byte av B230ft?

swedahl
27 februari 2006 · 148 Inlägg

Ska byta motor i min 740 tic, B230ft, undrar ifall det é ngn skillnad på databoxarna, eller om det bara é att byta motor rakt av?

/Tomas

Low´n´slow is da shit
Sharky
27 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Ja, det är skillnad mellan olika databoxar. Men eftersom du skall byta motor så behöver du inte bry dig om det bara du låter insuget, komplett med spridare, följa med från den gamla motorn.

Skall man byta från B230ET till FT så är det mera man måste tänka på.

/Göran


swedahl skrev:
Ska byta motor i min 740 tic, B230ft, undrar ifall det é ngn skillnad på databoxarna, eller om det bara é att byta motor rakt av?

/Tomas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
swedahl
27 februari 2006 · 148 Inlägg

vad har det för betydelse med spridarna o insuget, eller kan det vara olika spridare?
/tack för svar!

ps: ngn som vet hur många hästar b230ft:s kolvar o stakar klarar mm?

Senast redigerat av swedahl (27 februari 2006)

Low´n´slow is da shit
Sharky
27 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Olika spridare IIRC (mörk respektive ljus-gröna. Inte 100% säker här) Däremot så sitter det kallstartsspridare i insuget fram tom 91 så det är därför det är lika bra att behålla gamla insuget.

(Jag hoppades att du skall byta från FT -> FT och inte från ET->FT bara....)

Kolvarna? Tja, utan problem över 400Hkr.

/Göran

swedahl skrev:
vad har det för betydelse med spridarna o insuget, eller kan det vara olika spridare?
/tack för svar!

ps: ngn som vet hur många hästar b230ft:s kolvar o stakar klarar mm?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
nirsa
7 juni 2006 · 17 Inlägg

Om man vill byta från ET till FT vad är det som blir jobbigre då?

Maizer
8 juni 2006 ·

ET är ju mekaniskt insprut, helt olika.

IMÅP4CT
8 juni 2006 · 36 Inlägg

et är inte mekaniskt sprut bara på 240 och då är det b21et motor med kjet 740 med b230et har elektroniskt. Och Du frågade vad kolvar o stakar klarar det beror vilken årsmodell motorn är ifrån den b230ft som sitter i 740 orginal är ren skit men köper du en nyare från 940 så får du en fin motor som du lätt kan köra 300 hk på utan problem

Sharky
8 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Vi skall inte virra iväg runt vad som håller bättre eller inte. Problemet om man tar en B230ET motor och trycker ner i en bil med sprut avsett för en B230FT motor är att temperaturgivarna i toppen är olika och därför måste följa sprut och inte motor.

/Göran

nirsa skrev:
Om man vill byta från ET till FT vad är det som blir jobbigre då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
frasse4
8 juni 2006 · 736 Inlägg

Men ehhh... varför byta till en b230ft som måste ha katt när man kan ha en b230et som inte behöver det...och ger högre effekt orginal...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
lagerknack Avstängd
9 juni 2006 · 70 Inlägg

frasse4 skrev:
Men ehhh... varför byta till en b230ft som måste ha katt när man kan ha en b230et som inte behöver det...och ger högre effekt orginal...

de där med efekten i en et och ft har nog ingen värre betydelse mer än att ft har 8,7-1 i kompförhålande och et 9,0-1 alsså kan man ha lite högre ladd i ft. om man har en 740 med en b230et i och man sätter i en ft behöver man inte montera dit den kat... efekten som e original beror på att de e olika styrsytem.  /andreas

Senast redigerat av lagerknack (9 juni 2006)

gör som ford köp volvo
nirsa
9 juni 2006 · 17 Inlägg

Sharky >
Skrev du fel eller uppfattade du fel?? ET till >>> FT???
Tänkte behålla insug med spridare och turbo mm från gamla motorn... går det bra?
Kan man få ut mer effekt om man tar ett Fk block(+topp) och kör me gamla sprut å turbo? 
Hur mycket laddtryck tål respektive motor?
//Erik

Sharky skrev:
Vi skall inte virra iväg runt vad som håller bättre eller inte. Problemet om man tar en B230ET motor och trycker ner i en bil med sprut avsett för en B230FT motor är att temperaturgivarna i toppen är olika och därför måste följa sprut och inte motor.

/Göran

nirsa skrev:
Om man vill byta från ET till FT vad är det som blir jobbigre då?

Senast redigerat av nirsa (12 juni 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang