Hur montera vippströmbrytare?

Vallås Locos
8 juli 2006 · 407 Inlägg

Min fråga är hur man monterar in en vippströmbrytare på en kabel? Jag ska dra en 2,5 mm2 kabel från batteriet till bagaget där jag ska driva två stycken fläktar. Men nu tänkte jag också installera en vippströmbrytare på kabeln framme vid förarsätet så man inte alltid behöver ha på fläktarna. Det jag undrar över är då hur man ska dra kablarna genom brytaren? Ska man bara dra kabeln något varv runt stiftet och sedan fortsätta dra kabeln bak? Har en till fråga och det är om två vanliga datorfläktar kan suga ut batteriet om man råkar glömma dem på en dag?

Här är en sådan vippströmbrytare jag hade tänkt använda mig av: Sida 8, Artikelnummer: E09-13

http://www.kamafritid.se/pdf/06004.pdf

Sedan undrar jag varför det på vissa vippströmbrytare står "Max 16. A" och på en del inget alls? Tänkte om man behövde använda en vippströmbrytare med ett visst max ampere antal.

Karlzzon The One Evolution
8 juli 2006 · 1 627 Inlägg

Du koplar in kabrlskor på kablarna som passar på anslutningen på strömbrytaren sen att de står max 16a kan du skita i om de gäller 2 datafläckter dom drar aldrig mer än en a.    tror ditt batterie borde klara att ha dom igång en dag för att vara på säkta sidan kopla in en lampa som visar när dom är igång

Fäll ner pungen och landa
Vallås Locos
8 juli 2006 · 407 Inlägg

Lite trög på kvällskvisten men hur ska man sätta kabelskon på stiftet så att man sedan kan dra vidare  strömkabeln?

Drönirettab
8 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Har en till fråga och det är om två vanliga datorfläktar kan suga ut batteriet om man råkar glömma dem på en dag?

Vet inte hur stor ström de brukar dra men jag kollade i Kjell o Co och Clas Ohlson, den 120x120mm som drog mest hade en strömförbrukning på ca 0,5A.

Räknar man på ett 60Ah batteri så kan det ge 3A i 20 timmar innan det är totalt urladdat, med 1A så borde det ta 60 timmar innan batteriet är tomt. 30 timmar ger då 50% urladdning teoretiskt, vilket är en generell gräns för hur mycket man högst bör dra ur ett startbatteri. Mer än ca 50% urladdning börjar att skada batteriet en del.

Råkar man lämna fläktarna på i tex 12 timmar så ska det inte ha dragit ur batteriet så hemskt mycket enligt mina beräkningar, man måste nog inte göra en extra laddning av batteriet efter en sådan händelse. Det skadar dock inte att göra det ändå.

Drönirettab
8 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Lite trög på kvällskvisten men hur ska man sätta kabelskon på stiftet så att man sedan kan dra vidare  strömkabeln?

Du drar först en kabel från batteriet och till ena stiftet på brytaren, sedan drar du en kabel från det andra stiftet och till fläktarna.

Var det så du menade eller missförstod jag dig?

Vallås Locos
8 juli 2006 · 407 Inlägg

Det är snarare jag som är helt borta i huvudet idag. Jag fick för mig att man skulle dra jorden genom stiftet men det ska man givetvis inte göra. Tack för hjälpen i alla fall! Nu ska det sovas så man kan gå upp tidigt imorgon och bygga in fläktarna samt dra kabel.

Drönirettab
8 juli 2006 · 21 761 Inlägg

En jord behövs om brytaren har en inbyggd lampa, det var kanske det som du tänkte på.

Streckkoden
8 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Det lilla dessa fläktar drar kommer inte att dra ur batteriet över en natt, de drar alldeles för lite för att man ska kunna gör det.

Sharky
8 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Ta strömmen från radioläget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Vallås Locos
8 juli 2006 · 407 Inlägg

Nu blev det så klart inte att man köpte en sådan brytare man hade tänkt sig från början. Blev att jag köpte en med en tydlig lampa så att det lätt går att se när fläktarna går. Nu finns där dock tre spröt som det står "Power", "Acc" och "Ground" på. Min fråga är hur man ska koppla dem? Kopplar in sladden från batteriet till "Power" och sedan den vidare bak till bagaget ut från "Acc" och sedan sätter jag jord på "Ground", det borde väll bli rätt?

Simppi too fast to live, too young to die
8 juli 2006 · 357 Inlägg

det blir rätt ja...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang