Ge ett klick för skogen och miljön i Sverige

_VeNoM_ Giftig
7 januari 2009 · 419 Inlägg

För en tid sen så blev jag tipsad om en sida där man kan gå in och klicka för att på så sätt skänka pengar till bevarande av svenska skogar och på så sätt rädda känsliga miljöer här i vårt land.

Så nu tänkte jag tipsa alla er här på Garaget om den här sidan. Det kan ju vara en bra sak och ett sätt att få lite bra publicitet då vi har ett "miljö-smutsigt" intresse enligt de som inte delar vårt intresse.

Så lägg in sidan inte som startsida för det kommer ju alltid att vara Garaget, men som favorit iallafall och gå in och klicka en gång om dagen för att på så sätt dra vårat strå till stacken.

--------------------------> www.ettklickforskogen.se <--------------------------

Det är helt gratis då alla pengar kommer från sponsorer som skjuter till mer och mer pengar ju fler det är som klickar.


Så kom igen nu alla, nu visar vi alla som tycker att vi bara är en massa idioter som förstör miljön med vårat intresse för motorfordon. Låt oss bevisa motsatsen!

KLICKA! cool


PS.Förlåt om jag la tråden i fel kategori men jag tänkte att det är bra om den kommer med längst ner på just nu listan när man skriver i tråden för det gör den ju inte i off-topic. Hoppas att moderatorerna kan ha överseende med det när det gäller en sån här sak som ändå har ett viktigt ändamål. DS

Senast redigerat av _VeNoM_ (7 januari 2009)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
_VeNoM_ Giftig
9 januari 2009 · 419 Inlägg

Någon som har nappat än då? Skriv i tråden om ni hakar på för att hålla den levande smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Dunken
9 januari 2009 ·

Jepp nu e man på har nu bidragit, ska dit imorgon också..
//Dunken

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Inte för att vara taskig men i Sverige har vi inga som helst problem med " över avverkning ".
Istället har vi väldigt mycket skog som inte avverkas eller gallras vilket får till följd att
skogen blir värdelös som virkesmaterial.
Då duger den bara till en sak: Elda.
När vi lärt oss sköta ALL skog vi har, då kan vi diskutera om vi avverkar lite eller mycket.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
_VeNoM_ Giftig
9 januari 2009 · 419 Inlägg

Dunken skrev:
Jepp nu e man på har nu bidragit, ska dit imorgon också..
//Dunken

Lysande! smile hoppas att det blir fler

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Danne_W
9 januari 2009 · 42 Inlägg

Jag är på. smile

_VeNoM_ Giftig
9 januari 2009 · 419 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Inte för att vara taskig men i Sverige har vi inga som helst problem med " över avverkning ".
Istället har vi väldigt mycket skog som inte avverkas eller gallras vilket får till följd att
skogen blir värdelös som virkesmaterial.
Då duger den bara till en sak: Elda.
När vi lärt oss sköta ALL skog vi har, då kan vi diskutera om vi avverkar lite eller mycket.

Jag förstår precis hur du menar men nu är det frågan om att skydda unika miljöer och rädda ekosystemen på dessa platser. Framförallt så är det ju många djur som vistas i det område och som inte är så vanliga överallt som insamlingen nu fokuserar på och den är även till stor del klassad som naturvärdes objekt som är värd att bevara.

Men visst kan jag hålla med dig, men inte om den här skogen som fokuset är lagt på just nu.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
_VeNoM_ Giftig
10 januari 2009 · 419 Inlägg

Danne_W skrev:
Jag är på. smile

Fint serru smile tipsa gärna fler

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Tuffhaggman
10 januari 2009 · 864 Inlägg

*klick*

klass
10 januari 2009 · 79 Inlägg

Klick smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
_VeNoM_ Giftig
11 januari 2009 · 419 Inlägg

og900turbo skrev:
seriös sidan såg ut xD

Ja, det är väl inge fel på den. tycker det är bra med tanke på att nästan allt arbete görs idéellt.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
_VeNoM_ Giftig
11 januari 2009 · 419 Inlägg

Kul att folk hakar på, tipsa alla ni känner så kan det bli hur bra som helst smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
TurbOla Reservdansk
11 januari 2009 · 6 271 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Inte för att vara taskig men i Sverige har vi inga som helst problem med " över avverkning ".
Istället har vi väldigt mycket skog som inte avverkas eller gallras vilket får till följd att
skogen blir värdelös som virkesmaterial.
Då duger den bara till en sak: Elda.
När vi lärt oss sköta ALL skog vi har, då kan vi diskutera om vi avverkar lite eller mycket.

Håller med. Så mycket skog som aldrig blir röjd, eller ordentligt gallrad.
Vi har aldrig haft så mycket skog i Sverige som vi har nu - NÅGONSIN.

Vi kan dra ett exempel ur "Skogen i Skolan":

Sverige består av 41 miljoner hektar land. 28 miljoner hektar är täckt av skog. Skogen täcker alltså mer än halva landet.

Vi är ett av de skogrikaste länderna i världen sett till folkmängd. Om alla nio miljoner svenskar går ut i skogen har varje en yta runt tre hektar för sig själv.

Över en miljon hektar planeras/har avsatts till naturparker och naturvårdsområden där man inte får röra skogen för "industriellt bruk", d.v.s. röja, gallra eller avverka, eller på annat liknande vis påverka naturen...
Dels av staten, men sen tvingas skogsägare "frivilligt" att bidra med motsvarande vad staten avsätter.
Detta är en 28-del av Sveriges skog. Det är väldigt mycket.
Frågan är om det överhuvudtaget finns något land som kan mäta sig med Sverige på detta området.
Det håller bara på att gå till överdrift.
Klart det finns rödlistade arter i skogen, men de har då alltså drygt en miljon hektar. Ett hektar är ju 10 000kvadratmeter, eller ungefär två fotbollsplaner...
Hur mycket tomt har en normal villa? 1000kvadratmeter som mest?

Jag har hållt på med detta i fyra år, så lite koll har man. smile

Jag hade förstått om man hade klickat för att rädda djunglerna i Amazonas, eller nåt sådant, där mycket skog faktiskt försvinner, men i Sverige ökar andelen skog brutalt eftersom man får sämre och sämre betalt som lantbrukare, eller de bara helt enkelt lägger av, planterar igen sina åkrar, eller låter betena förfalla.

Det gamla anrika öppna landskapet som vi hade för 100 år sedan, med slåtterängar, naturbeten, ljunghedar, är utdöende. Skogen tar över och försänker landet i dvala...

I odlad jord lever närmare hundra tusen insekter per kvadratmeter.
Det blir väldigt mycket när man mäter mark i hektar eller tunnland (ett hektar är 100x100meter, dvs 10 000kvm och ett tunnland är ca hälften).
För att jämföra med planterad mark, där det har hunnit växa upp en generation gran, så är siffran för dessa insekter nere i mindre än 40%, dvs runt 38 000 insekter som överlever, medan resten dör ut pga granens övertagande av marken, samt bildandet av sur humus.

Väldigt många fågelarter, och mindre däggdjur och liknande håller på att försvinna löjligt snabbt p.g.a. att de öppna ytorna med vajande gräs håller på att försvinna.

Så min poäng är att ni bidrar till massmord genom att bidra till mer skog i Sverige. wink

(För övrigt är det totalt stopp i alla sågverk & pappersbruk i Sverige för att ingen vågar/vill köpa träprodukter, plus att fabrikerna redan har hundratusentals kubikmeter virke, och endast pappersbruken behöver lite färsk lövmassa att blanda ut sitt papper med.)

Glömde tillägga att den tillväxten som finns i skogen som redan står idag, är högre än vad Sveriges skogsentreprenörer hinner avverka, och då har vi ändå världens förnämaste maskinpark inom skogsbruket, även de mest utbildade förarna, samt att vi i princip var först i världen med maskinellt skogsbruk, här i norden.

Jänkarna är fortfarande kvar på glada 70-talet när det gäller skogsbruk, som exempel.

Senast redigerat av TurbOla (11 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Navkapsel
11 januari 2009 · 4 637 Inlägg

TurbOla skrev:
Det gamla anrika öppna landskapet som vi hade för 100 år sedan, med slåtterängar, naturbeten, ljunghedar, är utdöende.

Väldigt många fågelarter, och mindre däggdjur och liknande håller på att försvi

Det vore bättre om pengarna gick till sådant.

_VeNoM_ Giftig
11 januari 2009 · 419 Inlägg

TurbOla skrev:

_Jonex_ skrev:
Inte för att vara taskig men i Sverige har vi inga som helst problem med " över avverkning ".
Istället har vi väldigt mycket skog som inte avverkas eller gallras vilket får till följd att
skogen blir värdelös som virkesmaterial.
Då duger den bara till en sak: Elda.
När vi lärt oss sköta ALL skog vi har, då kan vi diskutera om vi avverkar lite eller mycket.

Håller med. Så mycket skog som aldrig blir röjd, eller ordentligt gallrad.
Vi har aldrig haft så mycket skog i Sverige som vi har nu - NÅGONSIN.

Vi kan dra ett exempel ur "Skogen i Skolan":

Sverige består av 41 miljoner hektar land. 28 miljoner hektar är täckt av skog. Skogen täcker alltså mer än halva landet.

Vi är ett av de skogrikaste länderna i världen sett till folkmängd. Om alla nio miljoner svenskar går ut i skogen har varje en yta runt tre hektar för sig själv.

Över en miljon hektar planeras/har avsatts till naturparker och naturvårdsområden där man inte får röra skogen för "industriellt bruk", d.v.s. röja, gallra eller avverka, eller på annat liknande vis påverka naturen...
Dels av staten, men sen tvingas skogsägare "frivilligt" att bidra med motsvarande vad staten avsätter.
Detta är en 28-del av Sveriges skog. Det är väldigt mycket.
Frågan är om det överhuvudtaget finns något land som kan mäta sig med Sverige på detta området.
Det håller bara på att gå till överdrift.
Klart det finns rödlistade arter i skogen, men de har då alltså drygt en miljon hektar. Ett hektar är ju 10 000kvadratmeter, eller ungefär två fotbollsplaner...
Hur mycket tomt har en normal villa? 1000kvadratmeter som mest?

Jag har hållt på med detta i fyra år, så lite koll har man. smile

Jag hade förstått om man hade klickat för att rädda djunglerna i Amazonas, eller nåt sådant, där mycket skog faktiskt försvinner, men i Sverige ökar andelen skog brutalt eftersom man får sämre och sämre betalt som lantbrukare, eller de bara helt enkelt lägger av, planterar igen sina åkrar, eller låter betena förfalla.

Det gamla anrika öppna landskapet som vi hade för 100 år sedan, med slåtterängar, naturbeten, ljunghedar, är utdöende. Skogen tar över och försänker landet i dvala...

I odlad jord lever närmare hundra tusen insekter per kvadratmeter.
Det blir väldigt mycket när man mäter mark i hektar eller tunnland (ett hektar är 100x100meter, dvs 10 000kvm och ett tunnland är ca hälften).
För att jämföra med planterad mark, där det har hunnit växa upp en generation gran, så är siffran för dessa insekter nere i mindre än 40%, dvs runt 38 000 insekter som överlever, medan resten dör ut pga granens övertagande av marken, samt bildandet av sur humus.

Väldigt många fågelarter, och mindre däggdjur och liknande håller på att försvinna löjligt snabbt p.g.a. att de öppna ytorna med vajande gräs håller på att försvinna.

Så min poäng är att ni bidrar till massmord genom att bidra till mer skog i Sverige. wink

(För övrigt är det totalt stopp i alla sågverk & pappersbruk i Sverige för att ingen vågar/vill köpa träprodukter, plus att fabrikerna redan har hundratusentals kubikmeter virke, och endast pappersbruken behöver lite färsk lövmassa att blanda ut sitt papper med.)

Glömde tillägga att den tillväxten som finns i skogen som redan står idag, är högre än vad Sveriges skogsentreprenörer hinner avverka, och då har vi ändå världens förnämaste maskinpark inom skogsbruket, även de mest utbildade förarna, samt att vi i princip var först i världen med maskinellt skogsbruk, här i norden.

Jänkarna är fortfarande kvar på glada 70-talet när det gäller skogsbruk, som exempel.

Jag är med på noterna, det får gärna avverkas hur mycket som helst där skogen är just bara skog. Men just den här skogen tycker iallafall jag är värd att rädda när det finns såpass många arter som lever och har en bra miljö där de är.

Sen tycker jag också att det skulle vara oerhört bra om man kunde göra samma sak för amazonas djungeln också.

Men alla har ju rätt till sin egen åsikt och vill man inte klicka så behöver man ju inte göra det smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang