bilsteriofråga: är bas nödvändigt?

Drönirettab
8 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Bullo skrev:
en fråga, räcker det med en utav JL basen eller är det dubbla som gäller? tycker det verkar lite, men det kanske räcker

Det kanske är bra med 2 st, det beror på vad du vill lägga ut på basljudet isf. Jag har ju inte lyssnat på dessa själv så att jag vet inte riktigt. Även om du väljer 2 st så blir lådan inte stor och klumpig.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Tiaz skrev:
Kollade lite på dessa
http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-131
Vart skall du ha dem?

dom skall vara bak (där bakdörrarna skulle suttit om jag hade några sådana.) det är alltså mellanregister 6.5"

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Drönirettab skrev:

Bullo skrev:
en fråga, räcker det med en utav JL basen eller är det dubbla som gäller? tycker det verkar lite, men det kanske räcker

Det kanske är bra med 2 st, det beror på vad du vill lägga ut på basljudet isf. Jag har ju inte lyssnat på dessa själv så att jag vet inte riktigt. Även om du väljer 2 st så blir lådan inte stor och klumpig.

exakt, tanken var ju från början en 10" men när jag fick ögonen på dom du föreslog blev man sugen! det är ljudet jag vill ha och inte att nummerplåten skall vibrera (som någon påpeka...) ska höra mig runt angående dessa om erfarenheter, men dom är het på min lista wink

man lever bara en gång så lev väl!
Drönirettab
8 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Kan säga att det var på Lazzat som jag läste kommentarerna om dem.

gurenius
9 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Bra val av grejor. Men jag tror du ska tänka om med basen. En sexa må vara hur maffig som helst, men jag tror ändå en enkel tia eller tolva är ett bättre val.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
27 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

allt är nu installerat och jag måste säga att jag knappast hört bättre ljud i en bil. basen känns OK, och det är endast finjustering av eq som gäller nu! är MYCKET nöjd med mina grejor och kan starkt rekommendera Pioneer och de prylar jag köpt! kabeln jag köpte var någon 2,5kvadrats högtalarkabel och delningsfilter mm. förljde med högtalarna.

dock var det en hel del jobb med att få det på plats, högtalarna är såpass "feta" att de bygger för mycket på djupet för att passa originalplacering, bak fick jag flytta fästet 2 cm och fram byggde jag ur MDF en skiva som passar in i dörren (0,5 m från originalfästet)

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
Drönirettab
27 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Roligt att det fungerade som du tänkt dig med allt.
Blev det 10" bas eller de där 6,5" JLAudio?

Kortison
27 augusti 2006 · 31 Inlägg

Vad kostade rubbet? (utan rabatter och liuknande)

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
28 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Drönirettab skrev:
Roligt att det fungerade som du tänkt dig med allt.
Blev det 10" bas eller de där 6,5" JLAudio?

ingen bas eller slutsteg används för tillfället, trodde inte själv att det skulle bli bra. men jag blev förbluffad över hur bra det lät utan bas! dock blir det nog ett 6 eller 5-kanals slutsteg och 2 6.5"JL Audio

man lever bara en gång så lev väl!
psittacus
28 augusti 2006 · 533 Inlägg

Tja Anderas!

Gott att höra att du blev nöjd med din ljudinstallation!

Visst spelar Pioneer - P88RS sjukt bra!?

Ser fram emot lite bilder eller en live-demonstration...

Martin

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
28 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Kortison skrev:
Vad kostade rubbet? (utan rabatter och liuknande)

DEH-P88RS = 6000:- (ca 5900:- på brl)

båda högtalarna har ej kommit till Sverige än och därför kan jag ej hitta pris på dom, därför är siffrorna nedan uppskattade.

TS-C131PRS = ca 3000:-

TS-C171PRS = ca 3300:-

man lever bara en gång så lev väl!
eleaken
28 augusti 2006 · 278 Inlägg

har en polare som kör 2 st jl audio 6´5 basar spelar rent o inge dunk som 12 utan rent o fint bas smile hoppas du blev nöjd me ljudet smile lycka till

andreas_gbg_
28 augusti 2006 · 1 634 Inlägg

Tror att man måste ha minst 8-10" för att få den där goa Djupa basen, visst, några 6,5or dunkar väl säkert på rappt och bra, men hifi-mässigt bör man nog ha lite större som kan spela riktigt djupt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
eleaken
28 augusti 2006 · 278 Inlägg

aa fast han ville inte ha den djupa basen han ville vell bara ha klint ljud eftersom han lyssna på metal o sån musik däför va d brao köpa jl basen smile liten o rent ljud

Phaetoon
28 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Bullo skrev:

Kortison skrev:
Vad kostade rubbet? (utan rabatter och liuknande)

DEH-P88RS = 6000:- (ca 5900:- på brl)

båda högtalarna har ej kommit till Sverige än och därför kan jag ej hitta pris på dom, därför är siffrorna nedan uppskattade.

TS-C131PRS = ca 3000:-

TS-C171PRS = ca 3300:-

Hmm. Du hade kunnat spara lite om du gått in på pricerunner.se innan.
På det billigaste stället så kostade en Pioneer DEH-P88RS kring 4600 kr inkl. moms och frakt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Iron Volvo Frälst.
14 april 2009 · 210 Inlägg

Hade tänkt gör samma som du. har redan stereon ska köpa 6,5 kittet och en liten aktiv 8" tänkte jag.
Lägg gärna upp en bild på hur dörrarna vart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang