Bitumen-/Asfaltsmatta inte bra att dämpa dörrsidor med enligt mekonomen?

Tommyboy
25 januari 2008 · 28 Inlägg

ja dom finns att köpa på bla ljud på hjul .. i sundsvall 6st 400 kr men jag betalade barra 50kr för 4ark;)

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE
BMW m3 "Tysken" (1994)
Saab 900 ng "JBL Ljudbil" (1998)
BilstereoSEX
25 januari 2008 · 210 Inlägg

Undrar hur många av er som vet vad DYNAMAT  är ?

Har ni läst nått om det på deras sida ?

Det finns en Länk lite tidigare här !

MVH  B i M

Phaetoon
25 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Dom dämpar två olika sorters ljud. Bitumenmattan används för att dämpa plåten med så att den inte ger en massa skrammel och oljud ifrån sig när man spelar högt. Den tar även bort en hel del vägbuller. Dvs ljud som fortplantar sig genom karossen helt enkelt. Dynamat och andra liknande dämpmattor med lite lägre densitet är bättre på att isolera bilen. Dvs mindre ljud läcker ut ur bilen och  mindre ljud läcker in.

Tänk att man klär in en cymbal med Dynamat och sen gör samma sak, fast med bitumenmatta.
Slår man på cymbalen med bitumen så hindrar bitumenmattan att cymbalen rör sig. Den tar hand om vibrationerna. Samma effekt som när man pinglar med en skolklocka och sen dämpar ljudet genom att lägga handen emot. Cymbalen med Dynamat  kommer däremot att vibrera, men ljudet tas om hand i själva mattan.

Så det bästa man kan göra är att grunda med bitumen och sen isolera med Dynamat ovanpå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
empe
25 januari 2008 · 230 Inlägg

Nisse-h skrev:

empe skrev:
I Sverige får man betala från 2500kr (jag har hittat för 2700:- och 2990:-) för ett helt Dynamat Xtreme Bulk Pack som innehåller 9st "ark" á 457x812mm. På amazon.com betalar man ca $136 för ett likadant paket. Med dagens valuta räknat blir det ca 880kr. Då kanske det tillkommer tull och moms vilket jag inte vet några exakta procentenheter på.

Men vad jag vill ha sagt är att man sparar MINST 1000kr genom att beställa från USA. Anledningen är att visa vilka jävla överpriser svenska företag tar ut.

Du kan inte spara 1000 spänn när du lagt på moms, tull & frakt.

136 dollar är MED frakt. bara tullen och momsen man lägger på i efterhand. Momsen brukar vara på 25% vilket blir 34 dollar eller 220kr. Om det förekommer någon extra förtullningsavgift vet jag inte. Men för säkerhets skull räknar jag med en sådan på 10% vilket blir 13,6 dollar eller 88kr. Sammanlagt blir det alltså MAX 1200kr. Då har man ändå sparat MINST 1300 spänn.

Är du med nu?

Second place is the first loser
filigran
25 januari 2008 · 75 Inlägg

Gud vad jag stör mig på sidor man inte kan länka till.

Det finns iaf en matta på BRL för 498:-/pkt, "Dämpmatta M1" (ligger under "Byggmaterial"), är det den ni menar?

gurenius
26 januari 2008 · 1 631 Inlägg

empe skrev:

Nisse-h skrev:

empe skrev:
I Sverige får man betala från 2500kr (jag har hittat för 2700:- och 2990:-) för ett helt Dynamat Xtreme Bulk Pack som innehåller 9st "ark" á 457x812mm. På amazon.com betalar man ca $136 för ett likadant paket. Med dagens valuta räknat blir det ca 880kr. Då kanske det tillkommer tull och moms vilket jag inte vet några exakta procentenheter på.

Men vad jag vill ha sagt är att man sparar MINST 1000kr genom att beställa från USA. Anledningen är att visa vilka jävla överpriser svenska företag tar ut.

Du kan inte spara 1000 spänn när du lagt på moms, tull & frakt.

136 dollar är MED frakt. bara tullen och momsen man lägger på i efterhand. Momsen brukar vara på 25% vilket blir 34 dollar eller 220kr. Om det förekommer någon extra förtullningsavgift vet jag inte. Men för säkerhets skull räknar jag med en sådan på 10% vilket blir 13,6 dollar eller 88kr. Sammanlagt blir det alltså MAX 1200kr. Då har man ändå sparat MINST 1300 spänn.

Är du med nu?

Verkar som att du hittat en fantastisk affärsmöjlighet! Börja importera och sälj, du kommer ju tjäna hur mycket som helst...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TobbeTT
26 januari 2008 · 948 Inlägg

kommer ihåg förr när bilstereo tidningen fanns här i sverige så använde många ljudbyggare nått som hette "Noisekiller" som man spruta på, dock så vet jag inte om det finns kvar..nån annan kanske vet?

Ronnie.L
27 januari 2008 · 914 Inlägg

mickinho skrev:

camaro67 skrev:

mickinho skrev:
lånar tråden lite om det är okej smile.
vad har ni att säga om Peak Off? bra/dåligt?

Ingen anning.. Vet inte vad de är sad

här har du Peak Off
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=552

var skrivet tidigare i tråden antar att senaste postarn menade detta i alla fall.
Fast vet inte om jag kan hålla med om produkt informationen att den är vattenbeständig. Min peak off på luckan släppte direkt när jag öppna den när det dugga lite ute.

Senast redigerat av Ronnie.L (27 januari 2008)

Phaetoon
27 januari 2008 · 8 156 Inlägg

TobbeTT skrev:
kommer ihåg förr när bilstereo tidningen fanns här i sverige så använde många ljudbyggare nått som hette "Noisekiller" som man spruta på, dock så vet jag inte om det finns kvar..nån annan kanske vet?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=650189

http://aquamer.se/Pages/noisekiller.html

Läste att dom lagt ner pga problem med fukt (att Noisekillern sög åt sig vatten) men det måste varit ett rykte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MrCalle Team Autohifi!
27 januari 2008 · 865 Inlägg

Lite tips:

Asfaltsmatta: Billigt, lite jobbigare att arbeta med, måste ha det riktigt rent för att sitta och vara fest under varma dagar.

Dämpmatta likt dynamatt/ SDP M1 / Roadkill: enkel att arbeta med, inte samma krav på renlighet, enkel att forma, lägre vikt än asfaltsmattan men ett högre pris.

Som tidigare igentligen har påpekats så är det ju en smak sak och lite hur ens ekonomi ser ut.

De flesta "noise killer" liknade matrial/färger är i stortsett samma som gammla noisekiller, du blandar ut den med vatten för att få det lite enklare att spruta, går lika bra att pensla ut den utan vatten.
Att den drar åt sig vatten har jag aldrig själv hört men alla sådana här mattriell kräver en viss renlighet.
Själv tvättar jag rent med T-röd och vissa lackade ytor med scortsduk innan jag börjar dämpa.
Köra med avfettning är helt åt F****, blir en fet yta som matrialen inte fester imot sen.

Köra egen import på detta kan vara en idé men se då till att ha rätt siffror.
Du får räkna så här:
Produktpris + frakt = summa x tull ( 6.5%) + 25% moms + tullens hanterings avgift ( ca 100kr).
Alla dämp matrial väger en del och då blir det dyrt med frakt.
Finns ju en anledning till varför det är dyrare i Sverige med ex. Dynamatt.

M.Persson
27 januari 2008 · 461 Inlägg

BilstereoSEX skrev:
Gör som proffsen......använd  DYNAMAT !!!

Dyrare men bra mycket bättre på alla sätt !

MVH  B i M

Vart kan man köpa dynamat då?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Phaetoon
27 januari 2008 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
scorpio-94
27 januari 2008 · 162 Inlägg

Och här, finns ej på bild men det är ju bara att ringa eller maila.  http://www.bilsteriobutiken.se/index.htm

michieff ljudfantast
16 mars 2009 · 1 372 Inlägg

jag har en mazda 323 90a som har en annan typ av tredelad dörr. Först har du en plastinnerdel som de flesta dörrar, i mitten finns en massonit/plywood-liknande del och ytterst själva dörren, hissanordningen och det. Hur borde jag dämpa där? Någon som har erfarenhet av dörrar som mina?

tack på förhand

Lonefox Bad music kills good sound
16 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Phaetoon skrev:

TobbeTT skrev:
kommer ihåg förr när bilstereo tidningen fanns här i sverige så använde många ljudbyggare nått som hette "Noisekiller" som man spruta på, dock så vet jag inte om det finns kvar..nån annan kanske vet?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=650189

http://aquamer.se/Pages/noisekiller.html

Läste att dom lagt ner pga problem med fukt (att Noisekillern sög åt sig vatten) men det måste varit ett rykte.

http://aquamer.se/s/nk.html

Fungerande länk hos aquamer. wink

MrCalle skrev:
Lite tips:

Asfaltsmatta: Billigt, lite jobbigare att arbeta med, måste ha det riktigt rent för att sitta och vara fest under varma dagar.

Dämpmatta likt dynamatt/ SDP M1 / Roadkill: enkel att arbeta med, inte samma krav på renlighet, enkel att forma, lägre vikt än asfaltsmattan men ett högre pris.

Som tidigare igentligen har påpekats så är det ju en smak sak och lite hur ens ekonomi ser ut.

De flesta "noise killer" liknade matrial/färger är i stortsett samma som gammla noisekiller, du blandar ut den med vatten för att få det lite enklare att spruta, går lika bra att pensla ut den utan vatten.
Att den drar åt sig vatten har jag aldrig själv hört men alla sådana här mattriell kräver en viss renlighet.
Själv tvättar jag rent med T-röd och vissa lackade ytor med scortsduk innan jag börjar dämpa.
Köra med avfettning är helt åt F****, blir en fet yta som matrialen inte fester imot sen.

Köra egen import på detta kan vara en idé men se då till att ha rätt siffror.
Du får räkna så här:
Produktpris + frakt = summa x tull ( 6.5%) + 25% moms + tullens hanterings avgift ( ca 100kr).
Alla dämp matrial väger en del och då blir det dyrt med frakt.
Finns ju en anledning till varför det är dyrare i Sverige med ex. Dynamatt.

En anledning till varför NK drog åt sig fukt är just att det är vattenbaserat.....
Folk orkade inte vänta tills det var fullhärdat innan de kasta på klädsel iegn osv....ja då kan ju vattnet inte dunsta på utsatt tid och massan härdade inte som den skule, vilket resulterade i....att det drog till sig fukt när det regnade osv. Så det var/är helt enkelt handhavandefel.

Volvo Lastvagnar kikade på NK för att dämpa sina hytter då det i längden hade blivit billigare än alla mattor som används, plus att vikten på hytterna hade gått ner. Hade även blivit billigare tillverkningskostnad då de hade implimerat sprayningen av det i måleriet i Umeå. Dock föll det på torktiden....och jag förstår dem. De KAN inte vänta 24h innan de kan måla den riktiga färgen på det sad Och torkrum med värme drog bara ner tiden med kanske 6h. Riktigt synd.....för företaget bakom NK hade varit mer välmående och jag som tipsade om det hade haft ett fett konto idag big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andreas_gbg_
16 mars 2009 · 1 634 Inlägg

Är det någon som har testat att dämpa hjulhusen med bitumen? Ska man sätta det över ordinarie rostskyddsmassa eller skrapar man bort rostskyddet, lägger på bitumen mattan och sedan rostskyddar över?

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
16 mars 2009 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Är det någon som har testat att dämpa hjulhusen med bitumen? Ska man sätta det över ordinarie rostskyddsmassa eller skrapar man bort rostskyddet, lägger på bitumen mattan och sedan rostskyddar över?

Har inte gjort det själv....men vet en som gjort det.
Han såg till att det var PLÅTRENT för att sedan dra rostskyddsmassa på mattan efter att han tagit bort skydsplasten....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang