MS på B230FK

Bonn-Johan
16 januari 2009 · 245 Inlägg

Tänkte höra efter hur svår monteringen av megasquirt är i en 940 med B230FK? Har aldrig grejat med bilelektronik förr, men nån gång ska ju vara den första;) Är det svårt att installera? Självklart tar jag hjälp till själva mappningen, men vill ju montera allt å så själv.. Vad är det som behövs vara kvar av orginal elen osv? Hur mycket tror ni allt som allt kan gå på?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
skogenracing xcOOb
16 januari 2009 · 388 Inlägg

ska du trimma mera är tanken då lr, annars e det meningslöst i stort sett? ms e billigaste sprutet som finns, kolla på blocket så finns de till salu där

på ford o bmw installerar Mikael på skogenracing.com de på några timmar, han e utbildad elektriker och har hållit på med bilar ett tag.. så lätt är de väl inte men allt går ju.

Senast redigerat av skogenracing (16 januari 2009)

Bonn-Johan
17 januari 2009 · 245 Inlägg

skogenracing skrev:
ska du trimma mera är tanken då lr, annars e det meningslöst i stort sett? ms e billigaste sprutet som finns, kolla på blocket så finns de till salu där

på ford o bmw installerar Mikael på skogenracing.com de på några timmar, han e utbildad elektriker och har hållit på med bilar ett tag.. så lätt är de väl inte men allt går ju.

Okej så du menar att 465cc v70R spridare, extraktorgrenrör med toppmonterad 16T turbo å 3" avgassystem tillsammans med MS, inte skulle göra så mycket på effekten? Va ska man i såna fall göra mer? Tycker det låter märkligt, min polare hade nämligen MS på en B200FK, han hade 16T turbo, 3" avgassystem, v70R spridare å 405 topp med K kam, den gick nå nödjävligt, går fan inte att beskriva vilket sjukt drag det va i den bilen, å då va det ända bara en 2 liters motor.. Varför skulle det inte göra nån större skillnad på min motor då? Kan vara som du säger, men jag bara fundera..

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
PH_
17 januari 2009 · 310 Inlägg

Han menade troligtvis att ENBART ms inte gör så stor skillnad men så klart att med annan topp, kam och större turbo eller liknande så kommer du såklart få ut mer.

Tänkte också passa på att rekommendera VEMS, också billigt men med fler finesser än MS. Har bla inbyggt bredbandslambda stöd. Använder f.ö samma mapp program som MS men har som sagt mer funktioner. (kom på att VEMS har inbyggd launchcontrol också men det kanske även ms har?)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Bonn-Johan
17 januari 2009 · 245 Inlägg

PH_ skrev:
Han menade troligtvis att ENBART ms inte gör så stor skillnad men så klart att med annan topp, kam och större turbo eller liknande så kommer du såklart få ut mer.

Tänkte också passa på att rekommendera VEMS, också billigt men med fler finesser än MS. Har bla inbyggt bredbandslambda stöd. Använder f.ö samma mapp program som MS men har som sagt mer funktioner. (kom på att VEMS har inbyggd launchcontrol också men det kanske även ms har?)

Jo jag kom på det sen, trodde jag hade skrivit översta inlägget va jag hade gjort med motorn i nuläget, men hade ej det, ber om ursäkt för det, hehe.. Okej, ska kolla upp VEMS oxå, innan jag bestämmer mig för något.. Tackar för tipset.. Vilket är enklast att montera å installera måntro? Fast det är väl samma principer å funktioner så det kan ju ej va mycket som skiljer igentligen..

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
PH_
17 januari 2009 · 310 Inlägg

Det är i princip samma tillvägagångssätt som gäller. Klart att det inte är "enkelt" i den bemärkelsen dock. Det är lite lurigt. Man får gärna vara lite hemma på el/elektronik så man vet mer än skillnaden mellan +/- om du förstår vad jag menar, samt lite data och lite allmän motorkunskap, men ingen kunskap är ju förstor att man inte kan lära sig. Ville bara få fram att det inte är frågan om något "plug & play".

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Xuri One Man Clan
17 januari 2009 · 4 287 Inlägg

Att koppla ms är inte speciellt svårt,,,själva kopplingsdelen e faktiskt väldigt lätt tycker jag,har dock hållt på med lite bilelektronik men svårt...nja...

de lite bökigare å att få bilen å starta å mappa så de går å köra å håller...

att få ms startklart på en 940 kostar beroende på om man köper ny/beg box allt från 3-7000kr inkl bredbandslambda då vill säga...

svårt å säga på rak arm...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Bonn-Johan
17 januari 2009 · 245 Inlägg

Xuri skrev:
Att koppla ms är inte speciellt svårt,,,själva kopplingsdelen e faktiskt väldigt lätt tycker jag,har dock hållt på med lite bilelektronik men svårt...nja...

de lite bökigare å att få bilen å starta å mappa så de går å köra å håller...

att få ms startklart på en 940 kostar beroende på om man köper ny/beg box allt från 3-7000kr inkl bredbandslambda då vill säga...

svårt å säga på rak arm...

Okej, men själva mappningen å uppstarten tänkte jag ta hjälp med.. Blir nog att inhandla ett MS sen börja bygga, klara man inte av att installera det är det väl bara att ta hjälp, ingenting är omöjligt, handlar bara om hur lång tid det tar att få det bra;) Hur mycket av orginalelen på bilen kan man plocka bort?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Xuri One Man Clan
17 januari 2009 · 4 287 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

Xuri skrev:
Att koppla ms är inte speciellt svårt,,,själva kopplingsdelen e faktiskt väldigt lätt tycker jag,har dock hållt på med lite bilelektronik men svårt...nja...

de lite bökigare å att få bilen å starta å mappa så de går å köra å håller...

att få ms startklart på en 940 kostar beroende på om man köper ny/beg box allt från 3-7000kr inkl bredbandslambda då vill säga...

svårt å säga på rak arm...

Okej, men själva mappningen å uppstarten tänkte jag ta hjälp med.. Blir nog att inhandla ett MS sen börja bygga, klara man inte av att installera det är det väl bara att ta hjälp, ingenting är omöjligt, handlar bara om hur lång tid det tar att få det bra;) Hur mycket av orginalelen på bilen kan man plocka bort?

Plocka inte bort nått av orginal elen...du vet inte hur de blir om du får ombesiktning osv då är de surt å ligga å dra sladdar !!!!

Jag har inte rört en sladd i orginal systemet denna gången (alltså tagit bort)...en sladd har jag kopplat te ms boxen allt annat kör jag via ms egna kabelhärva... å nej så himla svårt å koppla de är de inte
de gäller dock att man håller koll på hur man har kopplat,att man kan använda multimeter å läsa kopplingschema för de är drygt å leta spänning osv med multimeter i bilens orginal system...

beroende på vad de är för extrafunktioner te boxen så är de väl 15-20 sladdar max man använder...
Tps = 2 sladdar+ jord
VR givare = 2 sladdar + jord
T-spole = 1 sladd
lambda = 1 sladd
spridare = 2 sladdar
Luftemp = 1 + jord
Vattentemp 1 + jord
soppapump 1 sladd
Huvudjord 2 sladdar
å alla av dessa sladdarna går inte till boxen

Sen finns tex Boostcontro,launch,dual table osv å då blir de lite mer sladdar

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bonn-Johan
17 januari 2009 · 245 Inlägg

Xuri skrev:

rockabillyshoes skrev:

Xuri skrev:
Att koppla ms är inte speciellt svårt,,,själva kopplingsdelen e faktiskt väldigt lätt tycker jag,har dock hållt på med lite bilelektronik men svårt...nja...

de lite bökigare å att få bilen å starta å mappa så de går å köra å håller...

att få ms startklart på en 940 kostar beroende på om man köper ny/beg box allt från 3-7000kr inkl bredbandslambda då vill säga...

svårt å säga på rak arm...

Okej, men själva mappningen å uppstarten tänkte jag ta hjälp med.. Blir nog att inhandla ett MS sen börja bygga, klara man inte av att installera det är det väl bara att ta hjälp, ingenting är omöjligt, handlar bara om hur lång tid det tar att få det bra;) Hur mycket av orginalelen på bilen kan man plocka bort?

Plocka inte bort nått av orginal elen...du vet inte hur de blir om du får ombesiktning osv då är de surt å ligga å dra sladdar !!!!

Jag har inte rört en sladd i orginal systemet denna gången (alltså tagit bort)...en sladd har jag kopplat te ms boxen allt annat kör jag via ms egna kabelhärva... å nej så himla svårt å koppla de är de inte
de gäller dock att man håller koll på hur man har kopplat,att man kan använda multimeter å läsa kopplingschema för de är drygt å leta spänning osv med multimeter i bilens orginal system...

beroende på vad de är för extrafunktioner te boxen så är de väl 15-20 sladdar max man använder...
Tps = 2 sladdar+ jord
VR givare = 2 sladdar + jord
T-spole = 1 sladd
lambda = 1 sladd
spridare = 2 sladdar
Luftemp = 1 + jord
Vattentemp 1 + jord
soppapump 1 sladd
Huvudjord 2 sladdar
å alla av dessa sladdarna går inte till boxen

Sen finns tex Boostcontro,launch,dual table osv å då blir de lite mer sladdar

Okej, där ser man, hehe.. Bara att pröva;)

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang