Hur ofta ska man sätta på AC så ventilerna inte proppar igen?

h30aad
16 november 2008 · 124 Inlägg

Hur ofta ska man sätta på AC så ventilerna inte proppar igen?

Frippe08 Galen
16 november 2008 · 849 Inlägg

2 ggr varje månad har jag hört

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
alain www.bimmerpower.org
16 november 2008 · 3 995 Inlägg

Jag har min på hella tiden och fungerar hur bra som helst, man säger ca 2 gånger i månaden och det är ok.
Den viktigast är att man ser till att det finns gas i den (kontrol varie år) helst innan sommar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
expect1991
16 november 2008 · 1 814 Inlägg

Kontrollera som sagt gasen i den vid varje "årskontroll" och varannan vecka kanske?

Kristian_L
16 november 2008 · 1 893 Inlägg

Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
onej84
16 november 2008 · 1 854 Inlägg

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Ac funkar ju inte på vissa bilar när det är under 2-3 grader ute.. Hur gör man då?

Rspeter Audi A5 quattro driver.
16 november 2008 · 2 203 Inlägg

onej84 skrev:

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Ac funkar ju inte på vissa bilar när det är under 2-3 grader ute.. Hur gör man då?

Man kan inte göra något. På dom bilar jag haft och har nu så funkar inte ACn under ca 2-3+ grader.

expect1991
16 november 2008 · 1 814 Inlägg

onej84 skrev:

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Ac funkar ju inte på vissa bilar när det är under 2-3 grader ute.. Hur gör man då?

Varmgarage? smile

Kristian_L
16 november 2008 · 1 893 Inlägg

onej84 skrev:

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Ac funkar ju inte på vissa bilar när det är under 2-3 grader ute.. Hur gör man då?

Den skall inte fungera på någon modern bil när temperaturen är så låg, man riskerar att skada anlägningen.
Då kör man den inte!
Man skall helst köra anlägningen på vintern. Kommer väl någon dag med lite varmare väder?

På min "klimat anlägning" brummar dock kompressorn igång även på vintern om jag sätter vredet på defroster läge, ACn torkar då inkommande luft för att torr luft suger upp fukten i kupén och rutorna blir imfria på 30 sekunder. (Om inte ACn skulle hoppa igång, skulle det dröja tills det kom varmluft innan rutorna blev imfria.)
Då går ju ACn även på vintern, mer än nog för att smörja alla packningar.

Det ligger alltså kompressor olja i systemet, som i första hand är till för att smörja kompressorn, men var sekundära uppgift är att hålla packningarna från att torka.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
jocke_gronberg
16 november 2008 · 4 586 Inlägg

jag har alltid min ac/ecc på det stängs ändå av vid under 5-6 grader på alla bilar så den behöver man inte stänga av. Det västa man kan göra är att stänga av den den ska vara på så mycket som det går

Senast redigerat av jorre83 (16 november 2008)

Kristian_L
16 november 2008 · 1 893 Inlägg

jorre83 skrev:
jag har alltid min ac/ecc på det stängs ändå av vid under 5-6 grader på alla bilar så den behöver man inte stänga av. Det västa man kan göra är att stänga av den den ska vara på så mycket som det går

Jepp!cool
Det sitter ett frihjul på kompressorn. Det innebär att motorn inte behöver dra runt kompressorn ändå, mer än när det behövs.
Lämna den i auto-läge, kör den i defrost när rutorna är immiga, så får den rundsmörjning även på vintern.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Mäki Långsam Perfektionist
16 november 2008 · 4 800 Inlägg

Min kyler ju inte så jag har defrost på hela tiden nu när det är kallt ute.. Annars får ja sitta med en skrapa inne för att se något wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
jes
16 november 2008 · 582 Inlägg

onej84 skrev:

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

Gasen i ett AC system är så lätt flyktig, att den läcker ut. Att man måste köra systemet, även på vintern är för att smörja pakningarna. Annars torkar gummit i packningarna och minsta lilla torrspricka så läcker gasen ut. Ingen gas, ingen kyla.

Ac funkar ju inte på vissa bilar när det är under 2-3 grader ute.. Hur gör man då?

ja man kan ju köra in i ett varmgarage och  använda ac:n

hej
torpis Forummoderator
16 november 2008 · 10 576 Inlägg

Kristian_V skrev:
Ventiler brukar väl inte proppa igen?

i synnerhet inte ventiler som inte ens finns wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang