4-1 favoriserar mer peak hk. 4-2-1 favoriserar mer vrid redan från lägre varv. men det beror även på längden på Primär rören samt sekundär rören, olika längder bidrar till olika karaktärer, Så 4-2-1 kan designas annorlunda för att just passa olika ändamål.
Är det en gatbil som ska köras med så hade jag valt 4-2-1. Den förlusten på 2-3 hk på toppen tar du istället igen på mellanregistret.
Förutsätter att det är bilen i din profil du funderar att köpa till.
4-1 favoriserar mer peak hk. 4-2-1 favoriserar mer vrid redan från lägre varv. men det beror även på längden på Primär rören samt sekundär rören, olika längder bidrar till olika karaktärer, Så 4-2-1 kan designas annorlunda för att just passa olika ändamål.
Är det en gatbil som ska köras med så hade jag valt 4-2-1. Den förlusten på 2-3 hk på toppen tar du istället igen på mellanregistret.
Mvh
Ja det stämmer, det är min citroen c2 jag ska köpa det till...
Så ett 4-2-1 grenrör är alltså det bästa för en gatbil?
Mvh
Ja det stämmer, det är min citroen c2 jag ska köpa det till...
Så ett 4-2-1 grenrör är alltså det bästa för en gatbil?
Enligt mig så tycker jag det, men kan du komma över 4-1 så är det inte så hemskt.
Som exempel så bytte jag från ett original gjutjärns 4-2-1-grenrör till ett tunnare extraktrorgrenrör av likadan 4-2-1 typ, dock lite bättre utformat. Inte så enormt stor skillnad.
En annan intressant detalj att kolla är om röret är delbart. Om det inte är delbart så kan det vara krångligt att få på. Hur det är på din bil har jag ingen aning om.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Montera går det, eftersom det finns bilar likadana som jag har som har dessa. Och jag har tillgång till en riktig verkstad med alla verktyg och lyft.
Okej, då är det ju nga problem. Kontakta någon som satt på ett sådant rör och kolla så han/hon inte var tvungen att lätta motorn några cm från främre fästet eller såga i framvagnsbalken.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kort och enkelt kan man säga att: 4-1 ger med topp, och 4-2-1 ger mer på mellan registret.
I ditt fall om det bara är grenrör och avgas du skall ha och du köper nått av dom befintliga herrejösses serieproduktions grenrören som marknaden har att bjuda på, så spelar det varken från eller till för din del.
För att hitta den där "märkbara"/"försvarbara" skillnaden mellan dom båda typerna när det gäller effekten så får man anpassa/custom tillverka ett grenrör till DIN motor.Dvs: grenrör med beräknade rör anpassat till din motor.
Vet inte riktigt hur det ser u i motor rummet på din bil,men en del bilar kan ha problem/svårare/drygare än andra att få på ett 4-1 rör då dom inte är delbara (vanligen iaf).
Kort och enkelt kan man säga att: 4-1 ger med topp, och 4-2-1 ger mer på mellan registret.
I ditt fall om det bara är grenrör och avgas du skall ha och du köper nått av dom befintliga herrejösses serieproduktions grenrören som marknaden har att bjuda på, så spelar det varken från eller till för din del.
För att hitta den där "märkbara"/"försvarbara" skillnaden mellan dom båda typerna när det gäller effekten så får man anpassa/custom tillverka ett grenrör till DIN motor.Dvs: grenrör med beräknade rör anpassat till din motor.
Vet inte riktigt hur det ser u i motor rummet på din bil,men en del bilar kan ha problem/svårare/drygare än andra att få på ett 4-1 rör då dom inte är delbara (vanligen iaf).
Okej för här finns det grenrör som är anpassade för min bil:
Okej för här finns det grenrör som är anpassade för min bil:
Nu har jag bestämt mig för ett supersprint grenrör, som är riktigt beräknat för min motor...
SuperSprint tillverkar mig veterligen inga Custom rör! Det dom däremot tillverkar är modell anpassade rör, dvs: rör för "motorerna" som sitter i din bilmodell. Det är inte anpassat för just din motor med dina modifieringar. Det är ett sk Serie/volym tillverknings rör.
Dock gör SuperSprint bra grejer för det mesta och då du inte är i behov av Custom rör så har du gjort ett bra val.