Köpa avställd bil?

Germax
22 november 2008 · 12 086 Inlägg

Normala människor ställer på bilen på internet, då registreras det direkt.
Vid ägarbyta är de absolut ingen jävla automatiskt påställning utan det måste man meddela.

Ägarbytet gäller från dagen man skriver på papprena, så köper man en bil utan att försäkra den samma dag så får man betala skithöga dagsavgifter från trafikförsäkringsföreningen.

alexbenhard Hemlig Agent
22 november 2008 · 1 115 Inlägg

Man kan också ringa och be dom skicka ett fax med bevis om påställning.
Kanske inte är så många som har fax längre men ändå...

Freakydriver
22 november 2008 · 36 Inlägg

Enda sättet för att få köra hem bilen "lagligt" är att ställa på den direkt och skriva ut ett intyg att ha med sig i bilen. Vilket är lite komplicerat. Det är aldrig så smart att köpa en avställd bil. Gällande försäkring så kan ni skriva att ägarbytet träder i kraft dagen efter, då har du lite tid så att du hinner försäkra bilen. Lycka till. MVH

Saab 9000 CSE 2,3t "Cayenne" (1996)
discokapten Kapten på disco!
22 november 2008 · 1 729 Inlägg

Okej, så här gör jag när jag köper avställda bilar och inte orkar dra hem dom.

Jag skriver under ägarbytespappret (Som ÄR giltigt som påställningsbevis så länge det är underskrivet av båda parter) Kryssar i påställningsrutan, ringer och skaffar en försäkring och ser till att få med mig pappren efter affären, postar ägarbytet när jag kommer hem, ringer vv och ber dom skicka påställningsbeviset.
Har ringt både Polisen och VV och båda säger att det är grönt,

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
te_wik Forummoderator
22 november 2008 · 12 813 Inlägg

Numer kan man få påställningsbevis via sms oxå..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Losgard
22 november 2008 · 1 688 Inlägg

rawbin skrev:

TenZer skrev:
Huvudsaken är att du har en trafikförsäkring på bilen, ring till ditt försäkringsbolag och fråga hur du skall gå tillväga så får du korrekta svar istället för gissningslekarna här. Åker du på en kontroll och det framgår att bilen inte är trafikförsäkrad så blir det nog inte direkt roligt, så ring om du vill vara säker.

gå och sov ruset av dig för du snackar ju i natt blöjjan!
OM en bil är avställd så är den det! du kan ha en bil helförsäkrad men ANDÅ AVSTÄLLD och då FÅR DEN INTE brukas!!! så in med ett papper försäkra vänta på att ett tillfälligt skattemärke kommer, eller ställ på bilen via www.vv.se och skriv ut ett bevis på att du ställt på den sen ring och försäkra den och sen är det bara att köra!

måste ju dock inte vara helförsäkring som någon m_pp garanterat kommer att påpeka!

Du kan ha en bil garageförsäkrad, men inte helförsäkrad när den är avställd.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
jocke_gronberg
22 november 2008 · 4 586 Inlägg

samma dag du blir ägare till bilen och ställer på den så måste den vara försäkrad i ditt namn. Håller själv på att sälja en avställd bil

Hilmer
22 november 2008 · 1 789 Inlägg

För att ställa på en avställd bil måste man ha en försäkring på den, man kan alltså inte ställa på en bil och sen skaffa en försäkring som många påtalat här.

Att få den tidigare ägaren att ställa på bilen kan ju gå om man är säker på att denne ser till att betala skatten som kommer, men oavsett om denne lovar att betala in skatten så är det en förbannat stor risk att ta för göres ej detta så står man där med en bil man inte får bruka förrän kvarskatten är betald.

Att ställa på en bil igen per automatik (internet) så krävs det att det ligger en "vilande" försäkring kvar på fordonet, är fordonet avställt och ägaren flyttat över försäkringen på ett annat fordon så funkar ju inte detta.

Säg nu att man lyckats få den förre ägaren att ställa på bilen, har han tänkt på att det är han som även försäkrat densamme och har ansvaret om olyckan skulle vara framme!? (Åtminstone så länge bilen inte bytt ägare enligt VV).
Personligen skulle jag aldrig ställa på en bil jag ska sälja för att köparen ska kunna köra hem bilen, även om bilen är påställd och trafikförsäkrad så finns det ju stor risk att bilen även är belagd med körförbud och får alltså inte vistas ute på vägarna.

PMPerformance
22 november 2008 · 2 266 Inlägg

När en bil blir avställd så meddelas försäkringbolaget automatiskt inom två veckor och ändra då försäkringen till en s.k garageförsäkring som täcker brand,glas inbrott/stöld.
När bilen sedan tas i trafik ändras den automatsikt igen och får automatikst trafikförsäkring tillagt.
Köper du en avställd bil som är redan skattad och besiktad samt försäkrad innan själva avställningen så finns det försäkring vilande som sagt.
Och då är de bara att skriva över papperna och ställa på fordonet för att du åker lite snålskjuts på den förre ägaren försäkring i ca två veckor men man ska ju fixa försäkringen så fort som möjligt men sånt går också via nätet.
Alla bilhandlares bilar är avställda när du köper så.
Jag har haft flera bilar som jag ska sälja och så har jag velat flytta försäkringen innan den blivit såld men sånt skulle inte gå men däremot fick jag ha två bilar på samma bilförsäkring under en två veckors period emellan ägarbyten.
Om bilen är obesiktad så beställer du en besiktningstid på närmsta station och åker hem med bilen helt lagligt och sen är de bara att avboka tiden när du är hemma och kanske inte kan besikta den.
Min farbror gjorde så på en bil han köpte i göteborg och körde hem den till rättvik. kan tillägga att de var en trafikpolis i falun som tipsa honom de. för de är en lucka i lagen som säger att du för åka till och från besiktning och då kan man bo i ystad och besikta den i umeå, ett lagligt tips alltså.
Edit: Polisen dator ser inte om bilen är påställd i sin dator utan de är de sega vv som inte skickar ut de ca en vecka efter.

svetsdiff !!!
Mirano
22 november 2008 · 263 Inlägg

Som jag sa i första inlägget.. Ställ på den via internet och skriv ut ett intyg så får du köra den direkt. Ni kan ställa på bilen på den nya ägaren direkt så den nuvarande måste inte alls betala skatten som någon skrev. Sedan ringer du försäkringsbolaget direkt och tecknar en försäkring, skickar in lappen om ägarbyte direkt så är det bara att tuta å köra. Så gjorde jag när jag köpte dodgen.

Om man gör som PMPerformance skrev att man åker snålskjuts på den andras försäkring så funkar inte det, för man får betala en stor summa i trafikförsäkring för varje dag som går, vilket kan bli väldigt dyrt om man väntar att försäkra den på två veckor, så försäkra den samma dag som ägarbytet sker, då får man så fall skriva på ägarbytet ett annat datum.

Hilmer
22 november 2008 · 1 789 Inlägg

Mirano skrev:
Som jag sa i första inlägget.. Ställ på den via internet och skriv ut ett intyg så får du köra den direkt. Ni kan ställa på bilen på den nya ägaren direkt så den nuvarande måste inte alls betala skatten som någon skrev. Sedan ringer du försäkringsbolaget direkt och tecknar en försäkring, skickar in lappen om ägarbyte direkt så är det bara att tuta å köra. Så gjorde jag när jag köpte dodgen.

Om man gör som PMPerformance skrev att man åker snålskjuts på den andras försäkring så funkar inte det, för man får betala en stor summa i trafikförsäkring för varje dag som går, vilket kan bli väldigt dyrt om man väntar att försäkra den på två veckor, så försäkra den samma dag som ägarbytet sker, då får man så fall skriva på ägarbytet ett annat datum.

Om säljaren ställer på fordonet i sitt namn så är det han som åker på skatten, det är alltid den som står som ägare på fordonet som skall betala skatten, dvs ställer man på fordonet innan försäljning så åker man på att betala skatten. Värt att notera är att när det gäller en bilfirma så fungerar det lite annorlunda.
Och det går inte att ställa på ett fordon som saknar försäkring, dvs har säljaren flyttat över försäkringen till en annan bil så finns det ingen vilande försäkring på denna bil och då går det inte att ställa på bilen per automatik utan man måste först kontakta försäkringsbolaget.

Om fordonet är avställt så finns det ju även en risk att denna är belagd med körförbud pga t ex utebliven kontrollbesiktning osv och då spelar det ju ingen roll om bilen är på eller avställd för bilen får inte beträda vägarna iaf.
Jag har "för försäkrat" en del bilar innan köp genom att ringa försäkringsbolaget, då finns det åtminstone en försäkring på bilen då man kör hem den, har man samtidigt bokat en besiktningstid så får man ju köra med bilen kortast väg dit även om bilen är avställd.

Senast redigerat av Hilmer (22 november 2008)

Tiger1978 Fattig student
22 november 2008 · 1 282 Inlägg

ÄGAREN till bilen måste ha en giltig försäkring på bilen om den ska ställas på, spelar ingen roll om köparen försäkrar bilen för man får inte ställa på en bil som är oförsäkrad och försäkringar är personliga annars kunde jag kunna försäkra grannens nya merca 600 i mitt namn stjäla den och få ut försäkringspengarna..
Den enda som alltså kan ställa på en bil är nuvarande ägare med en giltig försäkring, sen att köparen ska ha minst trafikförsäkring innan man framför bilen på väg är en annan sak..
Har köpt många avställda bilar och så har det varit ända sen jag köpte min första bil för 14 år sedan..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang