Projekt Honda Civic "sleeper" 1.6 Turbo

Mr Dee
5 januari 2009 · 28 Inlägg

Projektet har pågåt i ett och ett halvt år ungefär men det är just nu det börjar hända grejer.

Bilen är en Honda Civic MA8, även känd som "gubbcivic" eftersom den har 5 dörrar och körs mest av äldre män med gubbkeps:D

https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-398286.jpg

"huffen" som jag kallar den, är min första bil och hade en 1.4 liters d14a2 motor på 90 slöa gräsätare.
Under gymnasiet fick jag upp ögonen för turbo och gick igenom tonvis med information om turbokonverteringar av hondor på sidorna homemadeturbo.com och d-series.org.

Lägligt nog skulle jag välja projektarbete inför sista året på gymnasiet och givetvis blev det till att turbokonvertera den slöa 1.4 liters motorn.
Sagt och gjort, ett turbokitt snickrades ihop och bilen bänkades till 97 hjulhästar(ca 120hk) på 0.3 bars laddtryck.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-63343.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-67077.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-67080.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-63348.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534701_khamry.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/169370_u5bg3n.jpg

https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-453842.jpg

Viserligen inte mycket att hänga i granen, men jämfört mot de ca 70 hjulhästarna orginal så blev det en hyfsad ökning på ca 30hk.
Bilen avverkade som bäst 201m på 10.8 sekunder, inte så pjåkigt för en 5dörrars civic med 1.4 liters motor.
https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-594802.jpg

https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-594804.jpg

Anledningen till att jag inte ökade laddtrycket var för att jag endast hade en bränsletrycksregulator som extra bränsle och inte kunde justera bränslemängd, tändning mm.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-67084.jpg


Självklart fick jag blodadtand och införskaffade mig en d16z6, en 1.6 liters enkelkams motor med vtec.
Tanken var först att motorn skulle köras orginal med turbo och producera runt 200 hjulhästar.

Rev dock isär hela motorn och där började projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/197199_gtfvvd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/large/197201_2lsy5p.jpg



Motor spec:D16z6 vtec, orginal 125hk och 144nm

Block: Borrat och deckat block, YCP Vitara kolvar 75.5mm (0.5mm ÖD), Eagle H-profils vevstakar, ACL ram, vev och axiallager, BMG vattenpump, Topline oljepump, Stållagrad orginal topplockspackning, ARP Topp och vevstaksbultar.

Topp: Planad topp, inslipade ventiler, nya ventiltätningar.

Turbosetup:
Drag gjutjärnsgrenrör [x]
Tial 38mm wastegate [x]
Bullseye T3 turbo [ ]
Go-Autoworks Tryckrörskit [ ]
RC 750cc spridare [ ]
Walboro 250l/h bränslepump [ ]
Neptune RTP Bränslestyrningssystem [x]
LC-1 Lambdakit [x]
Mishimoto Black Intercooler [ ]
Mocal Oljekylarkit [ ]
Lsd Tuner 6-puckad racekoppling [x]


Delarna kommer jag att köpa under projektets gång, då första prioritet är att få ihop motorn och montera den i bilen.

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Accord "cl9" (2003)
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
carbonized
5 januari 2009 · 38 Inlägg

Ser roligt ut! Lycka till! big_smile

Supra_robin
5 januari 2009 · 4 663 Inlägg

fan va nice turbo konvertera en honda big_smile   har själv  ljud bygge som projekt arbete big_smile 
kommer  följa dinna framgångar big_smile
mvh robin

Mr Dee
5 januari 2009 · 28 Inlägg

Så här ser YCP vitara kolvarna och Eagle stakarna ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/216799_mp1nuv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/216803_zzhloa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/216800_773dbt.jpg

Det var ett tag sen jag fick dem och de sitter nu monterade i motorn.
Det var ett jäklaslipande på ramlager överfallet innan stakarna kunde gå fritt.

Eagle stakarnas design gör att vevstaksbultarna sitter högre än vad de gör på en orginal vevstake, vilket gör att bultarna tar i överfallen. efter några timmars slipande och testande gick de till slut runt utan problem.

Eaglestakarna i blocket
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526928_uk8sct.jpg
Provmontering av eaglestakarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526926_or40ch.jpg
Ramlageröverfallet provmonterat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526921_q2aj49.jpg
Monterar överfallen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526923_rrn3o9.jpg



Allt kunde dras åt med rätt moment och så här ser det färdig blocket ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526930_xppr5r.jpg
Olje och vattenpump monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526932_rrt9og.jpg
Monterat Arp topplocksbultar och topplockspackningen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526934_7d6usx.jpg

Senast redigerat av Mr Dee (5 januari 2009)

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Honda Accord "cl9" (2003)
DusanMandick Random Hero
5 januari 2009 · 4 047 Inlägg

oj tufft bygge tongue vtec med turbo e alltid kul smile slit loss skydsplåten över katten också, för den verkar gilla o lossa o skrammla på de här bilarna tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Mr Dee
5 januari 2009 · 28 Inlägg

Toppen som har renoverats med planing, inslipning av ventiler samt nya ventiltätningar monterades i förraveckan. Var lite knivigt att komma åt och dra, då jag var tvungen att skaffa nya hylsor.
Arp bultarna kräver nämligen 12kantshylsor.

Hade det lite lurigt med att räkna ut momentet som bultarna skulle dras med, arp anger alla sina moment i ft/lbs. Men efter lite beräkningar och sökande kom jag fram till att de skulle dras med 81nm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526936_zc7tr0.jpg
provmonterade trubogrenröret, wastegaten, ventilkåpan samt plenum.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526938_38dg5i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526937_wtny97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526939_70yiyd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526941_2n8q57.jpg
Ventilkåpan är blästrad och ska lackas snart, har inte bestämt i vilken färg än dock.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/526942_mn2f9s.jpg

Senast redigerat av Mr Dee (5 januari 2009)

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Accord "cl9" (2003)
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Mr Dee
5 januari 2009 · 28 Inlägg

Vart uppe i Linköping innan jul och hämtade hem en extra motor från Lars.P.

Blev lite ivrig över att ha en komplett d16z6 motor i garaget, så jag bestämde mig för att testmontera den i bilen och testa min obd1 konvertering av bilens styrsystem.

Då den gammla motorns styrbox inte är omprogramerbar är den värdelös.
Så istället har d16z6ans p28 styrbox som är omprogramerbar monterats.

Efter mycket reseach och läsande så vet jag fortfarande inte om det finns nån annan som har gjort ett sånt här motor byte i den här civic karossen. vad jag vet så är jag den förste i världen som har en civic ma8 med en d16z6 vtec motor big_smile

Monterig påbörjades och efter 2 timmar satt motorn på plats, dock var batteriet så urladdat så att bilen gick inte att starta kl 23 i fredagskväll.

Jag som visar min kärlek till honda motorer genom att torrjucka motorn big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534355_lnfvj7.jpg
påväg i
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534357_844qut.jpg
montering av motorfästena
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534359_07h0lk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534360_j0m0p7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534361_vgunql.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534362_k2ciau.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534364_oy4lnt.jpg

Dagen efter gjordes ett nytt startförsök, men ett jordfel gäckade mig ett tag. Men efter en flytt av jordflätan på växellådan var strömmtillförseln bra igen.
Då kom nästa problem, ingen soppa matning tongue jaha, bara att börja gräva i styrboxkablaget.
Eftersom jag visste att styrboxen har 2 ledningar för bränslepumpsrelät och bilens kablage bara har en ledning, så testade jag att byta till ledning nr 2. och voila! Bränslepumpen lever!big_smile

Några startförsök till och motorn går igång, och den går riktigt fint.
Det var en ren fröjd att höra vtec gå i gång på de högre varven smile

Senast redigerat av Mr Dee (5 januari 2009)

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Honda Accord "cl9" (2003)
crx_jim
5 januari 2009 · 440 Inlägg

riktigt nice nu skönt attd et går frammåtbig_smile ska bli skojj o se resultat börjar få köptlite grejjor till min nu iaf:D lycka till:D

jim ..
celica_salle Alltiallomekaniker
5 januari 2009 · 60 Inlägg

Ser fint ut wink se nu till att inte göra samma med denna som crxen =P

Mr Dee
5 januari 2009 · 28 Inlägg

celica_salle skrev:
Ser fint ut wink se nu till att inte göra samma med denna som crxen =P

Blä blä balle tongue ja jag ska hålla mig ifrån skarpa kurvor och vattendrag med denna, jag lovar big_smile

Senast redigerat av Mr Dee (5 januari 2009)

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Accord "cl9" (2003)
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Mr Dee
12 januari 2009 · 28 Inlägg

så då var ventilkåpan, Blocket och plenumet lackat och klart big_smile
Testmonterade på motorn för att se helheten

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541816_mqpais.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541817_llmsq5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541818_xdz77g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541819_z4kshz.jpg

[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541820_w4assi.jpg[img]

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/541821_yuytqk.jpg

snart dags att ställa in ventilerna, så fort jag fått vattenpumpsbultarna och kan montera kamremen.

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Honda Accord "cl9" (2003)
Supra_robin
12 januari 2009 · 4 663 Inlägg

fan ser skit läckert ut big_smile

Mr Dee
15 februari 2009 · 28 Inlägg

Update.

Motorn är nu färdig och förra helgen lyfte jag med hjälp av två kompisar i motorn i bilen och test startade den.

Kan säga att det var riktigt nervöst. Men motorn startade och lät som den ska göra med vitara kolvar, som en diesel nästan.

Nu ska bara en felkod på vtec sensorn tas bort samt karossen svetsas klart och spacklas.
sen är det inkörning som gäller.

Lådan monterad på blocket, rickard monterar startmotorn
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566563_hg6dzo.jpg
Frescht med lackad låda och block
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566573_ws37ut.jpg
Hjärtat och kroppen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566576_wd6x84.jpg

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Honda Accord "cl9" (2003)
Mr Dee
15 februari 2009 · 28 Inlägg

lite mer bilder


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566578_2cqr19.jpg
Jag monterat motorfästena i mina rockiga hängslebrallor big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566579_v99wia.jpg
Äntligen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566582_ezxujx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566587_6tyng6.jpg
Det saknas nåt, en snigel! men den kommer i sommar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/566590_3y8hsu.jpg

Senast redigerat av Mr Dee (15 februari 2009)

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Honda Accord "cl9" (2003)
Supra_robin
15 februari 2009 · 4 663 Inlägg

nice big_smile kul att du ahr motorn på plats big_smile

Spiike
15 februari 2009 · 1 196 Inlägg

fan dte här ska följas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang