Kopplingsläckage? (Subaru Impreza)

Kizer
27 december 2008 · 7 Inlägg

Nån som kan hjälpa mig med ett problem som jag har.
Kopplingen på min impreza vill inte funka.
får inte upp kopplingspedalen mer än ca 1-2 cm, sen får man ta "upp" den med foten, men den kopplar inte 100.

Har fyllt på med kopplingsvätska till strecket som man ska.

Kan jag ha fått fel vätska?

Senast redigerat av Kizer (27 december 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
28 december 2008 · 3 878 Inlägg

Låter som läckage någon stans så det kommer in luft och vätska ut. Antingen huvudcylinder, ledning eller slavcylinder...
Har du behövt fylla på vätska?

Erkki Ingenjör
31 december 2008 · 56 Inlägg

"kopplingsvättska" är bromsvätska dot 4 elr bättre ska det va.

pröva luffta den ordentligt hälst bakvänt alltså töm systemet, pressa sedan in bromsvätskan genom luftningsnippeln tills behållaren är fylld.

Jag gjorde det med en oljesug med en övergång till smalare slang. funkade fint på min impreza.

Mvh Erik
Kizer
9 januari 2009 · 7 Inlägg

Jag kollade behällaren idag, då va den under strecket, fyllde på med ny bromsvätska dot 4 då fick jag upp pedalen, men när jag provade igen efter ca 2-3 timmar så har den "sjunkit" igen. Måste vara nå läckage nånstans?

Renovering av kopplingscylinder kanske behövs, isåfall var sitter den? hehe..

Senast redigerat av Kizer (9 januari 2009)

kalle9000
10 januari 2009 · 108 Inlägg

jag har samma problem på min honda. de läcker troligtvis från slavcylindern. på hondan sitter den allafall utanför växellådan... har du luftsat systemet nån gång? rinner vätskan ut på marken/golvet?

DusanMandick Random Hero
10 januari 2009 · 4 047 Inlägg

mm låter som den drar in luft nåonstans, kika under till osv om du ser någon läcka, lägg en kartong under bilen under natten för o se om nåt droppar ur lättare

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Mitsuhini
10 januari 2009 · 337 Inlägg

huvudcylindern brukar sitta vid pedalen genom torpedväggen, slavcylindern sitter vid växellådan, det verkar som du har ett litet läckage i någon av dem eftersom det går att köra bilen. brister det helt så spelar det ingen roll hur mycket vätska du häller i, pedalen 'sugs' ner i golvet. vet inte exakt hur det ser ut på din impreza, men kolla under vid pedalen om det är kladdigt, behöver inte nödvändigtvis ha runnit ner på golvet. om det är kladdigt så byt huvudcylinder. brukar kosta runt en tusenlapp.  annars fyll på vätska be en polare trampa ner kopplingen ett par gånger så kollar du var det läcker. /Jonsson

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Kizer
14 januari 2009 · 7 Inlägg

Jag har renoverat slavcylindern och bytt vätska och luftat men funkar ändå inte, har betsällt ny huvudcylinder nu, hoppas jag får den innan helgen så man kan få köra bilen till helgen smile
Har inte kunnat köra med bilen på bra länge nu, längtar efter att få rasta subban lite, hehe..

Vill tacka alla för den hjälp jag fått, hade inte klarat allt jobb utan hjälp, så Tackar så mycket!! smile

Senast redigerat av Kizer (14 januari 2009)

Phaetoon
14 januari 2009 · 8 156 Inlägg

Fixade till rubriken så att du får fler svar.
Mvh Moderator (Phaetoon)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kizer
17 januari 2009 · 7 Inlägg

Har äntligen fixat kopplingen, har renoverat slavcylindern och bytt huvudcylinder och slang och vätska, nu funkar den kanon, som ny smile

kalle9000
24 januari 2009 · 108 Inlägg

va bra, blev de en dyr reparation?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang