2676
Sök

Hur kan man billigt och bra fixa godkända US-lysen till EU standard?

TACS Medlem
457 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
Undrar över vilka alternativ man har när man ska besikta sin amerikanare med US-baklyktor? (Röda blinkers.) Finns det billiga att köpa, kan man göra ett hopkok själv eller kan man muta besiktningsmännen? tongue Vad är det som gäller, hur mycket kan man "fuska" utan att få en ombesiktning?

Jag har min bil i tankarna först å främst då. En ...   __ Pontiac Trans Am -02 __

Men var så god att ta andra märken också, ifall det är någon mer som behöver hjälp?

Eftersom man helst vill fortsätta köra med US-lyktorna (då dom, iaf i mitt fall, är snyggare än EU) ska det vara temporärt, alltså helst smidigt att byta tillbaka efter besiktningen.

Tacksam för svar!

TACS Medlem
457 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#2
Någon mer därute måste ju köra amerikanare också!

Har hört om folk som bara tejpat på gula blinkerslampor, men också hört att en del inte fått det godkänt. Var går gränsen för godkända egenbyggda baklysen. Hur gör ni? Har ni köpt en extra lampsats eller?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 november 2008
#3
För att dom ska vara nöjda så behöver det se hyfsat permanent monterat ut. (påtejpade lampor är ju helt uppenbart att dom är  tillfälligt monterade och snart ska bort igen, dessutom kan dom lätt lossna av sig själva) Många brukar sätta i gula lampor i backlamporna och använda dom som blinkers istället (på dom bilar där backlamporna sitter så pass långt ut åt sidorna). Backlampor är inget man behöver ha.

Edit: kikade precis på din bil, den metoden kan ju inte användas där, då dina backlampor sitter så tätt ihop. såvida du inte vill skruva fast nån orange lampa nånstans (vilket du nog inte vill...) så får du nog helt enkelt köpa dig en sats godkända lampor att använda vid besiktning. Det är tyvärr dåligt med andra alternativ.
Senast redigerat av henke_99 (2 november 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 436 Inlägg
2 november 2008
#4
Exakt, det jag sett och tänkt göra själv om jag någon gång får råd med amerikanare är att använda backlamporna som blinkers.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1337
1 343 Inlägg
2 november 2008
#5
Jag kanske är ute och reser nu men om bilen är en importerad amerikanare så går den väl genom bilprovningen som den är. Är den däremot svensksåld och man bytar till US delar så ändrar man bilen vilket då inte är godkänt.
Har för mig att det är så.

Sen är det väl inte så lätt att bara byta lampan eftersom i sverige så heter det att lampan ska vara släckt när man inte blinkar och sen tändas när man blinkar.
På US lampor lyser ju baklampan och sen släcks när man blinkar, men det släcks väl inte helt?
Har för mig att det är detta som gör att man inte kan bara byta till vanliga blinkerslampor eftersom själva blinkandet inte är godkänt...

I'm not a fighter, I'm a lover!

561 Inlägg
2 november 2008
#6
Den biten är rätt lätt att koppla väck... Blinkers i backljuset är vad jag har hört inte godkänt på regbesiktning, men jag kan ha fel. Vanliga besiktningar brukar dock fungera. blinkers/bromsljus brukar vara i samma glödlampa på USA bilar.


TACS Medlem
457 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#7
Xtravagant skrev:
Jag kanske är ute och reser nu men om bilen är en importerad amerikanare så går den väl genom bilprovningen som den är. Är den däremot svensksåld och man bytar till US delar så ändrar man bilen vilket då inte är godkänt.
Har för mig att det är så.

Det gäller bara om bilen är en flyttgodsbil, då undgår den svenska bestämmelser på lampfärger och lite annat som t.ex bullerljudnivå. Min är import och måste därför besiktigas vareviga år med lysen och allt det andra med lika krav som alla andra svenska bilar.

Såg en lampsats med godkända EU lyktor på blocket häromdagen. 3000 kr! Styck eller par kommer jag inte ihåg, men det var andrahands, det är stora pengar för att bara användas en dag per år!
Och det är för den delen inte lätt att få tag på de heller. Har inte sett de någon annanstans på nätet.

Får kanske ta en bit plåt och böja till å skruva fast lampor på det borde väl gå?

23 Inlägg
5 november 2008
#8
blinkerslamporna ska vara e märkta på regbes...vid nästa bes så kan dom sitta i backlamporna...utan e...då gör det helt plötsligt ingenting längre....underliga äro besiktningens vägar.........på min caprice så fick jag klippa en kabel under ratten för att dela funktionen blinkers/broms bak
mvh stig


1 723 Inlägg
5 november 2008
#9
på mina röda usa ljus så ligger det röda glaset bakom det yttre glaset som är vitt. passar precis med en orange led strip där emellan. finns på biltema t ex.

TACS Medlem
457 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#10
falloutboy skrev:
på mina röda usa ljus så ligger det röda glaset bakom det yttre glaset som är vitt. passar precis med en orange led strip där emellan. finns på biltema t ex.

Vad bra! Det är ju inte samma modell men ska kika om jag kan göra likadant.

Tack för alla bra inlägg, gubbar!

333 Inlägg
6 november 2008
#11
pontiacfarmer skrev:
blinkerslamporna ska vara e märkta på regbes...vid nästa bes så kan dom sitta i backlamporna...utan e...då gör det helt plötsligt ingenting längre....underliga äro besiktningens vägar.........på min caprice så fick jag klippa en kabel under ratten för att dela funktionen blinkers/broms bak
mvh stig

E-märkning ska inte behövas om bilen är importerad "för eget bruk" vilket man kan ansöka om ifall man importerar som privatperson. Endast 1 bil varje 12-månadsperiod kan man importera med dessa undantag.

lampor behöver då inte följa ECE-reglementet (e-märkning o.s.v.) men ska då istället följa SAE vilket jänkare borde göra. Undantagen finns på vägverkets hemsida (VVFS 2003:25) och enligt min egen tolkning av paragraferna så ska man vid "import för eget bruk" från staterna inte behöva ändra någonting på lamporna. Man ska tillochmed kunna ha Xenon utan automatisk nivåreglering och spolare.

Angående Xenon så är dock SBP av annan uppfattning även fast de hade väldigt svårt att motivera detta när jag pratade med kundtjänst om det. Jag har även kollat med SAE och de har inga separata regler för Xenon utan behandlar dessa som vanliga halogen lampor.

Är dock lite osäker på färgen på körrikningsvisarna gällande import "för eget bruk" då jag inte lusläst revideringarna efter 2003. Men jag skummade igenom dom och hittade inget. Har inte heller kollat med SAE ang röda blinkers. Däremot står det klart och tydligt att arvsgods och flyttsaksbil kan ha röda blinkers.

Men om nån vill kolla närmare så är det bara att söka på "eget bruk" på VVs föreskrifter under "titel"
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_sida10.asp
Senast redigerat av yakozan (6 november 2008)


95 Inlägg
10 februari 2009
#12
tja, jag har en corvette c4 92 med 4 röda baklampor och åkte på att köpa fula eu lysen för att sbp
gnällde.
och den togs hem som import från usa 2002 och det roliga är att inte en enda nisse har bytt lamporna på den sen dess, så jag undrar hur f*n dom fick igenom bilen på besiktningen ?
Senast redigerat av ChevLT1 (10 februari 2009)

TACS Medlem
457 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#13
ChevLT1 skrev:
tja, jag har en corvette c4 92 med 4 röda baklampor och åkte på att köpa fula eu lysen för att sbp
gnällde.
och den togs hem som import från usa 2002 och det roliga är att inte en enda nisse har bytt lamporna på den sen dess, så jag undrar hur f*n dom fick igenom bilen på besiktningen ?

Besiktningsmännen är också bara människor, de gör misstag.
Lyckligtvis missar de ofta denna detalj med färgerna på baklysena. tråkigt när de märker det ...
Bara att köpa nytt eller om du fixar det själv, du har ju lite tips i tråden här! smile


Sök