Plusjordad bil

tercELLEN
29 december 2008 · 166 Inlägg

Tjena! Jag ska snart provstarta min hundkoja från -65.
jag har ett bilbatteri jag kan använda men är lite fundersam eftersom bilen är plusjordad...
Kan man ha ett "vanligt" bilbatteri till en plusjordad hundkoja??
Jag frågade en kille som ska ha koll på hundkojor och han sa att man kunde ta ett helt vanligt 12 volts 60Ah från en 240 och sätta in i Morrisen. Har inte mycket till koll på sånt här, så därför frågar jag en gång här också innan jag bränner upp elledningarna :S

Emilius Avstängd
29 december 2008 · 1 714 Inlägg

har för mig att startmotorn snurrar åt fel håll eller nåt sånt skumt med ett vanligt batteri i plusjordad bil.
jag hade en transit (engelsk 70 tals bil = plusjordad) vi var tvungna att byta en del kablar för att få det att fungera, minns inte hur det va men att slänga i vanligt batteri ska inte gå har jag för mig.

stellan_dahl svetsare
29 december 2008 · 329 Inlägg

men de är bara att jorde med + ska väll inte vara några konstigheter??? sätt + i karosen och minus i kabelhärvan.. bara att göra tvärtom jämförelse med en - jordad bil?
lr är de kanske för enkelt?tongue

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Emilius Avstängd
29 december 2008 · 1 714 Inlägg

alla grejer är ju inställda att gå åt andra hållet, lampor och sånt ska vara ström åt fel håll,
vet inte hur man gör men det finns ju fler minicooper entusiaster och sånt här så de kommer väl med klara svar.

Senast redigerat av Emilius (29 december 2008)

Drönirettab
29 december 2008 · 21 761 Inlägg

Det är bara att slänga in ett vanligt bilbatteri, som andra har sagt. Huvudsaken är ju att man kopplar kablarna rätt. smile

dj_dinmamma
30 december 2008 ·

friskt kopplat, hälften brunnet..tongue

Larsson_Power Saabvilde!
30 december 2008 · 1 708 Inlägg

Kan tyvärr inte svaret på din fråga, men kan inte låta bli detta: Lucas, mannen som uppfann mörkret wink

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
tercELLEN
30 december 2008 · 166 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är bara att slänga in ett vanligt bilbatteri, som andra har sagt. Huvudsaken är ju att man kopplar kablarna rätt. smile

JA, alltså som jag tänker så borde det ju bara vara att sätta minus på minuspol och plus på pluspol, tanka, och be att den ska starta samtidigt som man vrider om nyckeln tongue

Corvair65 Stolt pappa
30 december 2008 · 161 Inlägg

stellan_dahl skrev:
men de är bara att jorde med + ska väll inte vara några konstigheter??? sätt + i karosen och minus i kabelhärvan.. bara att göra tvärtom jämförelse med en - jordad bil?
lr är de kanske för enkelt?tongue

Svårare än så är det inte. Har själv haft plusjordade bilar..

Tommy_P
30 december 2008 · 396 Inlägg

polvänd bara. enda grejen är ifall du byter generator till en "vanlig" så får du göra om lite, men det har du förmodligen inte gjort smile

Startmotorpunktse Följ strömmen..
30 december 2008 · 233 Inlägg

Plus på batteriet kopplas till karossen och minus till startmotor och tändningslås.

tercELLEN
1 januari 2009 · 166 Inlägg

Tommy_P skrev:
polvänd bara. enda grejen är ifall du byter generator till en "vanlig" så får du göra om lite, men det har du förmodligen inte gjort smile

Nähä du! Det har jag verkligen inte gjort! Morrrisen har kvar sin originalgenerator, tror att det var en likströmare? Den är iaf den största generatorn jag har sett, iaf till förhållande till den lilla 850cc-motorn :S

tercELLEN
1 januari 2009 · 166 Inlägg

Men tack för alla svar! Känns bättre att veta säkert hur man ska göra nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang