Saab 9-3 400 hk

sanzsen
5 november 2008 · 3 Inlägg

Tjena tänkt att trimma min kommande 9-3a 98-99 dvs t5! Siktar på ungeför 375-400 hk delarna ja tänk är,
Walbro pump i tanken
630cc deka spridare
td04-19t #7
kina intercooler
3 tums rör
förstärkt koppling
3 bars mapsensor
Eventuellt extraktor rör
Renoverad motor
Sedan mappning på de givetvis!tongue
va tror ni om den setupen? Vet att växellådan är den svaga länken men det får bli senare för ja riktar in mig på motorn i första hand.smile
Mvh Victor

RobinNilsson
5 november 2008 · 369 Inlägg

Ett tips är att köpa intercoolen på EXD. Lättare att montera och till ett bra pris!
http://www.exd.se/forums/index.php?sid= … 83f503757b

Bara ett tips smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Fredrik-79
6 november 2008 · 2 164 Inlägg

Tror inte TD04 19T 7# kommer orka med den effekten även på bensin på din motor. GTBB 30 är mer rätt!
Du får satsa på en större turbo.
Även om de blir etanol konvertering.
Extrakor rör är lite överdrivet för dom effekterna.

Lådan säger jag renovera och en diff och byt olja minst 1 gång om året så ska de funka.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (6 november 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
torpis Forummoderator
6 november 2008 · 10 576 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Tror inte TD04 19T 7# kommer orka med den effekten även på bensin på din motor.

MVH

F

faktum är att den gör det, men jäkligt korta svep och dieselkarraktär på motorn, dvs inget ork över 5500rpm typ...  så rent praktiskt så blir svaret som du sa att den inte räcker, även om det finns bromspapper på 407hk  hehe

-----------------------------------------------------



Kolla efter Mikes bil den brukar alltid vara till salu, 500hk och fungerar smile klart billigaste sättet att trimma

http://www.garaget.org/?car=79

Senast redigerat av torpis (6 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
sanzsen
6 november 2008 · 3 Inlägg

Tack för svaren tongue Jo ja tänkte oxå att turbon nog kanske var för liten,vill inte ha någon diesel karaktär på motorn och massa vrid som inte gör så gott för lådan^^

EXD R&D MD på EXD Custom
13 november 2008 · 9 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Ett tips är att köpa intercoolen på EXD. Lättare att montera och till ett bra pris!
http://www.exd.se/forums/index.php?sid= … 83f503757b

Bara ett tips smile

Alltid kul att nämnas av kunder och supportrar smile

Henrik Nilsson
EXD Custom

Senast redigerat av EXD (15 november 2008)

AndreasPlars
13 november 2008 · 1 062 Inlägg

torpis skrev:
faktum är att den gör det, men jäkligt korta svep och dieselkarraktär på motorn, dvs inget ork över 5500rpm typ...  så rent praktiskt så blir svaret som du sa att den inte räcker, även om det finns bromspapper på 407hk  hehe

Har inte märkt något av Dieselkaraktär alls. Snarare tvärt om, den drar från 2500-3000varv och från 4000-6500 ökar effekten ganska linjärt. Se Effektkurvan på min röda...

-Men på en 900-9-3-9-5 med den kassa insuget till turbon kan man kanske dra av 20-30hk...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
13 november 2008 · 1 062 Inlägg

sanzsen skrev:
Eventuellt extraktor rör
Renoverad motor

Känns helt onödigt med att renovera motorn om den fungerar bra och låter bra!
Strunta i den om du inte har misstankar om misskötsel eller annat.
Extraktor är ju bra men brukar bara bli problem med besiktningen.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
torpis Forummoderator
13 november 2008 · 10 576 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Se Effektkurvan på min röda...
M.V.H.

Något är virr med momentkurvan, antar att du inte laddar fullt på lägre varv och mosar på mer och mer uppe i varv?

varför slutar grafen vid 6krpm?

mottryck? insugstemp? mm?

ingen kritik, är mest nyfiken smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AndreasPlars
13 november 2008 · 1 062 Inlägg

Höll igen innan 3000/3500 för att spara på lådan.
Varvstopp är på 6700 och den drar bra hela vägen dit. Glömde påpeka att jag har hårdare ventilfjädrar så jag hade fått varvstoppet på 7200varv istället. Ska få det fixat gratis vid tillfälle.
Vet faktist inte varför det slutar vid 6000 på just detta papper... tror inte att det gör det på de andra jag fick, ska kika på de!

Insugstemp låg lågt hela tiden enligt trimmfirman, avgastempen klart under vad som sakerna ska klara.
Finns inga som helst tendenser till avmattning efter 6000rpm smile


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang