Bilstein/Eibach/KW Coilovers till VW Golf IV

nyman_666
10 februari 2009 · 130 Inlägg

Tjena!

Är lite fundersam angående ovanstående märkens coilovers. Är Sugen på att skaffa KW Variante 1, Eibach Pro-Street-S eller Bilstein B14 PSS.

Vad jag har hört så använder både Variante 1 och Pro-Street-S samma dämpare. Kw tillverkar dämparen för Eibach och Eibach lägger på sina egna fjädrar som jag har hört att ska ha lite mera komfort medan Kws är lite hårdare. Bilstein är ju ett respektabelt företag lika som dom andra 2 men ja har egentligen inte hört nånting angående B14 pss. Någon som vet om dessa är mjukare/hårdare än Kw Eller Eibach? Någon som vet vad Bilsteins dämpare är gjorda av? Kw och Eibach har ju rostfria Inox line dämpare som antagligen skulle vara lämpligast i dessa vintrar fulla av salt och skit på vägarna... Om inte min bil kommer att bli en sommar bil smile

Kws och Eibachs coilovers sänker 35-65mm och Bilstein sänker 30-60mm och ja tror ja kommer att köra där kring 60mm nånstans kanske. Svårt att säga före roll

If it ain't broke, fix it 'til it is!
FLindgren
10 februari 2009 · 5 089 Inlägg

Vad ska du ha bilen till?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
nyman_666
10 februari 2009 · 130 Inlägg

Såg just att Bilstein kanske inte alls sänker så lågt som ja trodde :S
Och ja vill sänka kring 60mm tror jag. Kanske går lägre men man ska slippa förbi farthinder utan att man lämnar halva bilen efter sej smile

Bilen kommer att användas som bruksbil för det mesta antagligen. Så en del komfort vill man ju ha. Har hört att H&R har bra kvalité på sina sänkingar men dom flesta säger att bilen blir hård som sten. Och de kanske inte är så kul att åka gocart 35km till jobbet dagligen wink

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
10 februari 2009 · 130 Inlägg

Bilstein B14 PSS:

Fitting Position Front Axle, Lowering 25-45 mm, To axle load 1060 kg 
Fitting Position Rear Axle, Lowering 20-40 mm, To axle load 1010 kg

Verkar vara skitbra coilovers men skulle vilja gå lägre roll

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Burnout89 Överladdad!
10 februari 2009 · 530 Inlägg
Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
nyman_666
10 februari 2009 · 130 Inlägg

Ja H&R har ja bara hört bra om men blir bilen inte hård som fan då? Skulle gärna vilja hålla en del komfort kvar iaf. Vet inte om Variante 1 är hårda eller inte men Eibachs Pro-Street-S tror jag är lite mera komfortabla än KWs Variante 1. Samma dämpare på båda coiloversen fast olika fjädrar om ja har förstått det rätt smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang