dubbla avståndet med mins 50%... med fjärrLÅS! TRICK [bilder]

940R
18 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Undrar om det funkar på min fjärr till porten till garaget med för där får man ju lik förbannat stanna bilen innan man kan köra igenom.Man vill ju att den skall vara öppen när man kommer..............................

Senast redigerat av 940R (18 januari 2009)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Abeed Pekabow i can see u
18 januari 2009 · 644 Inlägg

940R skrev:
Undrar om det funkar på min fjärr till porten till garaget med för där får man ju lik förbannat stanna bilen innan man kan köra igenom.Man vill ju att den skall vara öppen när man kommer..............................

säkert ,, ta kort på din dosa o skicka den till mig ska se hur den är gjord:)

Pilsk
18 januari 2009 · 460 Inlägg

vet inte riktigt vilken som är sändaren i min defa dosa

predator920
18 januari 2009 · 32 Inlägg

Riktigt bra tips! smile
Men läste en sak i "Vi Bil Ägare" (tror jag att det var) som gjorde att man fick längre räckvidd på fjärrlåset. Man sätter nyckeln mot huvudet och trycker tongue Visst visst, tänkte både jag och farsan. Men sen så gick vi ut och testade och det funkade verkligen lol

Bara för alla att ut och testa om det funkar för er också wink

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan"
Mortalis VW-nörd?
18 januari 2009 · 4 332 Inlägg

ska ja låta min morsa å farsa göra på sina fjärrisar, har värdelösa räckviddar. verka ju som flera haft framgång me detta

Abeed Pekabow i can see u
18 januari 2009 · 644 Inlägg

Pilsk skrev:
vet inte riktigt vilken som är sändaren i min defa dosa

ta kort på din dosa och skicka ,, ska se om ja förstår lite mer,,

Pilsk
18 januari 2009 · 460 Inlägg

funka riktigt bra.

_DamnIt R1 driver!
18 januari 2009 · 5 128 Inlägg

JapMax skrev:
Jag bytte batteri och ändra mitt avstånd från 5m till ca 20m, jag är skitnöjd! smile

Ett annat tips är att sätta sändaren under hakan, då fungerar huvet som en antenn (har jag hört iaf) smile

Sätt fjärren mot kindbenet och du mer eller mindre fördubblar räckvidden big_smile

on.t. - Detta får man försöka sig på, verkar vettigt smile

Allx
18 januari 2009 · 321 Inlägg

Fjärrdosan till mitt carguardlarm jag hade till min 440T räckte nästan 200m öppen terräng big_smile

EViLution!
Trekmeister
19 januari 2009 · 272 Inlägg

Plåtbiten du satt din extra "antenn" på är med stor säkerhet raka motsatsen, nämligen skärmning för att hindra att störningar når in eller ut från elektroniken. Av bilderna att döma skulle jag gissa att den riktiga antennen i ditt fall är den banan på kretskortet som går runt hela den vänstra sidan av kortet på första bilden. Det du har gjort är i princip samma sak som händer när man håller fjärren mot huvudet; sladden svänger med efter som den ligger relativt nära antennen.

Den sista bilden på en annan sändare har du ringat in en kristall på. Visst har den med radion att göra, men den sänder inte ut några signaler direkt. Den är innesluten i metall just för att hindra att signaler sänds ut som kan störa annan elektronik. Det går inte att se på bilden, men antennen på den fjärren är antagligen också en bana som går runt så stor del av kretskortet som möjligt.

Abeed Pekabow i can see u
19 januari 2009 · 644 Inlägg

Trekmeister skrev:
Plåtbiten du satt din extra "antenn" på är med stor säkerhet raka motsatsen, nämligen skärmning för att hindra att störningar når in eller ut från elektroniken. Av bilderna att döma skulle jag gissa att den riktiga antennen i ditt fall är den banan på kretskortet som går runt hela den vänstra sidan av kortet på första bilden. Det du har gjort är i princip samma sak som händer när man håller fjärren mot huvudet; sladden svänger med efter som den ligger relativt nära antennen.

Den sista bilden på en annan sändare har du ringat in en kristall på. Visst har den med radion att göra, men den sänder inte ut några signaler direkt. Den är innesluten i metall just för att hindra att signaler sänds ut som kan störa annan elektronik. Det går inte att se på bilden, men antennen på den fjärren är antagligen också en bana som går runt så stor del av kretskortet som möjligt.

har du läst teknik ?
själv har jag gjort det att en antenn ska gå på en bana är onödig som fan då mister man hur mkt signaler som fan , och det vill inget , sändaren är inte som din fjärrkontroll om du tror det . där måste du rikta den mot tv här är det en annan teknik !

darkwizard Fordonstekniker
19 januari 2009 · 1 740 Inlägg

Jag tycker mitt avstånd räcker, 150 meter vid fri sikt.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Trekmeister
19 januari 2009 · 272 Inlägg

Abeed skrev:
har du läst teknik ?
själv har jag gjort det att en antenn ska gå på en bana är onödig som fan då mister man hur mkt signaler som fan , och det vill inget , sändaren är inte som din fjärrkontroll om du tror det . där måste du rikta den mot tv här är det en annan teknik !

Eh om du snackar gymnasieteknik så ja då har jag gjort det. Plus ett antal år på universitet på teknisk utbildning så ja lite har jag läst. Och jag är väl medveten om skillnaden på de infraröda fjärrkontroller som oftast används till hemelektronik och radiosändare. (Skall tilläggas att det är digital elektronik jag kan, är inte lika bra på analogt, som det är i exempelvis i radio-delen på din sändare. Därför kan jag tyvärr inte redogöra för vad varje komponent har för exakt funktion).

Du säger emot dig själv en del här också. Om det nu är så dåligt att antennen skulle gå i en bana på kretskortet, varför försöker du förlänga den med en sladdstump? Det är ingen större skillnad på att den följer en bana på kortet mot att dra den i en sladd.

Visst stämmer det på sätt och vis att man i normala fall inte vill dra antennsignalen någon längre sträcka på ett kretskort och inte heller i sladdar. Men det beror på att sladden/banan dämpar signalen och du får sämre känslighet. Dock gäller ju detta bara när du har en större antenn i andra änden av en skärmad kabel. I fallet med fjärrkontrollen till bilen har du ingen yttre antenn och då används en ledningsbana alternativt en bit oskärmad sladd som antenn.

_Wallis_
19 januari 2009 · 4 506 Inlägg

Kan du andas kan du dö.
Abeed Pekabow i can see u
19 januari 2009 · 644 Inlägg

Trekmeister skrev:

Abeed skrev:
har du läst teknik ?
själv har jag gjort det att en antenn ska gå på en bana är onödig som fan då mister man hur mkt signaler som fan , och det vill inget , sändaren är inte som din fjärrkontroll om du tror det . där måste du rikta den mot tv här är det en annan teknik !

Eh om du snackar gymnasieteknik så ja då har jag gjort det. Plus ett antal år på universitet på teknisk utbildning så ja lite har jag läst. Och jag är väl medveten om skillnaden på de infraröda fjärrkontroller som oftast används till hemelektronik och radiosändare. (Skall tilläggas att det är digital elektronik jag kan, är inte lika bra på analogt, som det är i exempelvis i radio-delen på din sändare. Därför kan jag tyvärr inte redogöra för vad varje komponent har för exakt funktion).

Du säger emot dig själv en del här också. Om det nu är så dåligt att antennen skulle gå i en bana på kretskortet, varför försöker du förlänga den med en sladdstump? Det är ingen större skillnad på att den följer en bana på kortet mot att dra den i en sladd.

Visst stämmer det på sätt och vis att man i normala fall inte vill dra antennsignalen någon längre sträcka på ett kretskort och inte heller i sladdar. Men det beror på att sladden/banan dämpar signalen och du får sämre känslighet. Dock gäller ju detta bara när du har en större antenn i andra änden av en skärmad kabel. I fallet med fjärrkontrollen till bilen har du ingen yttre antenn och då används en ledningsbana alternativt en bit oskärmad sladd som antenn.

där har vi ju clip med. har de också fel , tycker du att han gör fel ?
så borde du göra en bättre och visa oss.
att jag säger emot mig själv gör jag inte vill du läsa det så får du väl göra det men ja är hundra på at du vet vad jag menar , om du nu har läst teknik

Senast redigerat av Abeed (19 januari 2009)

fredriq Olika
19 januari 2009 · 907 Inlägg

_Wallis_ skrev:

Han som gjort filmen är nog dåligt påläst, han löder ju på en trådstump på kristallen(märkt Xtal) till radion i sändaren, möjligen fungerar tråden som jordplan, men någon utökad antenn är det inte tal om.

Att bara förlänga en antenn hur som helst är inte på något sätt optimalt, en antenns längd är anpassad till radions frekvens.

Ja, jag har både läst teknik/elektronik och lärt mig av egna misstag!

Mvh
Fredrik
Trekmeister
19 januari 2009 · 272 Inlägg

Abeed skrev:
där har vi ju clip med. har de också fel , tycker du att han gör fel ?
så borde du göra en bättre och visa oss.
att jag säger emot mig själv gör jag inte vill du läsa det så får du väl göra det men ja är hundra på at du vet vad jag menar , om du nu har läst teknik

Ja jag vet vad du menar och jag skrev dessutom en del om hela grejjen med att dra antennsignal i en bana på kortet eller i en sladd; se sista stycket i min förra post.

Helt riktigt anser jag att han har fel. Kollar man noga på klippet 15s in så ser man att det står XTAL1 i silkscreen på kortet, crystal - kristall - oscillator etc. Utsignalen från kristallen är rysligt svag och måste förstärkas många gånger innan den ens når utanför sändarens skal. Koden som skickas till din bil som säger åt datorn i bilen att låsa eller låsa upp dörrarna skall också bäddas in i signalen innan den sänds iväg.

Dessutom är i regel inte plåtskalet på kristallen kopplat till något (möjligen jord om det finns in till kapseln) så antagligen ligger sladden helt och flyter. Det som då händer är att den svänger med när radiosändaren är aktiv, precis samma effekt som när man håller sändaren mot huvudet. Radiosignalen får molekylerna i sladden/huvudet att svänga och därför fungerar de som en extra antenn, typ.

Såg även nu att om man kollar lite bland kommentarerna på youtube-snutten så är det flera som säger precis samma som jag...

Phaetoon
19 januari 2009 · 8 156 Inlägg

syncro skrev:
Jag provade detta nyss det tog 10 min och jag dubblade avståndet med 50%...

Dubblade du, eller ökade du bara avståndet med 50%?
för en fördubbling av avståndet innebär en ökning med 100%, inte 50%.

När det gäller kroppens förmåga att förstärka signaler så är den ganska så stor.
Jag antar att kroppen agerar antenn? Rätt så mycket järn i blodet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jimm
19 januari 2009 · 1 661 Inlägg

Trekmeister skrev:

Abeed skrev:
där har vi ju clip med. har de också fel , tycker du att han gör fel ?
så borde du göra en bättre och visa oss.
att jag säger emot mig själv gör jag inte vill du läsa det så får du väl göra det men ja är hundra på at du vet vad jag menar , om du nu har läst teknik

Ja jag vet vad du menar och jag skrev dessutom en del om hela grejjen med att dra antennsignal i en bana på kortet eller i en sladd; se sista stycket i min förra post.

Helt riktigt anser jag att han har fel. Kollar man noga på klippet 15s in så ser man att det står XTAL1 i silkscreen på kortet, crystal - kristall - oscillator etc. Utsignalen från kristallen är rysligt svag och måste förstärkas många gånger innan den ens når utanför sändarens skal. Koden som skickas till din bil som säger åt datorn i bilen att låsa eller låsa upp dörrarna skall också bäddas in i signalen innan den sänds iväg.

Dessutom är i regel inte plåtskalet på kristallen kopplat till något (möjligen jord om det finns in till kapseln) så antagligen ligger sladden helt och flyter. Det som då händer är att den svänger med när radiosändaren är aktiv, precis samma effekt som när man håller sändaren mot huvudet. Radiosignalen får molekylerna i sladden/huvudet att svänga och därför fungerar de som en extra antenn, typ.

Såg även nu att om man kollar lite bland kommentarerna på youtube-snutten så är det flera som säger precis samma som jag...

Man kanske skulle prova själv?
Prova med att tjepa dit sladden, sedan bara lägga den där i och även testa att hålla den utanför dosan för att sedan avsluta med att hålla dosan mot huvudet så vet man sen vad som funkar och inte.

Men det verkar ju som att huvudet kan förstärka signalen, då bör även en sladdbit kunna göra det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang