BMW 530d AUdi A6 2.4

Ellertz Norrlänning
6 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Thorssa skrev:
Jag skulle aldrig välja A6:an i det valet. 2,4 är en riktigt tråkig motor och passar inte alls bra i en såpass tung bil som A6. Jag skulle inte börja fundera på en A6 förrän det handlar om en 3,0 TDi Quattro!

A6 är inte så farligt tung... Utan quattro är dom lättare än flera konkurrenter. 2.0T motorn är enligt mig den bästa, chippad så går dom ritkigt bra och drar ungefär som en volvo diesel.  Men man skulle ju inte tacka nej till en 3.0 Tdi wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
expect1991
6 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Mitt val: BMW 530d

Gillar BMW mer tongue

Rquired Allmänt envis
6 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Nu förstår jag inte riktigt...  Bmw:s E60 kom väl 2005? Medan Mercedes lanserade sin W211 redan 2003. Så att Bmw:n skulle vara äldre är ju inte riktigt sanningen. Sedan är ju mercedes E270 motor redan från 90 talet har jag för mig.

jadu vet ja inte riktigt hur trovärdiga AB är. Men min 318D från 08 som ja lånade drog 0.55l/milen. När det i papperna stod 0.47.

Så Bmw:s siffror litar inte jag på.

Nae nae det gör du inte wink

Bmws E60 kom 2003, siffrorna i mitt inlägg kommer ifrån den nye mercedes e270 cdi blue efficency som inte börjat säljas än. Denna blueefficency motorn är om inte en helt ny konstruktion ordentligt reviderad i alla fall.

Hur du får din lånebil att dra mer än vad som står i pappret kan jag inte svara för, har väl i de flesta fall att göra med att man skall "testa" lånebilar. Jag kan slänga upp min egen bil som drar en bra bit under vad bmw anger trots att jag knappast kör enligt EU körcyklen. Och jag kan slänga upp ett flertal exempel med mercor som drar mer än angivet, Bla en A180 cdi.

Citerar Teknikens Värld, "BMW bygger världens bästa dieselmotorer", från ett färsk test. Vill du att jag ska leta upp vilken tidning så visst, men ovanstående räcker för mig i alla fall smile I samma test drog Bmw 0,75 L/mil (testförbrukning), när det står 0,66 i papperna från BMW. Detta är mer än en deciliter mindre än konkurrenterna, som hade större skillnad mellan uppmät och verklig förbrukning. Tyvärr så var ingen merca med, kanske för att den kostar 50k mer utan att ge något extra jämfört med de testade?

jasså? Första E60 jag sett hade då årsmodell -05 iaf. Att en merca kostar 50K mer än väl också en lögn...  Du får en ny Merca E-klass för mindre pengar än Bmw 5 serien och audi A6.

1.
E60

2003 lanseras femte generationen med en design, som avviker från de tidigare ganska konservativt formgivna bilarna. Nyheter i denna modell är bl.a. automatisk farthållare, head-up display (till exempel hastighet kan projiceras på vindrutan), "aktiv styrning" och iDrive, ett av BMW utvecklat system för att sköta de många funktioner i bilen (stereo, klimatanläggning m.m.) med ett stort vred och en knapp på kardantunneln. Kombiversionen har en egen benämning, E61. Toppversionen M5 försågs med en mycket tekniskt avancerad 5 liters V10 med en maxeffekt på 507 hk. Den har också vunnit ett flertal utmärkelser b la för bästa prestanda motor, samma motor sitter även i M6. 535d presenterades också och var under en period världens starkaste personbilsdiesel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_5-serie

2.
Audi A6 3.0 TDI: 391500:-
Bmw 530D: 410000:-
Mercedes E280 CDI: 451900:-

Så håll inte på och kalla folk lögnare hela tiden, ska man vara riktigt rättvis är inte 280 CDI motsvarande Bmwn eller Audin. Utan det krävs steget starkare (och dyrare) motor för det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thorssa
7 februari 2009 ·

Bara att ta en snabb titt på blocket så ser man att E60 fanns 2003. Att man kan få en Mercedes för mindre pengar än en A6 eller 5-serie är säkert möjligt. Däremot betvivla jag att en Mercedes är billigare än en Audi eller BMW med motsvarande utrustning, det brukar också vara den jämförelsen som tidningar gör eftersom det är det intressanta.

Thorssa
7 februari 2009 ·

Ellertz skrev:

Thorssa skrev:
Jag skulle aldrig välja A6:an i det valet. 2,4 är en riktigt tråkig motor och passar inte alls bra i en såpass tung bil som A6. Jag skulle inte börja fundera på en A6 förrän det handlar om en 3,0 TDi Quattro!

A6 är inte så farligt tung... Utan quattro är dom lättare än flera konkurrenter. 2.0T motorn är enligt mig den bästa, chippad så går dom ritkigt bra och drar ungefär som en volvo diesel.  Men man skulle ju inte tacka nej till en 3.0 Tdi wink

Nåja, 1790 kg anser jag vara en tung bil. Alldeles för tungt för en motor på 177 hk!

Ellertz Norrlänning
7 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Thorssa skrev:

Ellertz skrev:

Thorssa skrev:
Jag skulle aldrig välja A6:an i det valet. 2,4 är en riktigt tråkig motor och passar inte alls bra i en såpass tung bil som A6. Jag skulle inte börja fundera på en A6 förrän det handlar om en 3,0 TDi Quattro!

A6 är inte så farligt tung... Utan quattro är dom lättare än flera konkurrenter. 2.0T motorn är enligt mig den bästa, chippad så går dom ritkigt bra och drar ungefär som en volvo diesel.  Men man skulle ju inte tacka nej till en 3.0 Tdi wink

Nåja, 1790 kg anser jag vara en tung bil. Alldeles för tungt för en motor på 177 hk!

joo men den går förvånansvärt bra för att "bara" ha 177 hk. Men 2.0T på 170 hk känns snabbare.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
7 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Nae nae det gör du inte wink

Bmws E60 kom 2003, siffrorna i mitt inlägg kommer ifrån den nye mercedes e270 cdi blue efficency som inte börjat säljas än. Denna blueefficency motorn är om inte en helt ny konstruktion ordentligt reviderad i alla fall.

Hur du får din lånebil att dra mer än vad som står i pappret kan jag inte svara för, har väl i de flesta fall att göra med att man skall "testa" lånebilar. Jag kan slänga upp min egen bil som drar en bra bit under vad bmw anger trots att jag knappast kör enligt EU körcyklen. Och jag kan slänga upp ett flertal exempel med mercor som drar mer än angivet, Bla en A180 cdi.


Citerar Teknikens Värld, "BMW bygger världens bästa dieselmotorer", från ett färsk test. Vill du att jag ska leta upp vilken tidning så visst, men ovanstående räcker för mig i alla fall smile I samma test drog Bmw 0,75 L/mil (testförbrukning), när det står 0,66 i papperna från BMW. Detta är mer än en deciliter mindre än konkurrenterna, som hade större skillnad mellan uppmät och verklig förbrukning. Tyvärr så var ingen merca med, kanske för att den kostar 50k mer utan att ge något extra jämfört med de testade?

jasså? Första E60 jag sett hade då årsmodell -05 iaf. Att en merca kostar 50K mer än väl också en lögn...  Du får en ny Merca E-klass för mindre pengar än Bmw 5 serien och audi A6.

1.
E60

2003 lanseras femte generationen med en design, som avviker från de tidigare ganska konservativt formgivna bilarna. Nyheter i denna modell är bl.a. automatisk farthållare, head-up display (till exempel hastighet kan projiceras på vindrutan), "aktiv styrning" och iDrive, ett av BMW utvecklat system för att sköta de många funktioner i bilen (stereo, klimatanläggning m.m.) med ett stort vred och en knapp på kardantunneln. Kombiversionen har en egen benämning, E61. Toppversionen M5 försågs med en mycket tekniskt avancerad 5 liters V10 med en maxeffekt på 507 hk. Den har också vunnit ett flertal utmärkelser b la för bästa prestanda motor, samma motor sitter även i M6. 535d presenterades också och var under en period världens starkaste personbilsdiesel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_5-serie

2.
Audi A6 3.0 TDI: 391500:-
Bmw 530D: 410000:-
Mercedes E280 CDI: 451900:-

Så håll inte på och kalla folk lögnare hela tiden, ska man vara riktigt rättvis är inte 280 CDI motsvarande Bmwn eller Audin. Utan det krävs steget starkare (och dyrare) motor för det...

Var har du fått de där siffrorna ifrån? För du kan få en E280 och även en E320 för bra mkt mindre pengar än sådär. För 451K så får du säkert ett avantgarde paket med och då blir de två helt olika grejjer.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Thorssa
7 februari 2009 ·

Ellertz skrev:

Thorssa skrev:

Ellertz skrev:

A6 är inte så farligt tung... Utan quattro är dom lättare än flera konkurrenter. 2.0T motorn är enligt mig den bästa, chippad så går dom ritkigt bra och drar ungefär som en volvo diesel.  Men man skulle ju inte tacka nej till en 3.0 Tdi wink

Nåja, 1790 kg anser jag vara en tung bil. Alldeles för tungt för en motor på 177 hk!

joo men den går förvånansvärt bra för att "bara" ha 177 hk.

Då har vi olika definitioner på när en bil går bra...

Rquired Allmänt envis
7 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

jasså? Första E60 jag sett hade då årsmodell -05 iaf. Att en merca kostar 50K mer än väl också en lögn...  Du får en ny Merca E-klass för mindre pengar än Bmw 5 serien och audi A6.

1.
E60

2003 lanseras femte generationen med en design, som avviker från de tidigare ganska konservativt formgivna bilarna. Nyheter i denna modell är bl.a. automatisk farthållare, head-up display (till exempel hastighet kan projiceras på vindrutan), "aktiv styrning" och iDrive, ett av BMW utvecklat system för att sköta de många funktioner i bilen (stereo, klimatanläggning m.m.) med ett stort vred och en knapp på kardantunneln. Kombiversionen har en egen benämning, E61. Toppversionen M5 försågs med en mycket tekniskt avancerad 5 liters V10 med en maxeffekt på 507 hk. Den har också vunnit ett flertal utmärkelser b la för bästa prestanda motor, samma motor sitter även i M6. 535d presenterades också och var under en period världens starkaste personbilsdiesel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_5-serie

2.
Audi A6 3.0 TDI: 391500:-
Bmw 530D: 410000:-
Mercedes E280 CDI: 451900:-

Så håll inte på och kalla folk lögnare hela tiden, ska man vara riktigt rättvis är inte 280 CDI motsvarande Bmwn eller Audin. Utan det krävs steget starkare (och dyrare) motor för det...

Var har du fått de där siffrorna ifrån? För du kan få en E280 och även en E320 för bra mkt mindre pengar än sådär. För 451K så får du säkert ett avantgarde paket med och då blir de två helt olika grejjer.

Det är listpriser hämtade från ett hyggligt färskt test av teknikens värld. Tvivlar ju på att Mercedes dumpat sina priser med 50k på 2 månader smile Det var finanskris i höstas också...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
V10
7 februari 2009 ·

BMW:n! Audin är fruktansvärt trött. BMW:n är både smidigare, snabbare och snålare! Ska du köpa Audi diesel så får du gå på 3.0 TDI, inget annat.

Och ja, BMW anses bygga världens bästa dieselmotorer då BMW vinner varje år Engine of the year med i stort sett alla sina motorer, diesel som bensin.

Dialbo
7 februari 2009 · 124 Inlägg

V10 skrev:
BMW:n! Audin är fruktansvärt trött. BMW:n är både smidigare, snabbare och snålare! Ska du köpa Audi diesel så får du gå på 3.0 TDI, inget annat.

Och ja, BMW anses bygga världens bästa dieselmotorer då BMW vinner varje år Engine of the year med i stort sett alla sina motorer, diesel som bensin.

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/w … /18_2.html

Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Dialbo skrev:

V10 skrev:
BMW:n! Audin är fruktansvärt trött. BMW:n är både smidigare, snabbare och snålare! Ska du köpa Audi diesel så får du gå på 3.0 TDI, inget annat.

Och ja, BMW anses bygga världens bästa dieselmotorer då BMW vinner varje år Engine of the year med i stort sett alla sina motorer, diesel som bensin.

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/w … /18_2.html

Ok, Bmw ligger etta i hälften av kategorierna. Och ligger tvåa i de övriga kategorierna inom den storleksklass Bmw tillverkar motorer i (bmw har tex ingen motor inom sub 1-litre) Så Audi lyckades med en Motor, grattis. Men trots detta vann Bmw "best new engine". Och innehar både andra och tredjeplatsen i "best performance engine" där märkern som Lambourghini tex inte ens finns med, och före Ferrari till och med...

Och tidigare lyckades man exempelvis få miljöpriset med en 3-liters 6a på 231hp. Framför nosen på Peugetos lilla tvålitersdiesel osv...

En rätt imponerande meritlista, speciellt med tanke på att Bmw är en fristående tillverkare och ingår inte i en storkoncern som i princip alla världens tillverkare förutom Toyota...

(nej, bmw ingår inte i en koncern med Mini och Rolls Royce. Bmw äger rätten att tillverka bilar med dessa namn, inget annat)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
8 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Thorssa skrev:

Ellertz skrev:

Thorssa skrev:

Nåja, 1790 kg anser jag vara en tung bil. Alldeles för tungt för en motor på 177 hk!

joo men den går förvånansvärt bra för att "bara" ha 177 hk.

Då har vi olika definitioner på när en bil går bra...

Den går inte bra. Men bättre än vad man tror att den ska gå. Det är skillnad.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
8 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Dialbo skrev:

V10 skrev:
BMW:n! Audin är fruktansvärt trött. BMW:n är både smidigare, snabbare och snålare! Ska du köpa Audi diesel så får du gå på 3.0 TDI, inget annat.

Och ja, BMW anses bygga världens bästa dieselmotorer då BMW vinner varje år Engine of the year med i stort sett alla sina motorer, diesel som bensin.

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/w … /18_2.html

Ok, Bmw ligger etta i hälften av kategorierna. Och ligger tvåa i de övriga kategorierna inom den storleksklass Bmw tillverkar motorer i (bmw har tex ingen motor inom sub 1-litre) Så Audi lyckades med en Motor, grattis. Men trots detta vann Bmw "best new engine". Och innehar både andra och tredjeplatsen i "best performance engine" där märkern som Lambourghini tex inte ens finns med, och före Ferrari till och med...

Och tidigare lyckades man exempelvis få miljöpriset med en 3-liters 6a på 231hp. Framför nosen på Peugetos lilla tvålitersdiesel osv...

En rätt imponerande meritlista, speciellt med tanke på att Bmw är en fristående tillverkare och ingår inte i en storkoncern som i princip alla världens tillverkare förutom Toyota...

(nej, bmw ingår inte i en koncern med Mini och Rolls Royce. Bmw äger rätten att tillverka bilar med dessa namn, inget annat)

Inte ens när du får bevis framför ögonen kan du acceptera det. Den bästa dieseln som nånsin gjorts kan bmw inte heller skryta med. För det är VAG:s V12 TDI som sitter i Q7 och R8. En motor som förövrigt fått extremt många fina utmärkelser.

"Audi lyckas med en motor" Du har tydligen glömt bort 90 talet och den berömda 2.2 liter turbon. Den har ju fått ett X antal utmärkelser den med.

Så det är inte bara Bmw som kan bygga motorer.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang