bilen har börjat "hoppa" och gå "ryckigt"... bränslefiltret?

SwIng
30 juli 2006 · 100 Inlägg

Hej, jag har en opel corsa 1.4i swing -91 som har gått 8000 mil.
idag när jag var ute och körde började bilen hoppa fram och gå jätte ryckigt! precis som om den misstände eller något, jag la i trean och gasade upp den i ca 90 sen va problemet borta.
men det kommer och går lite som det vill, ibland kan den även strula på tomgång, den dör om jag inte gasar (bluddrande ljud). jag har nyss bytt stift och luftfilter men det hjälpte inte, kan det vara bränslefiltret som är igensatt?

någon som kan hjälpa mig?

THEBADGUY Gorgilus addictus
30 juli 2006 · 4 737 Inlägg

jo..de kan vara bränsle filtret..men de kan inte vara luftmasse mätaren då?

Senast redigerat av THEBADGUY (30 juli 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
SwIng
30 juli 2006 · 100 Inlägg

luftmassemätaren, vart sitter den? jag har bara en stor rund luftburk direkt över insuget.

THEBADGUY Gorgilus addictus
30 juli 2006 · 4 737 Inlägg

SwIng skrev:
luftmassemätaren, vart sitter den? jag har bara en stor rund luftburk direkt över insuget.

Hm..ja du...den borde sitta någon stan i närheten där..

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
SwIng
30 juli 2006 · 100 Inlägg

THEBADGUY skrev:

SwIng skrev:
luftmassemätaren, vart sitter den? jag har bara en stor rund luftburk direkt över insuget.

Hm..ja du...den borde sitta någon stan i närheten där..

lufmassemätaren, är den nödvändig över huvudtaget?
när jag hade sportfilter på bilen så svarvade jag ett eget litet "hus" som jag monterade över insuget, och sportfiltret i andra änden.
då var det bara ett öppet filter som sög luft utan en massa sladdar och burkar på vägen.

så om det nu finns en luftmassemätare sitter den nog i original luftburken. men den tog jag ju bort och pluggade de två slangar som gick till den. och bilen gick hur bra som helst med det, till och med igenom besiktningen!

THEBADGUY Gorgilus addictus
30 juli 2006 · 4 737 Inlägg

Egentligen inte....men den finns ju där för att mäta hur mycket luft som kommer in. Visa bilar kan gå utan den..medan visa är sjukt känsliga.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
SwIng
30 juli 2006 · 100 Inlägg

ok! då ser det nog ut som att jag får prova med att byta ut bränslefiltret. Tack iaf;)

THEBADGUY Gorgilus addictus
30 juli 2006 · 4 737 Inlägg

ja du kan ju pröva med det...

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Shamborak
19 december 2008 · 35 Inlägg

Jag har samma problem med min opel corsa. Motorlampan tänds hos mig. Bilen hoppar, dör ibland. Tomgången är oxå knasig, låter inte helt jämt, kan slockna på tomgång ibland. Jag fick höra att det skulle vara bränslepumpen. Har bytt den, funkat i mindre än 1 mån. nu är det problem igen. Igår dog motorn hela jävla tiden. rullade några meter, dog igen.....så jävla irriterande. Har lämnat in den på samma ställe igen. Får höra vad dem säger denna gång.

// Benji
Johnson
19 december 2008 · 613 Inlägg

Min corsa skuttade å hade sig med, hade sprucket fördelar lock.. syntes och hördes väl när man öppna huven. Särskillt när de va fuktigt...

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang