Det finns tyvärr Korkade bilmekaniker som drar hjulen för hårt.

guwib
24 november 2008 · 624 Inlägg

Redbull skrev:

Evil_90 skrev:
På många verkstäder så finns det väl även förlängare till mutterdragare som är inställda på att spänna 120-130 nm. Men det får man ju aldrig använda till aluminiumfälgar!!!

Varför får man inte använda momentstavar till aluminumfälgar?

undrar också?

sen så var det ngn som sa att till volvo v50 så är det skilda bultar mellan sommar och vinter( plåt resp alu), det har jag alldrig hört  eller sett.. börjar bli lite nervig nu- fan jag jobbar ju på volvo:/tongue

who´s the man?
anvandare_12345
24 november 2008 · 654 Inlägg

dahboy skrev:
Som det redan nämts i tråden så är saab 9000 alltid ett helvete att byta däck på..

när jag låg i lumpen så fick vi punka på ett däck på ett 25 ton släp en dag. Jag kan lova att den fälgen satt så in i helvete.. efter att vi legat och dunkat på skiten ett bra tag så hämtade vi en pansarterrängbil, drog en kedja runt däcket och fäste i patrian. På tredje försöket så lossnade skiten.. Det ska tilläggas att patrian har 1080 Nm och är sex hjulsdriven..

Hehe, varit i samma sits fast med just en patria! tongue
Använde vinschen på en annan vagn för att dra bort det hjulet, sitter som svetsade, och de är ju inte lätta heller...

Hmm, kände att det blev lite OT där, men det har väl ingen dött av?

Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

Redbull skrev:

Evil_90 skrev:
På många verkstäder så finns det väl även förlängare till mutterdragare som är inställda på att spänna 120-130 nm. Men det får man ju aldrig använda till aluminiumfälgar!!!

Varför får man inte använda momentstavar till aluminumfälgar?

Det får du säkert göra.. de gör man som man vill.. ska kanske leta upp rekomenderat moment för alufälgar.. finns tydligen nått moment till plåtisar så det borde ju finnas..
Han menade nog att du inte ska köra med så hgt värde som 120-130 nm till alufälgar för det kommer till sist att förstöra din fälg.

Senast redigerat av Smajly (24 november 2008)

Masterworks
24 november 2008 ·

Smajly skrev:

Redbull skrev:

Evil_90 skrev:
På många verkstäder så finns det väl även förlängare till mutterdragare som är inställda på att spänna 120-130 nm. Men det får man ju aldrig använda till aluminiumfälgar!!!

Varför får man inte använda momentstavar till aluminumfälgar?

Det får du säkert göra.. de gör man som man vill.. ska kanske leta upp rekomenderat moment för alufälgar.. finns tydligen nått moment till plåtisar så det borde ju finnas..
Han menade nog att du inte ska köra med 120-130 nm till alufälgar för det kommer till sist att förstöra din fälg.

Jag kör 120Nm på mina alufälgar och det går alldeles utmärkt,
tro mig inte ett märke!  cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/355530_kxjv5v.jpg

Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

Okej.. då vet vi att det funkar utmärkt..

LeLuke
24 november 2008 · 185 Inlägg

Har nu försökt byta till vinterdäck i några timmar, min okunskap och fejkade aluminiumbultar funkar inte ihop... Vad kostar det ungefär att lämna in för ett däckbyte och hur långt tid tar det?

Tänkte låna tråden eftersom många verkar jobba med detta och tråden är såpass aktiv*

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2008 · 10 427 Inlägg

Min verkstadshandbok säger 85 Nm på hjulmuttrarna, jag drar med 110Nm (momentstav).

"Kul" wink

Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

LeLuke skrev:
Har nu försökt byta till vinterdäck i några timmar, min okunskap och fejkade aluminiumbultar funkar inte ihop... Vad kostar det ungefär att lämna in för ett däckbyte och hur långt tid tar det?

Tänkte låna tråden eftersom många verkar jobba med detta och tråden är såpass aktiv*

här brukar dom ta 200 kronor och det tar bara 10 minuter om det inte är kö.

oleg Trätekniker
24 november 2008 · 387 Inlägg

Har man flytande kona på hjulbultarna / muttrarna så blir livet mycket lättare på hösten och våren.
Egen erfarenhet!
(gäller aluminiumfälgar)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
LordLife
24 november 2008 · 998 Inlägg

har lämnat in bilen på många olika ställen aldrig haft problem.
Men mina föräldrar har haft det, en gång lämnade dom in deras gammla opel för kamrems byte, den gick av efter 15 mil efter byte påväg till ett lan. Lämnades till en annan verkstad och dom sa att den remen knappast hade varit bytt. Kan säga att mamma blev lite arg på den första verkstaden.

Dom enda som jag inte kan med det är dom på bilia, dryga och tror att dom vet allt. Inte alla men där jag har varit.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
dbjanoz
25 november 2008 · 1 785 Inlägg

LeLuke skrev:
Har nu försökt byta till vinterdäck i några timmar, min okunskap och fejkade aluminiumbultar funkar inte ihop... Vad kostar det ungefär att lämna in för ett däckbyte och hur långt tid tar det?

Tänkte låna tråden eftersom många verkar jobba med detta och tråden är såpass aktiv*

Så där dog den tråden

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang