bubbla fanatiker hit! Behöver hjälp!

Ramneborg Allt i allo
5 november 2008 · 358 Inlägg

Tjenare, har fått upp ögonen för bubbla helt plötsligt. saken är ju den att jag gillar utseéndet på dom men ogillar deras små motorer, men har iallafall beslutat att jag ska köpa mig en, dock vilken av alla dessa modeller ska man ha om man ska ha största bästa motor med trimpotetial?

samt hur kan man trimma en bubbla utan att det flyger motordelar? turbokonvertering med en pytte turbo?

iallafall hjälp mig hitta vad jag söker wink

tack på förhand

/Ramneborg

De é nice !
henke_144
5 november 2008 · 50 Inlägg

Hej.

Har en styvfar som har hållit på mkt med bubbla och beachbuggy. Har hade en 2L motor från en VW buss som det var turbo på.

Han har en bok om hur man turboladdar en vw motor. Vet inte vart man får tag på dom men, Skickar en länk på hur den ser ut iaf smile

http://www.pitstop.net.au/view/marques- … plu/10790/

lycka till smile

Funktion före skönhet!
BMW 325i (1988)
niclas_swe bitter besserwisser
6 november 2008 · 644 Inlägg

www.vwcustomspeed.com
Annars är det väl bara att välta i en typ4 motor. typ en 1800cc eller liknande.
Vad har du för folka? vilken motor sitter i? vilket block?
AD blocket är 1600cc och en bra motor att börja bygga på med de större oljekanalerna osv.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Ramneborg Allt i allo
7 november 2008 · 358 Inlägg

det är en 68 med 1600cc motorn i. jag tänkte att man kanske skulle kunna borra upp den till 1900cc hittade sådana kolvar. samt stoppa dit dubbla förknasare, sounds like a plan, right?

De é nice !
niclas_swe bitter besserwisser
7 november 2008 · 644 Inlägg

du borrar inte upp cylindrarna på en folkvagnsmotor..
Det är en boxermotor med utanpåliggande cylindrar. Du köper i så fall en cylinder/kolv-sats

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Ramneborg Allt i allo
7 november 2008 · 358 Inlägg

aha=P

De é nice !
DusanMandick Random Hero
7 november 2008 · 4 047 Inlägg

verkar populärt o sätta subaru motorer i dom ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Ramneborg Allt i allo
7 november 2008 · 358 Inlägg

haha satt precis och tänkte på det, har en från en gammel legacy:P skulle vara lite fränt, dock lite knepigt med svänghjul å sådant. men det borde kunna lösa sig, btw varför kan man inte borra upp cylindrarna? är godset för tunt eller?

De é nice !
Topper Gillar stora förgasare
7 november 2008 · 342 Inlägg

Klart man borrar VWmotorer. Man kan borra 2liters buss motorn till 96mm Man använder b23:ans kolvar.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
oggy_swe utbildad klant
7 november 2008 · 2 197 Inlägg

Annars passar la porches boxer motorn i dom har jag hört:P då har du en najs bubbla wink

Mvh O.Frankeståhl
boxersexa
7 november 2008 · 70 Inlägg

orginal är fullt tillräckligt...smile Du måste tänka på att effekt gränserna när det gäller besiktning om du inte tänkt dig att ha en besiktningsmotor. Jag tror att det är 77hk som är gränsen för din typ1 om du inte har förstärkt bromsar m.m Annars måste man sig på en omregistrering och att få fordonet reggat som ombyggt fordon. Och då får man ha 15kw per 100kg. Men att få sin bil reggad som ombyggt fordon kan vara lite knepigt.
Lättaste tror jag är att lyfta i en porschefyra, dem ska passa direkt på vw- vxllådan, de är oxå de dyraste alternativet. Annars kan man lyfta i en vattenkyld bussmotor från sent 80-tal, på 112hk. Då måste man modifiera org.lådan en aning och lösa vattenkyllningen på något bra och kanske snyggt sätt.

Rätta mig om jag har fel.

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
marven
7 november 2008 · 551 Inlägg

en kompis hade gammal 2 liters porsche 911 motor i sin beachbuggy smile den gick bra hehe.. men den motorn skar av okänd anledning. slut på de roliga där

You can't B serious, oh K
oggy_swe utbildad klant
7 november 2008 · 2 197 Inlägg

hehe som jag sa tongue porsches motor:P du fixar väll en sån?tongue

Mvh O.Frankeståhl
Ramneborg Allt i allo
8 november 2008 · 358 Inlägg

Topper skrev:
Klart man borrar VWmotorer. Man kan borra 2liters buss motorn till 96mm Man använder b23:ans kolvar.

men den är ju vattenkyld, eller?

De é nice !
boxersexa
8 november 2008 · 70 Inlägg

Typ4 motorn på 112hk är vattenkyld men tror den är på 2.1liter, men är inte säker=/

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
vw_johan
9 november 2008 · 62 Inlägg

satsa på en1600 motor, byt till en motviktsvevaxel, orginal börjar flexa vid ca 5000 varv, o slår sönder lagerbannor.... annan kam, annan utväxling på vippor m.m

camaro67 Meister
9 november 2008 · 6 763 Inlägg

Bygg en ball 1800cc de räcker nog. Men jag förstår inte de där med att ha effekt i en vw.. Själv så vill jag ha en med 25hk maskin big_smile Så mycke ballare än allt annat big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Ramneborg Allt i allo
9 november 2008 · 358 Inlägg

nja ska nog satsa på att köpa en färdig motor, har forskat lite och fått reda på att det är många som har haft isär motorerna och dom har gått sämre efter renovering.

De é nice !
BULLIS87
19 november 2008 · 170 Inlägg

Bra mycke billigare att bygga själv=) köp en sats med kolvar å cylindrar tex 1835cc skulle jag rekomendera=) ett par andra toppar en annan kam, dubbla förgasare typ solex inte så dyra=) be nån verksta svarva ur svänghjulet, en annan rem skiva,och ett bra ormbo=) så ska det nog bli fart på den:p och om du byter till större  cylindrar måste blocket fräsas ur för att dem ska passa,

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
henkebenke
19 november 2008 · 1 703 Inlägg

Med en fräsh AD-motor kommer du långt.
Annars finns det hur mycket delar som helst, både i sverige och framförallt england. Jag var över till england i somras och besökte http://www.bigboystoys-uk.com/bbt/Home/
Redigt trevliga snubbar, fick en även en rundvandring i deras lager...... vwheaven i say big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang