Strömmen försvann helt i bilen!

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

I helgen när jag skulle köra en sväng så hände något konstigt med bilen. När jag vred om nyckeln klickade det till och all strömmen försvann bara ur bilen. Så jag väntade 5 sekunder och drog ur nyckeln och testade igen så var stömmen tillbaka men det klickade till igen när jag försökte starta den. Så gjorde den det kanske 6-7 gånger. Så fick vi för oss att det kanske skulle gå att starta med startkablar, så vi hämtade det men precis innan vi skulle göra det så testade jag en gång till och då gick bilen igång utan problem. Och den har funkat ändra fram tills idag då samma sak hände. Försökte starta den kanske 4-5 gånger och allt bara dog. Till sist fick jag igång den, så gick den på tomgång och helt plötsligt bara sjönk varvtalen och den dog, så hände det 2-3 gånger också innan den gick som vanligt igen.

Vad kan det vara som krånglar?

P_Jonsson
2 april 2009 · 104 Inlägg

vild gissning kanske men kan det vara din box som har gått åt H-vete kanske?!

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

P_Jonsson skrev:
vild gissning kanske men kan det vara din box som har gått åt H-vete kanske?!

vad för box?

P_Jonsson
2 april 2009 · 104 Inlägg

Styrboxen till bilen. vet inte riktigt vart den sitter på din bil men den bör vara på passagerar sidan mot mitten konsolen. Dock inte något du kan pilla med själv utan du måste lämna in den.

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

P_Jonsson skrev:
Styrboxen till bilen. vet inte riktigt vart den sitter på din bil men den bör vara på passagerar sidan mot mitten konsolen. Dock inte något du kan pilla med själv utan du måste lämna in den.

jaha okej, får vänta och se vad som händer, fortsätter de så får jag ju lämna in den. Men borde de inte krångla hela tiden om något gått sönder? För den har ju fungerat finfint ända sen lördags.

yngwe
2 april 2009 · 54 Inlägg

Slocknar lampor och allting?

Hade liknande problem med min BMW. Visade sig vara startmotorn, dock så slockade ju inte lampor osv..

Mvh

Grabbar med smak kör bilar utan tak..
Mangisen
2 april 2009 · 1 035 Inlägg

kan ju vara glapp i en batterikabel me.. har du tittat så de sitter åt hårt på plus och minus polerna?

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

yngwe skrev:
Slocknar lampor och allting?

Hade liknande problem med min BMW. Visade sig vara startmotorn, dock så slockade ju inte lampor osv..

Mvh

allting dör, inte en enda lampa som går att få igång, går inte ens att låsa/låsa upp med centrallåset.

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

Mange__ skrev:
kan ju vara glapp i en batterikabel me.. har du tittat så de sitter åt hårt på plus och minus polerna?

nej de har jag inte kollat faktiskt, får ut och göra det senare. Kan det vara så lätt då?

P_Jonsson
2 april 2009 · 104 Inlägg

Niklas12 skrev:
Men borde de inte krångla hela tiden om något gått sönder? För den har ju fungerat finfint ända sen lördags.

Saken med el problem är den att dom blir ofta kommer och går intermittent fel med andra ord, men kan ju givet vis vara ett så enkelt fel som glapp i kabeln till batteriet(får hoppas på att det är något sådant).

Är det styrboxen kan bilen bli mycket knepig och uppträda precis så som du förklarar.

Mangisen
2 april 2009 · 1 035 Inlägg

ja har du dålig kontakt där så kan de ju dö helt.. Kan ju även vara dålig jord . .
På min saab så hade jag kasst batteri, kom bara på 1 dag, allting dött, men bytte batteri å sen funkade den igen, va en cell som hade kaputtat ..

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

P_Jonsson skrev:

Niklas12 skrev:
Men borde de inte krångla hela tiden om något gått sönder? För den har ju fungerat finfint ända sen lördags.

Saken med el problem är den att dom blir ofta kommer och går intermittent fel med andra ord, men kan ju givet vis vara ett så enkelt fel som glapp i kabeln till batteriet(får hoppas på att det är något sådant).

Är det styrboxen kan bilen bli mycket knepig och uppträda precis så som du förklarar.

ja okej, får kolla sen och hoppas på att de är något simpelt, är inte så sugen på renoveringskostnader just nu

Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

Mange__ skrev:
ja har du dålig kontakt där så kan de ju dö helt.. Kan ju även vara dålig jord . .
På min saab så hade jag kasst batteri, kom bara på 1 dag, allting dött, men bytte batteri å sen funkade den igen, va en cell som hade kaputtat ..

ja okej, men om batteriet är helt dött så skulle jag inte kunna få igång den alls väl?

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
2 april 2009 · 2 456 Inlägg

cool Åk förbi någon Pegot värkstad å fråga om dom varitmed om något liknande kan dom
hinta dig orsak innan du börjar byta ut dyra saker ...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Niklas12
2 april 2009 · 128 Inlägg

Jag var nyss ute och kollade, och kabeln till minuspolen var lite lös så spände till den. Får se hur det funkar nu de närmsta dagarna och ifall det krånglar igen får ja kolla upp det på verkstad. tack för alla svar

Drönirettab
2 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det är ganska stor chans att den kabeln var felet, men det lär du ju som sagt märka inom några dagar. Skulle det bli problem igen så plockar du fram multimetern, sedan mäter du dels på batteripolerna och dels på polskorna när du samtidigt vrider nyckeln i startläge.

På så sätt kan du få reda på ifall batteriet spökar eller inte, men även om det är kabelfel. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang