Billjudskablar till bra pris

Sharky
20 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Så här funkar min hjärna:

I Post nr 15 skrev Jonas att "prova nåt "värre" i kabelväg så skall du prova RCA kablar".

Eftersom det redan var en diskussion om kablar , och som jag tolkade det, lågnivå (phono = RCA) kablar från Biltema så brann det i huvudet mitt när Jonas skrev att RCA skulle vara "värre" än Phono när RCA och Phono är två beteckningar på samma slags kabel/kontaktstandard.

Glöm......

/Göran



freddan70 skrev:

Sharky skrev:
Ähhh, du skrev att man skulle "prova RCA kablar"........

/Göran

RCA = Radio Cooperation of America


jonash skrev:

Ja det kan vi kalla dem om du vill, lågnivå-kabel kan vi också kalla dem.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg dock, men det e kanske strunt samma ;-)

mvh Jonas

Han glömde ju helt enkelt ett litet "-"....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
demo_man
20 juni 2006 · 13 Inlägg

finns, ju färdiga kabel kitt att köpa till sterio o slutsteg m.m.
som tål olika mycket och då kostar olika mycket..
har haft från både biltema o annat.
det från biltema va ju rätt klent men dög ju till mitt lilla steg. kostade nog typ 300kr om jag inte minns fel
sen det andra kittet va ju rättså mycket fetare kablar osv. bätre säkringar m.m. det kostade nog typ 800kr tror jag.
var ju även längra sladdar osv.
men man får ju det man betlar för, beror ju helt på vad du ska ha det till för grejjer.
men personligen tycker jag det är enklare med färdiga kitt, finns ju ingen anlednign till att krångla till det.

[Mercedes-Benz, kan det bli bättre?]
gurenius
20 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Tror nog jonas menade att prova ANDRA, BÄTTRE lågnivå-kablar. Inte RCA istället för phono/lågnivå... ;-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Xoff Volvo tönt... =)
20 juni 2006 · 2 344 Inlägg

ifall du vill ha kabel kan du ju leta upp Impact PP1000, där har du kabel så du klarar dig sen smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Palicuse
20 juni 2006 · 1 129 Inlägg

gurenius skrev:

Palicuse skrev:
Jag har oxå hört att man inte får ut på försäkringen om man löder ihop de 2 mindre kablarna i den stora o sen sätter en säkring på varje kabel vid skarven utan måste ha ett block som kopplar ihop. O det finns det inget i rätt storlek att få tag i på biltema heller.

Kan du förtydliga det där lite? *fattar inte*

Jag fundera på att löda ihop d små kablarna som ska kopplas till stegen mä den stora kabeln som går från batteriet, men en kompis som ja prata mä sa att man får inte löda ihop en stor kabel o en liten kabel på d viset av nåt själ utan man måste använda block om d ska va godkänt. Orsaken att d ä så kanske ä säkerhetsmässigt lr liknande (inte vet ja), men tydligen så gäller ingen försäkring (om d ä bil, drulle etc. vet ja inte heller) skarvar ihop dom så.

gurenius
20 juni 2006 · 1 631 Inlägg

De små kablarna? Jag hoppas du inte menar remoten.

Jag tror du menar den (oftast tunnare) kortare strömkabel man brukar koppla från steget till ett powerblock. Visst kan du löda ihop dessa, men du får bara säkra av enligt den tunnaste kabeln. Det gäller även om du använder block. Verkar dock besvärligt enligt mig, ett enkelt powerblock med säkringar kostar inte många kronor.

Halvdana lödningar/skarvningar hör inte hemma i en bil!

Din bilförsäkring (brand) gäller så länge du har en korrekt säkring framme vid batteriet (max 30-40cm).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Palicuse
20 juni 2006 · 1 129 Inlägg

gurenius skrev:
De små kablarna? Jag hoppas du inte menar remoten.

Jag tror du menar den (oftast tunnare) kortare strömkabel man brukar koppla från steget till ett powerblock. Visst kan du löda ihop dessa, men du får bara säkra av enligt den tunnaste kabeln. Det gäller även om du använder block. Verkar dock besvärligt enligt mig, ett enkelt powerblock med säkringar kostar inte många kronor.

Halvdana lödningar/skarvningar hör inte hemma i en bil!

Din bilförsäkring (brand) gäller så länge du har en korrekt säkring framme vid batteriet (max 30-40cm).

Jag har hela tiden menat strömkabeln. Det ja hde tänkt göra va o löda ihop en 16 o 21mm2 kabel i en 33mm2 kabel så ja får garanterad kontakt o sen säkra d båda små kablarna vid skarven så ja slipper köpa ett block o ha d pengarna till annat.

gurenius
20 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Palicuse skrev:
Jag har hela tiden menat strömkabeln. Det ja hde tänkt göra va o löda ihop en 16 o 21mm2 kabel i en 33mm2 kabel så ja får garanterad kontakt o sen säkra d båda små kablarna vid skarven så ja slipper köpa ett block o ha d pengarna till annat.

Du måste ju ändå säkra, så varför inte göra det med ett block? Köp ett sånt här för 70 kronor istället: http://www.biltema.se/products/product. … emId=88075

Det räcker med 8 kvadrat till stegen, om du sätter blocket så nära du kan.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
freddan70 Team Tondöv
20 juni 2006 · 649 Inlägg

gurenius skrev:
Tror nog jonas menade att prova ANDRA, BÄTTRE lågnivå-kablar. Inte RCA istället för phono/lågnivå... ;-)

Precis!
Att OM man nu ville uppgradera nån kabel var på lågnivåsidan skillnaden ev kunde märkas.

Palicuse
20 juni 2006 · 1 129 Inlägg

gurenius skrev:

Palicuse skrev:
Jag har hela tiden menat strömkabeln. Det ja hde tänkt göra va o löda ihop en 16 o 21mm2 kabel i en 33mm2 kabel så ja får garanterad kontakt o sen säkra d båda små kablarna vid skarven så ja slipper köpa ett block o ha d pengarna till annat.

Du måste ju ändå säkra, så varför inte göra det med ett block? Köp ett sånt här för 70 kronor istället: http://www.biltema.se/products/product. … emId=88075

Det räcker med 8 kvadrat till stegen, om du sätter blocket så nära du kan.

Jag skulle ju isf säkra båda d mindre kablarna för sig så allt ä säkrat. Har redan ett sånt block men mitt monoblock vill gärna ha en 16mm2 kabel o uppåt, så ja tänkte montera en 21mm2 kabel på kondensatorn o sen till d steget så d får den ström som d behöver

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 juni 2006 · 2 353 Inlägg

gurenius skrev:
Tror nog jonas menade att prova ANDRA, BÄTTRE lågnivå-kablar. Inte RCA istället för phono/lågnivå... ;-)

Ja....Sharkyns hjärna spårade ur där smile

Men det är som du trodde Gurra, dvs att man kan gärna testa lite olika RCA kablar (eller phono om vi nu skall använda den benämningen), för de är såna man möjligen hör en skillnad på, men inte ens det är säkert.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
OverBoosted AUTOBAHNRASER
22 juni 2006 · 3 804 Inlägg

Sharky skrev:
Sanning med stor modifikation. Ofta får man betala extra dyrt för att det skall vara exklusiva märken.
Nog för att Rolex är bra men jag tror inte en Rolex är 30 gånger bättre än min Citizen Eco-Drive.

/Göran

UseDubbelTurbo skrev:
Man får vad man betalar för.. i say no more

Men om man köper billigaste möjliga skiten får man det också. och det är bara dumt att göra när det gäller billiga kablar eftersom det skljer så stor skilnad på budget biltema kablarna och lite finare märken som mds,rockford mm


Bmw osv..
Sharky
22 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Vad tycker du skiljer då?

Att det är mekanisk skillnad torde vara ställt utom tvivel. Likaså när det gäller hållbarhet mot korrosion. Men om vi tittar på elektriska egenskaper så ser det ut på det här sättet:

Matningskabel för ström:

Elektriska ledningsförmågan per effektiv kvmm är samma på en Biltema kabel som på en skitdyr märkeskabel. Det finns dom som luras genom att påstå att deras silverkablar skulle vara bättre men det är bullshit då det skulle krävas massivt silver och det finns liksom inte.

Högtalarkabel:

När det gäller elektrisk ledningsförmåga, se ovan.
Men genom att högtalarkabel skall överföra signaler och samtidigt har krav på sig att ha låg impedans så krävs i alla fall att man beaktar vilken area man har så att man inte tappar dämpfaktor.

Signalkabel:

Rent elektriskt så spelar egentligen bara två saker roll om vi pratar analog signaltransmission: stördämpning av yttre oönskade störningar och kapacitans.


Att valet av märke på högtalarkabel och signalkabel skulle påverka ljudet (om man beaktar att ha tillräckligt grov högtalarkabel och signalkabel med låg kapacitans) anser jag vara en myt.

Jag har läst dom SAE rapporter som finns i ämnet analoga signalkablar samt dom lyssningsjämförelser riksradion har gjort och det finns inget som pekar på att man med konfidens skulle kunna urskilja olika fabrikat på kablar som elektriskt sett är mättekniskt tillräckligt bra.

I en typisk bilanläggning så ligger distorisionen i storleksordningen någon % om man ser på hela ledet Ljudmedia - Högtalare. Sätter man dessutom upp en frekvensanalysator om mäter frekvensgången med tersband eller bättre så ser man att man , även i en bra inställd anläggning, har dippar och toppar på 3dB eller betydligt mera. Om man mäter frekvens/fasgången hos en tokbillig signalkabel så kan man inte mäta frekvens/fasfel överhuvudtaget.

Argument av arten att "sedan jag bytte blev det mycket bättre" är bildade på psykoakustisk uppfattning - dvs man vill tro, och då tycker man det är bättre.
Hörselminnet är några sekunder långt och spelar man betydligt över 100dB så har man ändå straffat örat så mycket att örats distorision är högre än anläggningens totala distorision.

Skulle man ha en kompis som bytte kablar utan att tala om vad som är vad skulle man aldrig kunna peka ut vilken som är vilken. Jag kan erbjuda mig att ställa upp och köra en sådan mätserie om någon är intresserad.

Notera dock två saker.

1: mekaniska egenskaper är mycket viktiga i en seriös installation. Därför finns det ofta anledning att välja dyrare - mekaniskt bättre - kablar.

2: Jag själv hör så illa (ljudtekniker / PA-tekniker i många år mm) så att inte jag hör skillnad är inte konstigt. Men den springande punkten är att dom seriösa lyssningsjämförelser som utförts med vana lyssnare, musiktekniker mm, har inte kunnat konfident påvisa hörbara skillnader.

/Göran




UseDubbelTurbo skrev:
Men om man köper billigaste möjliga skiten får man det också. och det är bara dumt att göra när det gäller billiga kablar eftersom det skljer så stor skilnad på budget biltema kablarna och lite finare märken som mds,rockford mm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MikaelS
22 juni 2006 · 157 Inlägg

Köp feta kablar, så ligger det sedan i bilen om du ska uppgradera till ett fetare ljudsystem!

Palicuse
22 juni 2006 · 1 129 Inlägg

svensson_kalmar skrev:
Köp feta kablar, så ligger det sedan i bilen om du ska uppgradera till ett fetare ljudsystem!

Jag prata mä en billjudsförsäljare, o ja ska göra om lite så jag drar 21mm2 från batteri till monoblocket o 10 lr 16 till 4 kanals steget så stegena blir helt oberoende av varann. Så ja köper 1 21mm2 o 1 10 lr 16 kit där allt ja behöver ingår. Och om ja kommer köpa steg för flera 1000 nästa gång så har ja oxå råd att köpa d kablage som behövs.

Palicuse
26 juni 2006 · 1 129 Inlägg

Palicuse skrev:

svensson_kalmar skrev:
Köp feta kablar, så ligger det sedan i bilen om du ska uppgradera till ett fetare ljudsystem!

Jag prata mä en billjudsförsäljare, o ja ska göra om lite så jag drar 21mm2 från batteri till monoblocket o 10 lr 16 till 4 kanals steget så stegena blir helt oberoende av varann. Så ja köper 1 21mm2 o 1 10 lr 16 kit där allt ja behöver ingår. Och om ja kommer köpa steg för flera 1000 nästa gång så har ja oxå råd att köpa d kablage som behövs.

Typiskt!.


Man ska inte planera nårra projekt lr förbereda nårra vid högtider big_smile.

Man fick lite dårlig ekonomi nu i slutet av månaden så ja köpte nårra strömkablar på biltema o koppla in vilket får funka i ett tag smile.

Nu har 4kanals steget en 16mm2 kabel o mono't 21mm2. Men ja tror att ja fortfarande har jordproblem vilket börjar bli väldigt frustrerande!.

En rätt kunnig person sa till mig att ja borde jorda jordkabeln närra steget iställe för att dra en direkt till batteriet så ja får en så kort jordningskabel som möjligt, vilket ja har gjort.

Jag har borrat ett hål i motorutrymmet framför batteriet rensat bort lite färg o sen skruvat dit nån slags kabelsko där ja montera 1 16mm2 kabel men tänker montera en 21mm2 lr tjockare så ja "får bra jord" i karossen. O jorden till stegena har ja tagit från en plåt i bagageutrymmet som d sitter 2a jordningspunkter till bakljusen mm. Men vart är d bästa platserna att jorda på en golf 2a så kanske man svetsar dit en kabel ifa d inte blir bättre denna gången tongue big_smile.

Domiseven f.d. Robospine
6 juli 2006 · 208 Inlägg

på min golf II (och även nu på min IV) tog jag jord från fästet för bältet. det har fungerat bra.

kan tillägga att jag är förespråkare för Biltema's kablar smile
visserligen har jag DLS-lågnivå nu men det var mest en slump då kompisen ville bli av med två stycken och jag köpte dem för samma pris som de skulle kostat på Biltema.

jag har alltså Biltemakablar mellan batteri och steg och mellan steg och högtalare..
kablarna klarade sig i åtta år i gamla golfen och nu flyttade jag över dem till den nya, de kändes som nya så hållbarheten är det heller inget fel på.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Furulund
6 juli 2006 · 37 Inlägg

det är inte lönt att ha en strömkabel som t.ex. mds tjocka.
Den storleken kan man driva en hel konsert med.

Ena Colaberoende
6 juli 2006 · 1 219 Inlägg

Har också jordat mina grejer i bältesfästet. Fungerar hur bra som helst och man slipper e massa jobb med att dra den kabeln också + att dom metrarna kostar ju en del.

Vet inte vad jag kör på nu men jag tror det är en 21mm2 utan kondning. Steget pallar allt.. Fast stereon blinkar.: Ska ta tag i det någon gång.
Har också ett block som fördelar kablarna till dom olika grejerna.

Glöm inte säkringen som ska vara nära batteriet. Den gör mycket nytta ifall det blir en kortis.

/Ena

freddan70 Team Tondöv
6 juli 2006 · 649 Inlägg

Furulund skrev:
det är inte lönt att ha en strömkabel som t.ex. mds tjocka.
Den storleken kan man driva en hel konsert med.

Nog är det lönt allt!
Speciellt om man ska tävla och har lite kraftigare steg, då är det ett absolut måste med grov kabel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang