Hur är det att studera på universitet/högskola?

Traz
12 december 2008 · 576 Inlägg

Hej,

Har hört att högskole/universitets-studier skiljer sig åt från gymnasiet. Läser man verkligen mycket mindre i själva skolan? Hur många timmar per dag spenderar man i snitt i skolan? Hur är det med umgänget? i gymnasiet har man ju klasskamrater som man umgås med mycket under dagarna/lunchen/rasterna och även på lektionerna. Är det annorlunda på högskolor/universitet?

monsterman
12 december 2008 · 63 Inlägg

Det beror ju på utbildningen etc. Man har ju inte lika mycket schemalagt i skolan, man kanske är där bara ett par gånger i veckan. Men sedan väljer ju många att stanna kvar i skolan för att plugga tillsammans. Och de åker dit även om de inte har skola för att de pluggar bättre i skolan än vad de gör hemma. Så på högskolan så är det lite blandade grupper, finns somliga som drar hem så fort föreläsningen är slut, eller så kanske de har familj och barn så de inte har så mycket tid att stanna kvar i skolan. Men så brukar det ju alltid finnas ett par schyssta lirare som man lär känna och blir vän med smile Så dem hänger man med ofta vid grupparbeten, luncher etc. Och även efter skolan, vid skolpubar etc. Men i överlag så skulle jag säga att de flesta på högskolan är mycket trevligare än från gymnasiet, och mycket mer hjälpsamma.

Thorssa
12 december 2008 ·

När jag pluggade på Högskolan i Gävle så hade vi i snitt två st tretimmar-pass med teori och ett tretimmars med övningar i veckan. La man ihop det med den tiden man satt själv så la jag kanske ner ca. 20 timmar i veckan på att plugga. Inför tentorna blev det troligen 30-40 timmar per vecka i en till två veckor beroende på hur stor kurs det var tenta på.

Ang. umgägnet så rekommenderar jag dig starkt att vara med på allt på nollningen då det är där man lär känna de flesta och det är framförallt dem man umgås med under resten av studietiden. Dessutom är det jävligt roligt!

bjornt herr
12 december 2008 · 321 Inlägg

jag läser till byggarbetsledare på högskolan dalarna i borlänge, jag läser i princip 8-12 2 dagar i veckan och 10-5 2 dagar, sammanlagt runt, 24 timmar i veckan om jag inte räknar fel, och sen blir det väl lite plugga hemma också. man får klasskamrater på samma sätt som i gymnasiet, och det brukar ofta ordnas klassfester och fester på kåren.

M103
12 december 2008 · 1 570 Inlägg

Man får ju hela ansvaret själv. Tycker man att man fattar går man på föreläsningarna och pluggar 2-3 timmar om dagen. Ibland är det svårt och då får man sitta längre. Men det är fritt för det mesta men man måste ha disciplin och verkligen känna för ämnet.

Umgänget är lite svårare än gymnasiet. Man måste bjuda till om man ska få polare annars går de flesta yngre studenterna och tittar ner i marken och är tröga. Det blir så mycket roligare om man har några att käka lunch och hänga lite med. Det är mycket roligare och lättare att gå en kurs på högskolan när man är 25-26 och har jobbat lite än när man är 20, det är min erfarenhet.

Rejad Maskin stundent!
12 december 2008 · 218 Inlägg

Universitet/högskola är skit nice big_smile, tycker de även om ja e mitt uppe i tenta-p just nu å ska skriva tenta i linjär algebra imorn tongue . Men ang sj studiemiljön osv så är det ganska stor skillnad från gymnasiet, tas ingen närvaro på något, förutom när labbar, redovisningar tentor osv som ska betygsättas. De flesta går ju på föreläsningarna, men sen är det rätt spritt hur man pluggar efter de.

Själv tycker jag man lär sej mer om man sitter själv å nöttar på nåt än om man sitter i grupp, däremot får man ju mer gjort i en grupp. I tid så lägger man nog allt mellan 10-40 timmar, som nu under tenta-p så veti fan om jag inte lägger strax över 40 h/v, medans man under läsperioderna ibland inte pluggar mer än 15 timmar på en vecka... Jag går iofs på i princip allt vi har schemalagt, lite bristande disciplin för att klara att plugga allt sj hemma tongue

Sen e ju studentpubar, studentfesterna och föreningarna runt omkring universitetet ofattbart kul. Nolle-P som vi hade under mottagningsveckan var nog bland de roligare veckorna i mitt liv big_smile Men man måste tycka att de man läser är kul, annars vete fan om man hade pallat. Visst alla kurser e ju inte "kul", så dem får man ju bara tröska sej igenom å se fram emot de som är roligare big_smile

Ha de, Ricard

Senast redigerat av Rejad (12 december 2008)

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Norde fotointresserad
12 december 2008 · 2 307 Inlägg

Det beror ju helt på vilken form av utbildning du läser. Själv tror jag att jag inte har haft en ledig dag sedan jag började plugga på universitet i höstas. Vissa dagar har varit korta med några timmars föreläsning medans man andra dagar har fått suttit från tidigt på morgonen till sent på kvällen.

Några andra jag känner som pluggar andra utbildningar vid samma universitet går kanske bara två dagar i veckan så det är väldigt individuellt.

När det gäller möjligheten att hitta polare så rekommenderar jag, som någon sa tidigare, att vara med under nollningen eller insparken som vi kallade den. Den ger verkligen mycket kontakter. Att sen bo på ett studentområde gör ju inte möjligheterna till att träffa nya vänner sämre.

jonesono Personal- och beteendevetare
12 december 2008 · 1 082 Inlägg

Det beror helt på vilket lärosäte/universitet/fakultet/ämne etc hur mycket lektionstid det är. Till syvende och sist handlar det om hur mycket varje ämne får över ekonomiskt till att betala lärarna att undervisa, vilket är mer på naturvetenskapliga och mindre på samhällsvetenskapliga ämnen.
Inte ovanligt att man har två lektioner i veckan, men får då räkna med att lägga en hel del tid själv om man vill förstå ämnet man läser bra.
Sedan varierar antalet timmar/vecka kraftigt. Tenta/Uppsats - räkna med många långa dagar och sena nätter. Seminarier/Pm - Inte lika mycket slit. Men det beror som sagt på ämne.
Angående umgängesdelen... helt plötsligt träffar man på klasser där det faktiskt inte finns stolpskott (som det ofta gör på gymnasiet osv)
Inte för att vara elak men på högre nivå sållas det bort en hel del som inte har på universitet att göra -  helt i sin ordning.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Traz
13 december 2008 · 576 Inlägg

Hur fungerar såna nollningar oftast? Åker man till en klubb och skaffar kontakter, eller tar man någon kryssning? Hur är det?

Norde fotointresserad
13 december 2008 · 2 307 Inlägg

Traz skrev:
Hur fungerar såna nollningar oftast? Åker man till en klubb och skaffar kontakter, eller tar man någon kryssning? Hur är det?

Våran nollning gick ut på att lära känna varandra och våra "faddrar" från de högra klasserna.
Vet att det på andra ställen kan förekomma nollningar som handlar mer om förnedring i vissa fall..

Under en veckas tid så annordnades massa leker och fester som man deltog i och fick bra kontakter.

Var olika former av lekar som handlar mycket om samarbete vilket gör att man lätt får kontakt.
Vi körde ölympiska spel, vinbrännboll, caps (ökänd studentlek?), stadsrunda, barrunda, temafest med maskerad (där jag fick pris för bästa utklädnad som Wilma i Flinta ;D) olika uppdrag som under veckas gång skulle utföras av olika grupper man var indelad i osv.. allt avslutades med en stor sittning och trerätters middag och många nya kontaker.

Så de äldre i den utb. du läser brukar oftast annordna någon form av nollning..

Senast redigerat av Norde (13 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang