Etanol konvertering av volvo 745.

MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
5 november 2008 · 150 Inlägg

Tjenare. Undrar vad jag behöver göra för att konvertera min volvo 745a från 88. det är in inspruts motor och nu tänkte ja konvertera den till etanol. Vad är det som behöver göras för att den ska gå bra? Krävs större förändringar i motorn ?

Tack på förhand  Micke Hjort

Vadå körkort?
Fry
5 november 2008 · 39 Inlägg

Hej, varför vill du det (förutom miljöaspekten?).. blir ju dyrt med grejer och dyrare etanol ?

MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
5 november 2008 · 150 Inlägg

Nej ja har inte bestämmt mig ännu men tänkte att det vore bra att veta inför framtiden för ja antar att bensinen kommer att stiga i pris i framtiden och då kommer etanolen vara billigare.

Vadå körkort?
Fry
5 november 2008 · 39 Inlägg

Ok.. sånt som man inte vet just nu.. men tror du inte etanol kommer öka ännu mer i pris pga efterfrågan?.. Med tanke på att etanoldrivna bilar drar cirka 20-30% mer bränsle så blir det mycket sörpling smile

turbodeath
5 november 2008 · 2 452 Inlägg

med tanke på att dom höjde etanolen igår med 90 öre så kostar den just nu 9:59 kr mot bensinens 10:74 kr...samnt att du tankar 2 gånger nu mot en som kör bensin istället lika med dyrare...

döden kommer tillbaka
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
5 november 2008 · 1 659 Inlägg

Fy fan, har E85 gått upp så mycket?
Skönt att soppan är nere igen, nu känns det ju nästan skönt att tanka när man tänker tillbaka från i sommras

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Syst3m
5 november 2008 · 1 079 Inlägg

MickeHjort skrev:
Nej ja har inte bestämmt mig ännu men tänkte att det vore bra att veta inför framtiden för ja antar att bensinen kommer att stiga i pris i framtiden och då kommer etanolen vara billigare.

Fet stil = bullshit.

Staten klarar sig aldrig utan bensinskatten utan att höja andra skatter, och det vill de inte. Så etanolen kommer i framtiden vara dyr den också.

torpis Forummoderator
5 november 2008 · 10 576 Inlägg

Robban_89 skrev:
Fy fan, har E85 gått upp så mycket?

Nej det har den inte, de bytte till E75 som är vinteretanolen, mer bensin för kallstarterna skall underlättas

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
5 november 2008 · 10 576 Inlägg

MickeHjort skrev:
Tjenare. Undrar vad jag behöver göra för att konvertera min volvo 745a från 88. det är in inspruts motor och nu tänkte ja konvertera den till etanol. Vad är det som behöver göras för att den ska gå bra? Krävs större förändringar i motorn ?

Tack på förhand  Micke Hjort

Du behöver mappa bilen, kanske även större spridare. med mappa menas justera bränslemängd och bränslemappens utseende i alla driftlägen (inkl choke kallstart mm) samt ändra tändläget.  (ca 10-12grader högre)

E85 spikar inte lika lätt som bensin så du kan åka snålare med E85 så att bara öka all soppa med 40% är ingen konvertering.

Sen kommer du märka att bilen blir svårstartad, så kom på någon idé hur du kan värma bränslet. köra bränslet genom en Ebersprecher, elvärmare på fuelrail etc.

en konvertering kommer dra med sig en hel del faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
5 november 2008 · 150 Inlägg

Tack för alla svar. med tanke på vad ni srivigt så ska ja tänka över saken en gång till. Kul att man får svar på det men frågar och det blir en hel del bra svar. + i kanten till er alla


MVH Micke Hjort

Vadå körkort?
Volvo_GL
5 november 2008 · 223 Inlägg

höj kompresion och sätt på glt:ns bänsle pump från tidigare modeler me meknisk bränslesystem, funka fint när vi gjorde på kompisens bil smile i värsta fall så kanske du får me större spridare . Lycka till:)

summitracing.com
MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
5 november 2008 · 150 Inlägg

Tack för tippet. Bara hoppas på det bästa med det hela.

MVH Micke Hjort

Vadå körkort?
Svensson Licens Svetsare
5 november 2008 · 219 Inlägg

räcker med en ställbar styrtrycksventil så du kan höja bränsletrycket:) funkar klockrent på polarens bil

MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
5 november 2008 · 150 Inlägg

Okej. Det är bra att ni skriver vad ni gjort och vad man kan göra och även hur det ska göras. Gillar det starkt Tack för alla svar.

Vadå körkort?
torpis Forummoderator
5 november 2008 · 10 576 Inlägg

MickeHjort skrev:
Okej. Det är bra att ni skriver vad ni gjort och vad man kan göra och även hur det ska göras. Gillar det starkt Tack för alla svar.

Du måste hålla isär begreppen, du frågar om KONVERTERING, det innebär att du skall kunna tnaka E85 och bilen beter sig som en originalbil i alla väder, motorn håller och den startar mm.

det är INTE en konvertering att höja soppatrycket.  ledningar som spricker, bil som brinner upp, motor som kanske inte startar eller etanolspöket som smälter hål i kolvar...

tänka sig för noga innan man tar genvägar...

Senast redigerat av torpis (5 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gman Beundrad
5 november 2008 · 39 Inlägg

Köp nya bilsport där står det.

Volvo Pv 544 "Kutryggen" (1960)
Volvo 740 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang