Bilpriser.se mot verklighetens bilpriser?

master_lars
25 mars 2009 · 1 172 Inlägg

Ska köpa mig en mindre bil inom kort, och efter att ha hittat några intressanta bilar så märker man snabbt att de ligger ganska så högt i pris jämnfört med vad tex. bilpriser.se meddelar att de skall kosta! För visst skall det vara dyrare att handla hos en märkeshandlare, men om man nu skall följa www.bilpriser.se så skall man egentligen kunna gå in till en återförsäljare och pruta ner en 25 000 kr rakt av, de kommer de ju aldrig gå med på. Och man vill ju som köpare inte betala ett överpris heller.

Att köpa av en privatperson är mindre säkert än hos en bilhandlare, men ändå envisas nästan alla privatpersoner att sälja bilen till "bilhandlar" priser. Och de kan ju bli stötta när man ger dem ett korrekt bud och hänvisar till bilpriser.se!

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
R1kard V-Power
25 mars 2009 · 1 186 Inlägg

Japp det stämmer helt det du säger och jag retar mig också väldigt mycket på det, speciellt nu i svåra bil-säljar-tider. Jag kollade på en BMW 330 som kostade 230 000, använde mig av DN:s bilvärdering som värderade bilen till 170 000 hos bilhandlare. Det sa jag också till bilförsäljaren men då fick man bara som svar: "då kan du ju köpa en sådan av dem också". Jahapp tänkte jag och bilen var inte längre intressant.

Kan tillägga att bilen fortfarande finns kvar på blocket och det var ett bra tag sen jag kollade på bilen + att dem redan då hade haft bilen länge.

Men man ska inte gå och betala sådana överpriser för det blir bara att man får köpa den dyrt och sen när den ska säljas får man sälja billigt för att bli av med den.

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Mortalis VW-nörd?
26 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Håller med att bilpriser blir förvirrat mot "verkligheten". Kollade in en BmW E39 520 bara, 65 lax enligt dem med den utrustningen hos handlare, billigaste handlaren hade för 99 000 (?)
Sen kollade jag min bil lite på kul (skitskoj ja), och den låg bra mkt lägre än de annonser som den visar upp som exempel, samt om man kollar på blocket. Så vad är det egentligen de går på?
Jag trodde sidan gick på att kolla likartade bilar och dra ett snittpris på de som ligger ute

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
26 mars 2009 · 544 Inlägg

Varför följa en hemsidas bilpriser, när varje bil är unik, dessutom är de ju vi köpare som styr marknadspriserna:)

V8 - 4 Life
Sketstopp24v STREETRACER
26 mars 2009 · 892 Inlägg

nu gick det juh itne att kolla min bil då den vart för gammal hehe...  men vet en snubbe som gjorde en sån där fordonvärdering som kostar pengar på en likadan som min och de värderade den till ca 8000kr  medans marknads värdet på en sån jag har med milantal och allt e ca 25000.  hade jag kommit till en bilhandlare med min omega och sagt att jag vill byta in den och ta en annan bil som ligger på 30000 och ge han 5000 imellan hade han nog bara skrattat medans nån privat person hade tyckt 25000 fölr min hade varit billigt liksom....

Bmc Crew
master_lars
26 mars 2009 · 1 172 Inlägg

Grejen är att jag har mer eller mindre snöat in mig på en polo från 02 eller nyare. Det jag märkt är att bilarna kostar lika mycket oberoende om de rullat 3000 mil eller 15 000 mil. Men om man har tur och lägger skammbud på bilar som legat ute länge så kanske man har tur.

torpis Forummoderator
26 mars 2009 · 10 576 Inlägg

master_lars skrev:
Grejen är att jag har mer eller mindre snöat in mig på en polo från 02 eller nyare. Det jag märkt är att bilarna kostar lika mycket oberoende om de rullat 3000 mil eller 15 000 mil. Men om man har tur och lägger skammbud på bilar som legat ute länge så kanske man har tur.

Är man en duktig prutare så gör man bra bilaffärer, är man en dålig prutare så får man gå efter prislappen.  Det hjälper ju inte att en websida säger priser som ligger 30% lägre om inte du som köpare kan sopa upp det i ansiktet på säljeren på ett vettigt sätt.

så är det, vissa kan förhandla andra inte.

Köpa privat och ha med sig kontanter gör underverk för prisbilden. Vill man inte det så blir det dyrare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sandraah CNC-Operatör
26 mars 2009 · 90 Inlägg

Haha så sant... jag är glad för att jag hade min mamma med mig vid mitt senaste bilköp äre nån som kan pruta så äre hon hahaha smile plus att jag fick ett jävla bra erbjudande för min gamla bil med haha smile

//Sandraah
Saab 9-3 1.8T "Fatsoe" (2004)
Ford Focus "Black N White" (2011)
hedley Saaboholic
26 mars 2009 · 3 129 Inlägg

Testade precis att värdera Audin jag hade tänkt sälja.

Fick följande utlåtande, vilket ändå är helt okej.

"Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 25 400 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 16 000-21 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. "

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
MrNinja
26 mars 2009 · 148 Inlägg

Tror som andra säger att det mer handlar om att kunna pruta. Jag tror jag fick skriva till kanske 10-20 bilhandlare innan nån gick med på att gå ner till det pris jag ville ha. Så slet i en vecka och sparade in 10 000:- på en bil som var ett halvår gammal när det fanns privata säljare som tog samma pris för bilar över 2 år gamla tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang