Tips behövs för konvertering : Volvo 244 16v Tic

Thorre
18 december 2006 · 24 Inlägg

Tänkte göra ett litet projekt till sommaren. Stoppa i en B234 men turbo i en Volvo 240! vill ha så mycket tips och råd som möjligt gällande el systemet och så vidare. tacksam för alla svar utom en massa dumma komentarer! //Thorre

Sharky
18 december 2006 · 10 287 Inlägg

B234 finns ej som turbo. Skall du bygga en B234 med turbo eller skall du ta en komplett B204FT?

Vilket sprut skall du använda? LH2.4 från B234, LH2.4 från B204 eller eftermarknadssprut?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Thorre
4 januari 2007 · 24 Inlägg

16 V finns med turbo.! Motorn heter B204GT tror du mig inte kan du kolla upp det.. men den går knappt att få tag i för den är sällsunt. men den finns.. kollade upp det på Google.se. så den finns. Jag vet inte riktigt än så länge hur långt jag kommer.. jag små forskar lite och ser vad som händer.

Melker_elk Blyfot och motor dödare
4 januari 2007 · 388 Inlägg

volvos "fet eva"
enbart till italien export satt i 700/900
har haft en sådan

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
vw_performance Greve
5 januari 2007 · 1 058 Inlägg

Thorre skrev:
16 V finns med turbo.! Motorn heter B204GT tror du mig inte kan du kolla upp det.. men den går knappt att få tag i för den är sällsunt. men den finns.. kollade upp det på Google.se. så den finns. Jag vet inte riktigt än så länge hur långt jag kommer.. jag små forskar lite och ser vad som händer.

du får nog läsa vad sharky skrev en gång till.. du missade en siffra på motorbeteckningen. volvo har aldrig tillverkat en 2.3liters turbomotor med 16 ventiler. den du syftar på är bara på 2 liter och finns bara som export, och den finns i två olika utföranden pga avgaskrav där B204gt är piggast med sina 200kusar.. en sån vore nåt tongue

PoLoud =D
Sharky
5 januari 2007 · 10 287 Inlägg

OK. Du skrev "B234" i ditt första inlägg. 204 är en annan story.

Men fortfarande: Vilket sprut skall du använda?

Och om man inte snubblar över en B204 så är det mycket billigare att turbokonvertera en B234.

/Göran

Thorre skrev:
16 V finns med turbo.! Motorn heter B204GT tror du mig inte kan du kolla upp det.. men den går knappt att få tag i för den är sällsunt. men den finns.. kollade upp det på Google.se. så den finns. Jag vet inte riktigt än så länge hur långt jag kommer.. jag små forskar lite och ser vad som händer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
B204FT
7 januari 2009 · 65 Inlägg

vw_performance skrev:

Thorre skrev:
16 V finns med turbo.! Motorn heter B204GT tror du mig inte kan du kolla upp det.. men den går knappt att få tag i för den är sällsunt. men den finns.. kollade upp det på Google.se. så den finns. Jag vet inte riktigt än så länge hur långt jag kommer.. jag små forskar lite och ser vad som händer.

du får nog läsa vad sharky skrev en gång till.. du missade en siffra på motorbeteckningen. volvo har aldrig tillverkat en 2.3liters turbomotor med 16 ventiler. den du syftar på är bara på 2 liter och finns bara som export, och den finns i två olika utföranden pga avgaskrav där B204gt är piggast med sina 200kusar.. en sån vore nåt tongue

Det ända som skiljer B204gt och B204ft är att ft har kat.

Men om man tittar på skillnaden mellan B234 och B204 så har B234 toppen större ventiler och ett högre lyft på kammarna.
Ventilerna från B234 toppen går inte ner i cylindrarna på B204.

Men jag har läst mig till att B204ft har oljesprut på kolvarna… Men då kan det vara fel.

/Patrik

Volvo 964 16v B204FT
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang