Ta loss "alupanel" i Saab 9-5 -03

Fatstuff Hobby sabotör
25 januari 2009 · 178 Inlägg

Tja!
Har köpt en 9-5 -03:a med en fejkad alupanel runt instrumenteringen. Då den är ganska sliten skulle jag vilja lacka om den samt modda lite för nya 1-din's stereon. Är det ngn här som vet hur man enklast tar lös dem, måste man kanske rentav riva hela instrumentbrädan?
Inredningen i bilen är gråsvart, halvskinn. Funderar på att lacka den antingen blanksvart, mattsvart, grafitgrå eller mattsilver. Tips?

Mvh Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
te_wik Forummoderator
25 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Du lär få ta lös hela instrumentpanelen för den panelen du pratar om sitter fastskruvad bakifrån.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Nemi
25 januari 2009 · 61 Inlägg

Du vill montera loss hela panelen?
Väldigt enkelt.plocka ut alla knappar,tex,dimljus,esp,ljusreglage mm.Stereon drar du ut med 2 pinnar,siden och accen trycker du bara ut (väldigt enkelt) sen har du mellan 6 - 10 skruvar totalt.Väldigt enkelt.
Har precis lackat min.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81605/552607_xmge95.jpg

Fatstuff Hobby sabotör
25 januari 2009 · 178 Inlägg

Ooooh f*ck... Precis det jag inte ville höra... Hur mycket jobb är det att lossa den då? Läge att fixa hela panelen med spritpenna kanske...? wink

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Crille_9_5 BioPower by MapTun
25 januari 2009 · 238 Inlägg

Gör en sökning på www.stcs.nu/forum

Ganska säker på att nån gett en utförlig förklaring hur du skall gå till väga smile

Maptun #3 BioPower Inviduell
Fatstuff Hobby sabotör
25 januari 2009 · 178 Inlägg

Nemi skrev:
Du vill montera loss hela panelen?
Väldigt enkelt.plocka ut alla knappar,tex,dimljus,esp,ljusreglage mm.Stereon drar du ut med 2 pinnar,siden och accen trycker du bara ut (väldigt enkelt) sen har du mellan 6 - 10 skruvar totalt.Väldigt enkelt.
Har precis lackat min.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/81605/552607_xmge95.jpg

Fräsigt! Blev snyggt som fan! Sitter skruvarna så att man kommer åt dem genom hålen som blir?

(mitt tidigare inlägg var till första svaret... )

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Fatstuff Hobby sabotör
25 januari 2009 · 178 Inlägg

Crille_9_5 skrev:
Gör en sökning på www.stcs.nu/forum

Ganska säker på att nån gett en utförlig förklaring hur du skall gå till väga smile

Ska ta mig en kik på det! tack!

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Nemi
25 januari 2009 · 61 Inlägg

Toatalt 7 skruvar tror jag.
3 sitter runt ljusregleringen,längst ut till vänster,du ser dom är du plockat ut knapparna.2 sitter snett vid siden och 2 sitter snett vid accen,du ser hålen på min bild på högra sidan.
Sen drar du lite löst i pannelen,den sitter med clips.Tog 30 min för mig att lossa allt ändå så var jag väldigt försiktig (första gången jag gjorde detta).
Lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen.

Fatstuff Hobby sabotör
25 januari 2009 · 178 Inlägg

Nemi skrev:
Toatalt 7 skruvar tror jag.
3 sitter runt ljusregleringen,längst ut till vänster,du ser dom är du plockat ut knapparna.2 sitter snett vid siden och 2 sitter snett vid accen,du ser hålen på min bild på högra sidan.
Sen drar du lite löst i pannelen,den sitter med clips.Tog 30 min för mig att lossa allt ändå så var jag väldigt försiktig (första gången jag gjorde detta).
Lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen.

Tack för bra svar! Är grymt nöjd med bilen, saabälskare som jag är... Ska försöka hinna med detta under nästa helg! Någon som har färgförslag? Bilen är i saabs standard gråmetallic. Det jag funderat på var blanksvart, mattsvart, grafitgrå eller mattsliver.

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang