volvo 940 b230ft bra att veta inför inköp

RaLsO från bun!
13 maj 2008 · 89 Inlägg

tjenna

ska byta turbo, bakaxel och eventuellt topp (16v från en b234)
undrar vilka turbo som passar, billigt och rakt på
funkar slungdiff lika bra som en svets-diff?

om jag bestämmer mig för en 531, 530 topp, duger en glt kam eller ska man köpa en K eller VX3?

tänkte chippa den men det blir av Viking smile

/Oskar

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
940turboplus Rapidoz
13 maj 2008 · 688 Inlägg

får ju säga att man blir helt vilseledd

Du skriver 16v topp sen skriver du 530/531

och kammarna är ju isf till 531 lr 530.


Men 531 eller 530 funkar båda fint.
och vx3-kammen är en bra kam då den ger ju på lägre register vilket man oftast vill åt på turbobilar.

slungdiff sitter orginal och fungerar fint..

svetsdiff är inget jag litar på ett dugg..allt för många som försöker svetsa ihop och sen *kabraaak* så ligger din diff i smulor.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
RaLsO från bun!
14 maj 2008 · 89 Inlägg

ok, grejjen va den att jag vill ha antingen 16v, 531 lr 530 topp.
har en 16v topp liggande, kanske är mycket strul med att få det att fumka med det, vet ej

kör nog vx3 för dom är billiga och lätta att få tag i, lika med slungdiffen:)

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Sharky
14 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Börja med 8V toppen. Lägg 16V toppen på hyllan så länge. Vill du byta senare så skaffa i lung och ro dom saker som behövs ( kamrem, spännare, insug, andra tryckrör, annat grenrör, annan downpipe, andra boxar/chip).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
RaLsO från bun!
14 maj 2008 · 89 Inlägg

ok, det låter bra det:)

så en 531 med vx3 och en annan turbo (har för mig att de flesta som sitter orginal på alla volvo passar?
typ en td04 eller 19t?)
har 943cc spridare, kan nog komma till pass:P

Senast redigerat av RaLsO (14 maj 2008)

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
940turboplus Rapidoz
14 maj 2008 · 688 Inlägg

RaLsO skrev:
ok, det låter bra det:)

så en 531 med vx3 och en annan turbo (har för mig att de flesta som sitter orginal på alla volvo passar?
typ en td04 eller 19t?)
har 943cc spridare, kan nog komma till pass:P

du kommer att behöva att "vrida turbon" om du inte köper en bult on till 940.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
RaLsO från bun!
14 maj 2008 · 89 Inlägg

medveten om detta, efter att ha kikat runt
men att gå till skroten och köpa en begturbo och sedan renovera den (känner folk som gör detta billigt) kan nog funka, men vad ska man ta för nån??

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
jan0z
21 oktober 2008 · 39 Inlägg

Sitter det slungdiff orginal på alla 940 ?även Gl?
Mvh johannes

Volvo 940 LTT "Högerstyrd" (1995)
262turbo
21 oktober 2008 · 1 004 Inlägg

jan0z skrev:
Sitter det slungdiff orginal på alla 940 ?även Gl?
Mvh johannes

nej

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
twin_cam Smålänning
21 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

jan0z skrev:
Sitter det slungdiff orginal på alla 940 ?även Gl?
Mvh johannes

Nej. Bara på turbo.

530-topp sitter original på B230FT wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Chreli
21 oktober 2008 · 87 Inlägg

Finns även lamelldiff på vissa 940. Roligare än slungdiff för slungdiffen kopplar ur efter 40km/h o spinner på ett hjul=tråkigt. Och angående turbo så borde 16t, 18t eller 19t funka fint.

Mvh//Chrille
262turbo
21 oktober 2008 · 1 004 Inlägg

Chreli skrev:
Finns även lamelldiff på vissa 940. Roligare än slungdiff för slungdiffen kopplar ur efter 40km/h o spinner på ett hjul=tråkigt. Och angående turbo så borde 16t, 18t eller 19t funka fint.

jasså på vilken åsmodell då?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
wildboy_87_
21 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

diffad axel sitter väl inte standard på någon 940?? min 945 turbo har det inte iaf

Team Björkeryd
TobbeTT
21 oktober 2008 · 948 Inlägg

slungdiff är inte standard på en turbo bil för satt iallaf ingen på min 940t 97:a men nu är jag inte riktigt säker men jag har för mig 98.orna (classic) kan ha slungdiff som standard och lamelldiff axlar satt väl mest på polisbilar och ambulanser? och kan ha vart en och annan 740/940 som hade detta som tillval

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

slungdiffen var standard 1991, ev 1992, sen var det tillval

Jonas
TobbeTT
21 oktober 2008 · 948 Inlägg

aha ok tack för upplysningen smile men stämmer det att classic modellerna av 940 har det som standard för mig jag läst/hört det nånstans?

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

TobbeTT skrev:
aha ok tack för upplysningen smile men stämmer det att classic modellerna av 940 har det som standard för mig jag läst/hört det nånstans?

isåfall är min bil ett konstigt undantag, jag tror att de var tillval då med

Jonas
TobbeTT
21 oktober 2008 · 948 Inlägg

ja ok så måste det vara

jan0z
25 november 2008 · 39 Inlägg

twin_cam skrev:

jan0z skrev:
Sitter det slungdiff orginal på alla 940 ?även Gl?
Mvh johannes

Nej. Bara på turbo.

530-topp sitter original på B230FT wink

För DEt står nämligen tillockmed  i instruktions boken till min GL att det skall vara slung diff!
MVH Johannes

Volvo 940 LTT "Högerstyrd" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang