2883
Sök

Extraktor grenrör 4-1 eller 4-2-1 ???

GL77
11 april 2009
Trådstartare
Hej jag ska nu köpa mig extraktor grenrör & då finns det 2 st olika modeller.

4-1 & 4-2-1

Kan ni beskriva skillnaden mellan dessa två och vad som är bättre och sämre mellan dessa två???

Kan tillägga att jag även köper ett sportavgas som är anpassat till någon utav dessa.

Bilen är en Citroen C2 1.6 VTR 16v -04

Mvh Gustav
Senast redigerat av G-POWER (12 april 2009)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 april 2009
Har läst på nätet att dom båda ger motorn olika karaktär, den ena ger varvvillighet och den andra ger mer vrid på lägrevarv.

Nån som vet vilken av dom det är som ger vad får gärna fylla i.

//Per-Arne

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
12 april 2009
4-1 favoriserar mer peak hk. 4-2-1 favoriserar mer vrid redan från lägre varv.
men det beror även på längden på Primär rören samt sekundär rören, olika längder bidrar till olika karaktärer, Så 4-2-1 kan designas annorlunda för att just passa olika ändamål.

Är det en gatbil som ska köras med så hade jag valt 4-2-1. Den förlusten på 2-3 hk på toppen tar du istället igen på mellanregistret.

Förutsätter att det är bilen i din profil du funderar att köpa till.

Mvh

GL77
12 april 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
men det beror även på längden på Primär rören samt sekundär rören, olika längder bidrar till olika karaktärer, Så 4-2-1 kan designas annorlunda för att just passa olika ändamål.

Är det en gatbil som ska köras med så hade jag valt 4-2-1. Den förlusten på 2-3 hk på toppen tar du istället igen på mellanregistret.

Mvh

Ja det stämmer, det är min citroen c2 jag ska köpa det till...

Så ett 4-2-1 grenrör är alltså det bästa för en gatbil?

GL77
12 april 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Du kan ju även försöka lista ut vilken typ av grenrör du har från början också.

Jag har ett original...

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
12 april 2009
G-POWER skrev:
Equinox skrev:

Mvh

Ja det stämmer, det är min citroen c2 jag ska köpa det till...

Så ett 4-2-1 grenrör är alltså det bästa för en gatbil?

Enligt mig så tycker jag det, men kan du komma över 4-1 så är det inte så hemskt. wink

mvh

huh?
10 427 Inlägg
12 april 2009
G-POWER skrev:
steifan skrev:
Du kan ju även försöka lista ut vilken typ av grenrör du har från början också.

Jag har ett original...

Jo men du kanske har ett 4-1 eller ett 4-2-1 som sitter där från början?

Kanske får mest skillnad om du helt byter grenrörstyp.

GL77
12 april 2009
Trådstartare
Okej... Om det är någon mer som kan något om detta så får ni gärna fylla på smile

huh?
10 427 Inlägg
12 april 2009
Som exempel så bytte jag från ett original gjutjärns 4-2-1-grenrör till ett
tunnare extraktrorgrenrör av likadan 4-2-1 typ, dock lite bättre utformat.
http://www.forumbilder.se/images/16220091139167599.jpg
Inte så enormt stor skillnad.

GL77
12 april 2009
Trådstartare
Okej, jag ska ta reda på vad som sitter där först... Tack så jätte mycket smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 april 2009
En annan intressant detalj att kolla är om röret är delbart. Om det inte är delbart så kan det vara krångligt att få på. Hur det är på din bil har jag ingen aning om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

GL77
12 april 2009
Trådstartare
Montera går det, eftersom det finns bilar likadana som jag har som har dessa. Och jag har tillgång till en riktig verkstad med alla verktyg och lyft.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2009
G-POWER skrev:
Montera går det, eftersom det finns bilar likadana som jag har som har dessa. Och jag har tillgång till en riktig verkstad med alla verktyg och lyft.

Okej, då är det ju nga problem. Kontakta någon som satt på ett sådant rör och kolla så han/hon inte var tvungen att lätta motorn några cm från främre fästet eller såga i framvagnsbalken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

GL77
13 april 2009
Trådstartare
Det e lugnt, polarn är mekaniker och det är han som ska utföra jobbet smile

654 Inlägg
14 april 2009
Kort och enkelt kan man säga att: 4-1 ger med topp, och 4-2-1 ger mer på mellan registret.

I ditt fall om det bara är grenrör och avgas du skall ha och du köper nått av dom befintliga herrejösses serieproduktions grenrören som marknaden har att bjuda på, så spelar det varken från eller till för din del.

För att hitta den där "märkbara"/"försvarbara" skillnaden mellan dom båda typerna när det gäller effekten så får man anpassa/custom tillverka ett grenrör till DIN motor.Dvs: grenrör med beräknade rör anpassat till din motor.

Vet inte riktigt hur det ser u i motor rummet på din bil,men en del bilar kan ha problem/svårare/drygare än andra att få på ett 4-1 rör då dom inte är delbara (vanligen iaf).

GL77
15 april 2009
Trådstartare
Blida skrev:
Kort och enkelt kan man säga att: 4-1 ger med topp, och 4-2-1 ger mer på mellan registret.

I ditt fall om det bara är grenrör och avgas du skall ha och du köper nått av dom befintliga herrejösses serieproduktions grenrören som marknaden har att bjuda på, så spelar det varken från eller till för din del.

För att hitta den där "märkbara"/"försvarbara" skillnaden mellan dom båda typerna när det gäller effekten så får man anpassa/custom tillverka ett grenrör till DIN motor.Dvs: grenrör med beräknade rör anpassat till din motor.

Vet inte riktigt hur det ser u i motor rummet på din bil,men en del bilar kan ha problem/svårare/drygare än andra att få på ett 4-1 rör då dom inte är delbara (vanligen iaf).

Okej för här finns det grenrör som är anpassade för min bil:

http://www.ashleyexhausts.co.uk/tsearch … 2%20ashley

654 Inlägg
15 april 2009
G-POWER skrev:
Blida skrev:

Okej för här finns det grenrör som är anpassade för min bil:

http://www.ashleyexhausts.co.uk/tsearch … 2%20ashley

Okej,jag omformulerar mig lite då.
Grenrör som är avstämt för din motor och dess modifikationer som är gjorda.

Inte att det inte finns grenrör till din motor som passar.

GL77
16 april 2009
Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för ett supersprint grenrör, som är riktigt beräknat för min motor...

654 Inlägg
17 april 2009
G-POWER skrev:
Nu har jag bestämt mig för ett supersprint grenrör, som är riktigt beräknat för min motor...

SuperSprint tillverkar mig veterligen inga Custom rör!
Det dom däremot tillverkar är modell anpassade rör, dvs: rör för "motorerna" som sitter i din bilmodell.
Det är inte anpassat för just din motor med dina modifieringar.
Det är ett sk Serie/volym tillverknings rör.

Dock gör SuperSprint bra grejer för det mesta och då du inte är i behov av Custom rör så har du gjort ett bra val.

Sök