Spräck Myten om turbokonvertering för alltid, snälla!!

professor_nord
24 november 2008 · 178 Inlägg

om de är lätt att få en konvertering att hålla
varför sitter det  inte en från fabriken monterad turbo  på alla  bilar?
för fabrikerna har nog uppenbarligen mer pengar än vad en vanlig svenson har
att lägga på en bil

four rings to rule them all
kolvas
24 november 2008 · 4 001 Inlägg

professor_nord skrev:
om de är lätt att få en konvertering att hålla
varför sitter det  inte en från fabriken monterad turbo  på alla  bilar?
för fabrikerna har nog uppenbarligen mer pengar än vad en vanlig svenson har
att lägga på en bil

för att det är dyrare att utveckla & producera turbomotorer, det är lite fler komponenter som ska till & sen finns det säkert x antal faktorer till.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
professor_nord
24 november 2008 · 178 Inlägg

ok men ställer det inte till med problem för oss för om motorn pallar överladd
kanske det blir växellådan eller en drivknut som går hur löser jag med sådana problem
sådant kan ju fabrikens profs byggare räkna ut i en dator innan ens bilen är i produktion

four rings to rule them all
kolvas
24 november 2008 · 4 001 Inlägg

professor_nord skrev:
ok men ställer det inte till med problem för oss för om motorn pallar överladd
kanske det blir växellådan eller en drivknut som går hur löser jag med sådana problem
sådant kan ju fabrikens profs byggare räkna ut i en dator innan ens bilen är i produktion

dr har du helt rätt, de flesta bilar har en ganska stor marginal i drivlinan men naturligtvis så man minskar ju marginalerna men det är ju en grej som man får räkna med att ifall man lägger ut pengar i ena änden så får man lägga ut i andra änden med.

Man ska tänka på att en bil är ständigt en massa kompromissande oavsett vad man gör med den.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
professor_nord
24 november 2008 · 178 Inlägg

jo de är verkligen sant men alla då som säger bolt on å kör rasar deras gejer efter ett par mil då eller??

har själv tänkt tanken flera ggr att just köpa mig ett projekt, men då ställer man sig ju alltid den eviga frågan hur mycke kompetens har jag att klara de själv,
Fast jag nu ha tre årigt fordons å lite praktik
på olika bil verkstäder genom åren
så jag tror jag lägger pengar på en färdig bil då får ni kalla mig vad feg

four rings to rule them all
kolvas
24 november 2008 · 4 001 Inlägg

professor_nord skrev:
jo de är verkligen sant men alla då som säger bolt on å kör rasar deras gejer efter ett par mil då eller??

har själv tänkt tanken flera ggr att just köpa mig ett projekt, men då ställer man sig ju alltid den eviga frågan hur mycke kompetens har jag att klara de själv,
Fast jag nu ha tre årigt fordons å lite praktik
på olika bil verkstäder genom åren
så jag tror jag lägger pengar på en färdig bil då får ni kalla mig vad feg

det beror på...
dels beror det på vad du börjar på för bil och hur mycket du har i kunskap/pengar och vad du har för effektmål, visa bilar tål 100% i effektökning medans en del andra knappt klarar av originaleffekten.

att lägga pengarna på en färdig bil är definitivt billigast och man slipper en massa geniknölsgnuggande.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
professor_nord
24 november 2008 · 178 Inlägg

vill testa lite banåkning på somrarna så jag kan börja med en färdig bil å vidare utvekla om det är roligt köra (nästan ett måste ha turbo då)

four rings to rule them all
kolvas
24 november 2008 · 4 001 Inlägg

professor_nord skrev:
vill testa lite banåkning på somrarna så jag kan börja med en färdig bil å vidare utvekla om det är roligt köra (nästan ett måste ha turbo då)

njae, inte ett måste med turbo då, kan t.o.m bli lite mer svårkört p.g.a turbolagg.

Vad har du tänkt för bil?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
HermanTheHorror
24 november 2008 · 101 Inlägg

Xuri skrev:
oftast e de ju en jävla massa pil...bmw tex där finns inga  orginal turbogrenrör billigt på skroten,inga orginal intercoolers heller... tror de dom flesta konverteringfrågor kretsar runt just dessa bilar...mycke plock men sen går de jävla bra sen också tongue

Jaså? Turbodieselns då? tex E28 524 TD???

Varvstopp?
BMW 525i (1989)
torpis Forummoderator
24 november 2008 · 10 572 Inlägg

professor_nord skrev:
har själv tänkt tanken flera ggr att just köpa mig ett projekt, men då ställer man sig ju alltid den eviga frågan hur mycke kompetens har jag att klara de själv

Helt klart rätt inställning...  fråga sig hur mycket kan jag?  känner man på sig att man inte kan så mycket så kan man fråga och få svar på var man hittar information.

Det man initiellt måste veta är ju vad för komponenter man har och vad dem tål och hur man skall justera dem för att hamna innanför rätt värden.

en 12T turbo på 1bar ger 220hk medans en GT40 på 1bar ger 450hk på samma motor.  resonemanget "kompisen laddar 1bar i sin bmw och det fungerar" håller således INTE.

man måste ta reda på vad just sitt eget koncept har för gränser och veta att man inte kan allt. först då kan man lyckas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
24 november 2008 · 10 287 Inlägg

Normalt sett inte. Viss ökning får man pga kallare luft och mindre avgasmottryck men mer än en dubblering...roll

Jag brukar ha större anledning att ducka och springa och gömma mig när man kör med samma laddtryck efter att ha gjort ett topp-jobb som innan då man hade en dålig orginaltopp för då brukar grejorna flyga eftersom många inte fattar vad som händer när motorn helt plötsligt har fått Gunde Svan-lungor.
Och har man då dessutom haft en stor turbo med dålig orginaltopp som har fått trycka sig blå i dåliga kanaler med små ventiler och uselt lyft så säger det verkligen pang när tex en GT40 får fritt fram.

/Göran


torpis skrev:
en 12T turbo på 1bar ger 220hk medans en GT40 på 1bar ger 450hk på samma motor. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang