

Jo ska bla annat det jag ska köpa idag, men dom var dyra, 400 spänn för 4st, skulle först sätta dit nån annan kåpa typ bara blank eller nått men kom på att jag ville ha saabs ändå....

Tack för tipsen om turtleprodukterna för det är det som är mitt största, lister och spoilers....

Sen angående att lacka dom svarta, har lite färg som jag fick med bilen men det kan inte bli så att färgen lätt spricker då ?
Går det möjligt vis att lacka listerna också så det blir som på 9-3an ?

Kan säkert lacka listerna så att de blir som 9-3:an. Antar att det blir lite spacklings och slipningsjobb osv. Jag hade lämnat det till en lackerare.

Absolut! Jag hade lackade kofångare på min 900-96 som jag sålde för 3 veckor sedan.

Livet startar vid 220 km/h
JimmyLiljeros
27 april 2006 · 8 Inlägg

Va i stan i går och det som vart köpt var kåpor till fälgarna (vilken skillnad det vart), hjulbultar för totalt 1000:- med låsbultarna, samt turtles black crome och black tyres och även en flaska armorall vinyl.
Jag ska pröva först lite lätt med turtles black crome och se hur det blir eller om jag måste ta till det vassare knepet, hoppas jag slipper det, i värsta fall får jag ta semestern till lite lackarbete.

Hjulbultar på saab var inte billigt alla fall, 400 för bultarna och 600 för deras orginallåsmuttrar, va dyrt men det va ju fina grejer såg det ut som alla fall...

Ska försöka få på grejerna imorn och lägga uppe en före och efterbild...

Saabare Avstängd
11 maj 2006 · 1 106 Inlägg

JimmyLiljeros skrev:
Va i stan i går och det som vart köpt var kåpor till fälgarna (vilken skillnad det vart), hjulbultar för totalt 1000:- med låsbultarna, samt turtles black crome och black tyres och även en flaska armorall vinyl.
Jag ska pröva först lite lätt med turtles black crome och se hur det blir eller om jag måste ta till det vassare knepet, hoppas jag slipper det, i värsta fall får jag ta semestern till lite lackarbete.

Hjulbultar på saab var inte billigt alla fall, 400 för bultarna och 600 för deras orginallåsmuttrar, va dyrt men det va ju fina grejer såg det ut som alla fall...

Ska försöka få på grejerna imorn och lägga uppe en före och efterbild...

Står det att det passar till 900(M94), 9-3(M98) o 9-5(M98)

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang