Ljudbyggarens springbreak 2006

andreas_gbg_
6 maj 2006 · 1 634 Inlägg

Tja. Då var man hemma från Helsingborg och ljudbyggaren. Fick efter lite strul ett 2:a-pris i ESPL, 130,9 db med en kicker com vr 10". 1:an spelade 131,1 tror jag det var. suck, 0,2db mer än mig. Han gjorde iofs mååånga om-mätningar innan han var nöjd. jag gjorde 1 om-mätning. Skruvade lite på mono-blocket och gjorde 6db höjning

Kul att stå bland publiken och så missar dem att ropa upp mig, jag hade försvunnit i högen och fick säga till i efterhand då de insåg sitt misstag. jaja, till slut fick jag mitt 2:a pris och fick en bas till ett värde av 2500kr, som jag lämnade tillbaka och köpte en ny stereo som jag fick med 2000kr rabatt istället. Så nu kanske jag kan placera mig bättre i EMMA nästa gång nu när jag har tidskomp och eq. Det var det som jag föll på, det och basen, den spelade jävligt dåligt, men högt wink

Ville dela med mig av min glädje bara. Trevlig helg alla.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Mx5-Glidaren
6 maj 2006 · 18 Inlägg

Grattis !

Kul att det löste sig på ett bra viss smile
Själv vann jag Best in show som jag blev jäkligt stålt över!!

Tackar alla på Venten.

PS. Kommer upp nya bilder på ombyggnaden som har gjorts i vinter inom kort.

Mvh Sebbe

freddan70 Team Tondöv
6 maj 2006 · 649 Inlägg

Man får gratulera!  smile
Vet hur kul det känns även fast man inte vinner, kom tvåa på Elmia i R40'.

andreas_gbg_
6 maj 2006 · 1 634 Inlägg

Mx5-Glidaren skrev:
Grattis !

Kul att det löste sig på ett bra viss smile
Själv vann jag Best in show som jag blev jäkligt stålt över!!

Tackar alla på Venten.

PS. Kommer upp nya bilder på ombyggnaden som har gjorts i vinter inom kort.

Mvh Sebbe

grattis själv.
Ahaa. Stod och snackade med din farsa i butiken när jag fick välja pris wink
Fick en kicker L5 10" som skulle ha kostat 2500kr. Men jag gjorde så att jag köpte en Alpine 9853R istället. Din farsa sa btw att det var en sån du har wink Synd att du fick bryta emma-tävlingen bara.

Fan jag kan inte låta bli att tycka att Emma-tävlingen var lite uppgjord, alla finalister var ju trots allt från "Team Ljudbyggaren" som arrangerade tävlingen, samt att killen med S40in hade fått hjälp av en kunnig hos ljudbyggaren med ljudinställningarna hela kvällen innan, och killarna med vw hade i stort sett identiskt hemmabyggda instrumenbrädor, killen som vann var också team ljudbyggaren, men han verkade vara den enda som skött sin bil själv.

jaja. Jag kommer tillbaka med min nya stereo, och en ny baslåda. som passar sig lite mer för hifi. Och då jävlar.

BTW. Fan va alla var trevliga, hade väntat mig uppnosiga trorsigvetaresomklankarnerpåallaandraochderasgrejor, men istället ödmjuka kompisar som gärna hjälpte till med tips, provlyssningar och till och med satte sig i min bil och skruvade lite.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
freddan70 Team Tondöv
6 maj 2006 · 649 Inlägg

andreas_gbg skrev:
killen med S40in hade fått hjälp av en kunnig hos ljudbyggaren med ljudinställningarna hela kvällen innan, och killarna med vw hade i stort sett identiskt hemmabyggda instrumenbrädor, killen som vann var också team ljudbyggaren, men han verkade vara den enda som skött sin bil själv.

Tyvärr blir det nog lätt så i teamen, alldeles för lite "självpul", som jag personligen tycker att det SKA vara i rookieklasserna!

drömmaren Corrado Club Sweden
7 maj 2006 · 73 Inlägg

Tja!

Ja, faktiskt en klart godkänd tävlingsdag. Spännande byggen och lagom nybörjarkänsla wink
Jag var där mest för att titta, men var lite sugen på att testa hur högt min bil spelar. Men jag vågade ej haha. Hade blivit första och enda under 100 db.

Mx5-Glidaren, du glänste kompis! ;D

MVH JP

gurenius
8 maj 2006 · 1 631 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Fan jag kan inte låta bli att tycka att Emma-tävlingen var lite uppgjord, alla finalister var ju trots allt från "Team Ljudbyggaren" som arrangerade tävlingen, samt att killen med S40in hade fått hjälp av en kunnig hos ljudbyggaren med ljudinställningarna hela kvällen innan, och killarna med vw hade i stort sett identiskt hemmabyggda instrumenbrädor, killen som vann var också team ljudbyggaren, men han verkade vara den enda som skött sin bil själv.

Jag vill absolut dementera att tävlingen var uppgjord!

VW-killarna är bröder och bygger en hel tillsammans, att deras instrumentbrädor är relativt lika är ett resultat av otaliga lyssningstimmar av dem själva.

Den tredje finalisten har en bra bil vilket förstaplatsen på Elmia också visade.

Den fjärde (som fick lite hjälp kvällen innan, ca 1.5 timme) hade då ett icke-fungerande system. Det är ju lite tråkigt att behöva missa tävlingen pga felkopplingar.

För övrigt så vill jag påpeka att hjälp med tweakning är väldigt vanligt för nybörjare - de flesta vet inte hur det "ska" låta. Medlemmarna i ett team har ofta lyssnat på andra bilar, det hjälper till med referenserna. Jag hoppas verkligen inte detta anses som fusk.

andreas_gbg_ skrev:
BTW. Fan va alla var trevliga, hade väntat mig uppnosiga trorsigvetaresomklankarnerpåallaandraochderasgrejor, men istället ödmjuka kompisar som gärna hjälpte till med tips, provlyssningar och till och med satte sig i min bil och skruvade lite.

Det är ju det som är meningen! En Rookie-tävling är inte blodigt allvar utan en chans att träffa folk, hjälpa varandra och lyssna på andras bilar. Du är välkommen en kväll för tweakning!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
freddan70 Team Tondöv
8 maj 2006 · 649 Inlägg

gurenius skrev:
För övrigt så vill jag påpeka att hjälp med tweakning är väldigt vanligt för nybörjare - de flesta vet inte hur det "ska" låta. Medlemmarna i ett team har ofta lyssnat på andra bilar, det hjälper till med referenserna. Jag hoppas verkligen inte detta anses som fusk.

Absolut inte fusk!! Däremot tycker jag personligen att det är synd att man inte pular med allt själv, även tweakning, som nybörjare. Det blir ju trots allt även rättvisare om det är samma förutsättningar för alla.

andreas_gbg_
8 maj 2006 · 1 634 Inlägg

nja uppgjord var kanske lite fel ordval. Men en sak som jag iaf hoppas aldrig skall inträffa, det är att en dommare hjälper en tävlande med tweakning inför en tävling han själv skall dömma wink

Då vill jag kalla det fusk. Men annars är det väl självklart att man skall kunna ta emot hjälp. Hoppas själv att få bra hjälp nu när jag fått en stereo med tidskomp;) Fick ju köpt en till bra pris istället för en bas i 2:a pris.

Men jag måste säga att det var Fruktansvärt tråkigt med det som inträffade.... Att stå där att höra och se 1:a, 2:a och 3:e pristagarna i espl gå fram och ta emot trofé och pris när jag visste att jag spelade högra än 2:an. Nu löste ju sig detta på ett bra sett, men det var ändå en upplevelse jag gick miste om.

En annan sak som jag har ångest för, det var att jag inte gjorde en om-mätning till i db. Jag trodde ju inte att jag skulle ha en suck i db-tävlingen så jag brydde mig inte så mycket, men 1:A pristagaren däremot tweaka som fan och gjorde måååååånga mätningar innan han var nöjd, han fick 0,2 db högre än mig wink

Jag sluta höja när framsystemet börja ge efter, kunde fadat bak lite till och höjt ytterligare, men som sagt, hade ju inte en aning om att jag skulle hamna i toppen.. jaja, säkert första och sista ggn, men jag vet nu att det är värt ett försök iaf wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Theo
8 maj 2006 · 859 Inlägg

freddan70 skrev:

gurenius skrev:
För övrigt så vill jag påpeka att hjälp med tweakning är väldigt vanligt för nybörjare - de flesta vet inte hur det "ska" låta. Medlemmarna i ett team har ofta lyssnat på andra bilar, det hjälper till med referenserna. Jag hoppas verkligen inte detta anses som fusk.

Absolut inte fusk!! Däremot tycker jag personligen att det är synd att man inte pular med allt själv, även tweakning, som nybörjare. Det blir ju trots allt även rättvisare om det är samma förutsättningar för alla.

Håller helt med! Måste ju kännas bättre för dom som får hjälp att göra allt själv istället. Jag tycker det här med team känns sådär, iaf. när rookies är med i dem.

Själv kommer jag bygga och ställa allt själv i år, och så får vi se vart det kan leda.

I Norrköping är iaf. ljudbilden på rätt värdsdel;-)

MVH Theo

freddan70 Team Tondöv
8 maj 2006 · 649 Inlägg

Theo skrev:

freddan70 skrev:

gurenius skrev:
För övrigt så vill jag påpeka att hjälp med tweakning är väldigt vanligt för nybörjare - de flesta vet inte hur det "ska" låta. Medlemmarna i ett team har ofta lyssnat på andra bilar, det hjälper till med referenserna. Jag hoppas verkligen inte detta anses som fusk.

Absolut inte fusk!! Däremot tycker jag personligen att det är synd att man inte pular med allt själv, även tweakning, som nybörjare. Det blir ju trots allt även rättvisare om det är samma förutsättningar för alla.

Själv kommer jag bygga och ställa allt själv i år, och så får vi se vart det kan leda.

I Norrköping är iaf. ljudbilden på rätt värdsdel;-)

MVH Theo

Samma här! Vill ha ett kvitto på mina kunskaper och färdigheter, inte på nån annans..

Och kom igen nu, så jäkla off lät det ju inte på Elmia!  ;-)

Mx5-Glidaren
8 maj 2006 · 18 Inlägg

Det var inte meningen att Tony skulle döma i tävlingen. Det blev på detta visset för att en av domarna lämnade återbud med kort varsel. Så alla vet !

Ha d trevligt!


MVH Sebbe

Theo
9 maj 2006 · 859 Inlägg

freddan70 skrev:
Och kom igen nu, så jäkla off lät det ju inte på Elmia!  ;-)

Jooo :-D


Men ljudet är långt ifrån så som jag skulle vilja ha det. River ur brädan igen inann finalen om jag kommer med där/finner motivation.

Vad blir det för 3,5"are  för dig då?

/Theo

freddan70 Team Tondöv
9 maj 2006 · 649 Inlägg

Fortsätter med mina Triusar!
Problemet löst och dämpullen bortriven, så nu funkar det bättre!

Theo
10 maj 2006 · 859 Inlägg

freddan70 skrev:
Fortsätter med mina Triusar!
Problemet löst och dämpullen bortriven, så nu funkar det bättre!

Okej, tyckte du skrev att du spelat slut på dem...

MVH Theo

freddan70 Team Tondöv
10 maj 2006 · 649 Inlägg

Det trodde jag med att jag gjort!
Som tur var var så inte fallet! 
Det visade sig att batteriet var totalt urladdat, så det enda x200:an orkade lämna ifrån sig var en totalt oren signal, lät precis som en skjuten högtalare. Med lite ny kräm i Vartat så lät det som det skulle igen!  smile

Senast redigerat av freddan70 (10 maj 2006)

Theo
11 maj 2006 · 859 Inlägg

freddan70 skrev:
Det trodde jag med att jag gjort!
Som tur var var så inte fallet! 
Det visade sig att batteriet var totalt urladdat, så det enda x200:an orkade lämna ifrån sig var en totalt oren signal, lät precis som en skjuten högtalare. Med lite ny kräm i Vartat så lät det som det skulle igen!  smile

Så kan det gå;-)

/Theo

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
12 maj 2006 · 2 353 Inlägg

freddan70 skrev:
Det trodde jag med att jag gjort!
Som tur var var så inte fallet! 
Det visade sig att batteriet var totalt urladdat, så det enda x200:an orkade lämna ifrån sig var en totalt oren signal, lät precis som en skjuten högtalare. Med lite ny kräm i Vartat så lät det som det skulle igen!  smile

:-)

Ström e viktigare än många tror. Ungefär som att tjurar är viktigare för Oxfilen med bearnaise och klyftpotatis än många tror ;-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang