hjälp! får inte i 1an på subban.

mr_fredrik
4 februari 2009 · 68 Inlägg

tjena igår var jag ute och körde och när jag skulle växla från 1an till 2an så var jag lite för snabb med kopplingen(klantig som man e), så det lät inte så vackert och sedan des får jag inte i 1an, någon som vet vad det kan bero på och vad som behövs göras åt det. är det bara att byta låda lr kan det vara något annat?
bilen är iaf en Subara Legacy 2,0 1992

tacksam för svar
/ Klantig Nybörjare...

FLindgren
4 februari 2009 · 5 089 Inlägg

du måste ju trycka ner kopplingen för att få i ettan *hihi* (kunde inte låta bli)

Men troligtvis är det synkringarna eller något drev du har skjutit, vanligtvis är det lättare att byta lådan än att renovera den. Men det är bara ettan du inte får i?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
mr_fredrik
4 februari 2009 · 68 Inlägg

FLindgren skrev:
du måste ju trycka ner kopplingen för att få i ettan *hihi* (kunde inte låta bli)

Men troligtvis är det synkringarna eller något drev du har skjutit, vanligtvis är det lättare att byta lådan än att renovera den. Men det är bara ettan du inte får i?

hahaha jag korkad men helt blåst e jag inte, bara för att inte mina händer e lika snabb som huvet ;P

aj fan, hur mycket/svårt jobb är det att byta låda då?
aa bara 1an jag inte får i, så det går ju att köra, men blir nog inge roligt när man må dra släp lr nå, men hela lådan e lite småtrög iaf när den e kall. kanske lika bra att byta ut skiten, synd bara att man är fattig arbetslös student så det lär ju dröja ett tag innan man har fått ihop till en ny då.

narki
7 februari 2009 · 110 Inlägg

byt skiten så har du en som ä iordning, som flundgren sa så är det nog mer värt att byta låda än o renovera...lättare iaf

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
Rojpen
8 februari 2009 · 2 230 Inlägg

byt å köp en ordetlig låda på en gång smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 februari 2009 · 5 650 Inlägg

provatt att lådan tex inte känns som på saabs när saab lådorna brukar gå brukar man tex aldrig gå i backen eller 1an dvs tex trycka i 1an medans kopplingen är påväg upp lr massa gung på de andra växlarna för kuggarna ska gå runt och till slut kan växeln hoppa visst drygt men kanske kan hjälpa tills du byter låda=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
fontheking5
8 februari 2009 · 825 Inlägg

Volvo brukar ha stora problem med detta . Framförallt att få i 1 an och backen när man står stilla , det är ibland omöjligt att få i dom om man inte rullar framåt lite eller lägger i en annan växel först eller tar upp och trycker ner kopplingen igen . Hur det är på Subaru vet jag inte , har aldrig haft någon men det är kanske samma på dom .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
mr_fredrik
9 februari 2009 · 68 Inlägg

okey tack så mycket för hjälpen. hittade ett ställe i sthlm som säljer, vad jag förstår, nya inporterade växellåder till bla till min modell för 4500kr, kan det stämma? tyckte det lät jävligt billigt. för på skroten här kostar en begagnad som har gått 28000mil 3000kr, isf är det ju lungt värt att köpa en ny...

dom finns på www.frontbage.se om någon är intresserad...

Janosch
9 februari 2009 · 205 Inlägg

Om det är synkringarna kan det ju vara värt att ta ner lådan, och byta.
Kan ju spara pengar smile Sen hur tråkigt det är återstår ju att se.

Det jag menar är, kolla innan du beställer en låda smile
Hade en jetta som tog mig 30min att byta synkring på ;D

lycka till.

mr_fredrik
9 februari 2009 · 68 Inlägg

Janosch skrev:
Om det är synkringarna kan det ju vara värt att ta ner lådan, och byta.
Kan ju spara pengar smile Sen hur tråkigt det är återstår ju att se.

Det jag menar är, kolla innan du beställer en låda smile
Hade en jetta som tog mig 30min att byta synkring på ;D

lycka till.

självklart ska få hjälp att riva ner den imorn. så får vell se om vi finner nå fel då.

Crozzfire Avstängd
9 februari 2009 · 512 Inlägg

Synkringar brukar vara mest på 2´an och 3´ans växel, samt att det hoppar ur, låter nästan som dålig koppling.

mr_fredrik
11 februari 2009 · 68 Inlägg

nu har vi fått ur lådan, nu undrar jag om någon vet om en låda från en 2,2 eller 1,8 också passar? (min e 2,0) och vilka årsmod som kan passa på min (1992) någon som har en aning?????

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang