En s70 2,5t som dör vid gaspådrag??

Thuressons
12 november 2008 · 17 Inlägg

Så här ligger det till att när jag dra på och får laddtryck på dom högre växlarna så gå den in i nödläge ibland.
Sen har jag tagit reda på att ägaren innan hade samma problem när han körde chippat så bettede sig bilen likadant. Då åkte han in till Liljas och uppdaterade gassjället (tro inte gasspjället är riktigt 100) samtidigt skrev dom över chippningen och bilen blev org. Då försvann alla symtomer tills jag mappade bilen och jag fick samma skit som han. Någon som ha varit utför samma problem eller vet vad det är för fel?
Det som är gjort med bilen om det ha någon betydelse är 3 tums hela vägen och en mappning.

unpatterned
12 november 2008 · 294 Inlägg

Låter som att den inte får tillräckligt mycket soppa till högre effekter...
kanske är dåligt bränslefilter, eller kanske rent av en bränslepump som börjar bli trött, försök mäta bränsletrycket, finns en billig bränsletryck klocka på biltema.

Kolla så att den håller trycket över hela registret.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Marlboroman
12 november 2008 · 8 234 Inlägg

Kolla upp varför den går i nödläge, utan att veta det så är det svårt att säga nåt vettigt. Alternativet är ju att vända sig till den som gjort mappningen, de lär ju ha nån ide om vad de gjort och vad det kan bero på?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
anna_catharina
12 november 2008 ·

en bekant hade samma problem med sin volvo... den funkade efter att han åkte in på volvo o felsökte den. ett tag. sen blev det samma igen. trots att han bytte gasspjäll. han bytte det mesta men det fortsatte ändå när man tröck fullt på gasen. han ledsnade o sålde den ist tongue

Thuressons
12 november 2008 · 17 Inlägg

Jag ha kollat felkoderna och då fick jag fram massa givare som det va fel på, släckte dom och sen gick den som ett skott i några veckor sen dog den igen. Motorelektroniklampan börja lysa samt est tro jag den heter.
Brukar ta bort + polen när den ha dött och efter det så gå den som tusan igen

Thuressons
12 november 2008 · 17 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kolla upp varför den går i nödläge, utan att veta det så är det svårt att säga nåt vettigt. Alternativet är ju att vända sig till den som gjort mappningen, de lär ju ha nån ide om vad de gjort och vad det kan bero på?

Han postod att spjället va lite dåligt men inte så pass

anna_catharina
12 november 2008 ·

Thuressons skrev:
Jag ha kollat felkoderna och då fick jag fram massa givare som det va fel på, släckte dom och sen gick den som ett skott i några veckor sen dog den igen. Motorelektroniklampan börja lysa samt est tro jag den heter.
Brukar ta bort + polen när den ha dött och efter det så gå den som tusan igen

exakt samma med hans bil, när han var in med den på volvo o körde den i datorn så funkade den perfekt sen i nån vecka. sen var det kört igen. blev aldrig klok på vad det var för nåt hmm

Garage-Gubben
12 november 2008 · 27 Inlägg

Innan du gör några större ingrepp så byt bränslefiltret, och som en tidigare medlem sa, kolla bränsletrycket.

Thuressons
13 november 2008 · 17 Inlägg

Garage-Gubben skrev:
Innan du gör några större ingrepp så byt bränslefiltret, och som en tidigare medlem sa, kolla bränsletrycket.

Det ska göras då!

anna_catharina
18 november 2008 ·

följ upp den här tråden och kludda ner vad det var för fel när du hittat det och den går som den ska! vore intressant att veta med tanke på min kompis bil  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang