Får jag bogsera en avställd bil?

Konka Nattarbetare
27 mars 2009 · 173 Inlägg

Elda skrev:

Konka skrev:
du får väl köra bilen dit om jag inte är ute och cyklar

nej för kör han bilen när du är ute och cycklar kan han ju köra på dig roll

det var ju det jag sa "om jag inte är ute och cyklar"

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2009 · 8 197 Inlägg

Som sagt tidigare, man måste ha MINST trafikförsäkring för att ens få ta ut bilen på vägen, bogserad eller ej.
På släp eller dollyvagn går det obes/avställd.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Alex_bergstr
27 mars 2009 · 1 364 Inlägg

Okej blr att Boka släpp då bilen har inte varit besiktad sedan 2003 så kanske inte så lämpligt att bogsera den då tongue

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
volvoentusiasten
27 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Som sagt tidigare, man måste ha MINST trafikförsäkring för att ens få ta ut bilen på vägen, bogserad eller ej.
På släp eller dollyvagn går det obes/avställd.

Beror på vad det är för väg.... wink

s12 Nissan Gazelle
28 mars 2009 · 1 460 Inlägg

man får inte bogsera en avställd bil , kanske om du tar en försäkring å ställer på bilen

Nissan Silvia
volvoentusiasten
28 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Har inte trådskaparen fått tillräckigt med svar nu? smile

JonR
28 mars 2009 · 3 259 Inlägg

Nu är det VM i gissningar här tror jag... Lär er skillnaden på avställd och obesiktad!!

Avställd = oskattad och oförsäkrad(vilket givetvis betyder att bilen kan vara besiktad trots det)

En bil som är obesiktad blir inte avställd förrän den är oskattad o oförsäkrad! Lär er skilja på obesiktad och avställd! För att bilens fyra hjul ska få nudda allmän väg så MÅSTE den vara skattad o försäkrad(påställd) och besiktad! För att du ska få köra den till närmaste verkstad eller bilprovningen så krävs det att den är skattad och försäkrad, varken mer eller mindre! Så enkelt är det med det!

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (28 mars 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Simon_84
28 mars 2009 · 142 Inlägg

Om man ska till en skrot,hur gör man då?

d.fagersten
28 mars 2009 · 150 Inlägg

Till skroten kör man bilen antingen i lagligt körbart skick eller så tar man den på trailer/lastbil.

Kör lite av varje ;)
Simon_84
28 mars 2009 · 142 Inlägg

Okej,tur att det inte är så långt till skroten,kan ju inte hyra en trailer bara för att köra lite mer än 1 mil.

T5Black
29 mars 2009 · 451 Inlägg

Avställd men försäkrad och skattat går bra=)

beta
29 mars 2009 · 804 Inlägg

JonR skrev:
Nu är det VM i gissningar här tror jag...
För att du ska få köra den till närmaste verkstad eller bilprovningen så krävs det att den är skattad och försäkrad, varken mer eller mindre! Så enkelt är det med det!

MVH/Jon

Sluta då gissa vidare. Till bilprovningen behöver bilen inte vara skattad, endast trafikförsäkrad.
Dock är det ofta dyrt att endast teckna en 1dags trafikförsäkring. LF tog 200kr för en dag när jag gjorde så i höstas.

T5black, är den skattad är den ju påställd. roll

JonR
29 mars 2009 · 3 259 Inlägg

beta skrev:

JonR skrev:
Nu är det VM i gissningar här tror jag...
För att du ska få köra den till närmaste verkstad eller bilprovningen så krävs det att den är skattad och försäkrad, varken mer eller mindre! Så enkelt är det med det!

MVH/Jon

Sluta då gissa vidare. Till bilprovningen behöver bilen inte vara skattad, endast trafikförsäkrad.
Dock är det ofta dyrt att endast teckna en 1dags trafikförsäkring. LF tog 200kr för en dag när jag gjorde så i höstas.

T5black, är den skattad är den ju påställd. roll

Ja vilken tur att du finns som kan rätta mina "gissningar"! Jo en ändring i lagen har gjorts så att man endast behöver försäkring för att köra till just bilprovningen! Varför förstår jag fortfarande inte och hittade dock inte minsta anledning att nämna det då det absolut inte finns nån mening med att besikta en bil som man ändå inte ska ha påställd...
MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (29 mars 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
29 mars 2009 ·

JonR skrev:
Nu är det VM i gissningar här tror jag... Lär er skillnaden på avställd och obesiktad!!

--
-
-
-
För att du ska få köra den till närmaste verkstad eller bilprovningen så krävs det att den är skattad och försäkrad, varken mer eller mindre! Så enkelt är det med det!

MVH/Jon

Fel.

Till SB så är det deras försäkrning som går in o täcker om man kör dit/hem avställt, oförsäkrat & oskattat.

tillägg: jag gjorde detta för två veckor sedan med min lätta lastbil efter att jag kollat detta med just SBP Tekniska.

Senast redigerat av KHRacing (29 mars 2009)

JonR
29 mars 2009 · 3 259 Inlägg

Låter verkligen helt konstigt...Det lär ju enbart gälla i förhand bokade tider isåfall... Så SBP försäkrar en bil som dom inte ens vet har bromsar monterade, helt gratis?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang